انهار
انهار
مطالب خواندنی

احرام و محرمات حج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 محل احرام زن حائض 

سؤال:  زن حائض که زمان عزیمت او به مکّه فرا رسیده  است، در کجا باید محرم شود؟

 پاسخ: در هر کجا از میقاتها غیر از خود مسجد، می تواند محرم شود.

آيا ترتيب در اجزاء احرام واجب است؟ 

سؤال:   آيا لازم‌ است‌ پوشيدن‌ لباس‌ احرام‌ قبل‌ از نيّت‌ و تلبيه‌ باشد يا ترتيب‌ بين‌ اجزاء احرام‌ شرط‌ نيست‌؟

پاسخ:  ــ(پوشيدن‌ لباس‌ احرام‌)ــ بايد (قبلاً) ــ(قبل‌ از نيّت‌ و تلبيه‌)ــ باشد.

 زمان شروع محرمات احرام 

سؤال:  از چه زمانی محرّمات احرام، حرام می شود؟

پاسخ: به مجردی که با لبّیک لباس احرام می پوشد.

ورود بدون احرام به مکه 

سؤال:  چه کسانی می توانند بدون احرام وارد مکّه شوند؟

پاسخ: افرادی که زیاد رفت و آمد داشته باشند. نظیر افراد دائم السّفر، راننده ها و تهیه کننده آذوقه برای حاجیان  و افرادی که کارشان خارج مکّه است.

رفتن به مکه از ميفات با وسيله مسقف 

سؤال:  آیا در شب می توان از میقات تا مکّه مکرّمه را با وسیله مسقف طی طریق کرد؟

پاسخ: جایز است.

کفاره قبل از تلبيه 

سؤال:  اگر کسی بعد از نیّت و پوشیدن لباس احرام ولی قبل از تلبیه یکی از محرّمات احرام را انجام داد، آیا باید کفّاره بپردازد؟

پاسخ: لازم نیست.

حنا بستن در حال احرام 

سؤال:  آیا حنا بستن در حال احرام زینت محسوب می شود و حرام است؟

پاسخ: اگر به قصد زینت باشد جایز نیست.

طواف با لباس نجس 

سؤال:  اگر قسمتی از لباس محرم در هنگام طواف نجس شود یا محرم متوجه شود که نجس بوده است، در این صورت می تواندآن قسمت از لباس را در دست بگیرد و طواف را ادامه دهد؟ به عبارت دیگر ایا همراه بودن لباس نجس نیز باعث بطلان طواف میشود؟

پاسخ: نمی تواند باآن طواف کند چه پوشیده باشد یا نه.

پاک کردن رنگ موها قبل از احرام 

سؤال:  اگر محرم قبل از احرام موهای خود را به قصد زینت ولی نه به قصد زینت احرام، رنگ کرده باشد یا دست یا پا یا صورت یا موی خود را حنا بسته باشد، لازم است برای احرام رنگ یا حنا را پاک کند؟

پاسخ: لازم نیست.

 پوشيده شدن جلوي صورت 

سؤال:  انوان محرم هنگامی که می خواهند لباس یا مقنعه خود را تعویض نمایند مقداری جلوی صورت آن ها پوشیده می شود، آیا این امر اشکال دارد؟

 پاسخ: اشکال ندارد و همچنین برای مردها.

 انداختن پتو روي صورت در هنگام محرم بودن 

سؤال:  آیا بانوان محرم می توانند به هنگام خواب، پتو یا روانداز را روی صورت خود بکشند؟

پاسخ: اشکال ندارد و همچنین برای مردها.

پاک کردن صورت با حوله 

سؤال:  آیا زنان محرم می توانند صورت خود را با حوله یا دستمال پاک کنند؟

پاسخ: زن و مرد هر دو می توانند.

پوشيده شدن روي پا به هنگام خواب 

سؤال:  اگر در هنگام خواب، روی پای مردان توسط پتو و روانداز و ... پوشیده شود، اشکال دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

  پوشيده شدن روي پا به هنگام احرام 

سؤال:  اگر لنگ احرام مردان بلند باشد و بعضی اوقات روی پای آنان را بپوشاند اشکال دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

کشتن مگس و حشرات 

سؤال:  کشتن یا انداختن مگس یا پشه یا سایر حشراتی که روی بدن و لباس محرم می نشینند، چه حکمی دارد؟

 پاسخ: اشکال ندارد.

کشتن پشه و کک و ... 

سؤال:  اگر پشه و کک و کنه و نظائر آن که در لباس یا بدن محرم، ساکن هستند موجب آزار او باشند یا ضرری داشته باشند، باز هم کشتن یا جدا کردن آنها از بدن، حرام است؟

 پاسخ: در صورت ضرورت رفع آن اشکال ندارد و کفّاره هم ندارد.

ملاک کشتن حشرات مزاحم 

سؤال:  ملاک در حرمت کشتن و جدا کردن حشرات، این است که مثل کنه و شپش، ساکن بدن باشند یا مثل پشه و مگس روی لباس یا بدن بنشینند و بروند؟

 پاسخ: کشتن حشراتی که در بدن ساکن هستند، بدون ضرورت جایز نیست و کفّاره دارد. ولی کشتن و جدا کردن حشراتی مثل مگس و پشه و نظایر آن اشکال  ندارد و کفّاره هم ندارد.

 پوشيده شدن روي سر مردان 

سؤال:  اگر در حالت احرام، مردی عبای احرام خود را جهت استحمام یا تعویض یا ... سهواً از سر بیرون آورد و لحظاتی روی سر او پوشیده شود، اشکال دارد؟

پاسخ: عمداً هم اشکال ندارد.

پاک کردن سر مرد در هنگام احرام 

سؤال:  آیا مرد محرم می تواند سر خود را با حوله خشک کند یا با دستمال پاک نماید؟

 پاسخ: اشکال ندارد.

 کشيدن پتو روي سر به هنگام خواب 

سؤال:  آیا مرد محرم می تواند هنگام خوابیدن پتو یا رو انداز را روی سر خود بکشد؟

 پاسخ: اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -