انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه حج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 ماهيت مقام حضرت ابراهيم عليه السلام 

سؤال:  در جایی دیدم که در سنگی که در مکه هست و مقام ابراهیم نام دارد جای پای حضرت ابراهیم هست. ولی وقتی آن را از نزدیک دیدم کمی به نظرم رسید که قسمت فرو رفته جای پا زیادی گود است و کمی برایم عجیب بود که چطور ممکن است با بالا رفتن فردی از سنگی چنین نشان عمیقی ایجاد شود . یعنی برای ایجاد چنین چیزی نیروی بسیار زیادی لازم است. آیا ما یقیناً می گوییم که این جای پای حضرت ابراهیم است؟ یا به مرور زمان مردم خودشان آن را عمیق تر کرده اند؟ لطفا توضیح دهید.

پاسخ:  آن کسانی که می گویند جای پای حضرت ابراهیم علیه السلام است، آن را یک معجزه می دانند و آن کسانی که می گویند جای پای آن بزرگوار نیست، می گویند سنگی است که ما را به یاد حضرت ابراهیم علیه السلام و آن تلاشها و کوششها می اندازد که آن یاد، ما را باید به تلاش کوشش در دین وادار کند که باید چنین باشیم.

رضايت مادر 

سؤال: اينجانب‌ تا كنون‌ دو مرتبه‌ سفر حج‌ّ واجب‌ مشرّف‌ شده‌ام‌ و بسيار علاقه‌مندم‌ در كار حج‌ّ و مديريت‌ حج‌ّ خدمتكزار زائران‌ بيت‌ الله الحرام‌ باشم‌، براي‌ اين‌ امر استخاره‌ كردم‌ پيگير اين‌ مسأله‌ باشم‌ بسيار خوب‌ آمد و استخاره‌ كردم‌ بگذارم‌ به‌ حال‌ خودش‌ كه‌ خود به‌ خود سفر حج‌ّ قسمت‌ من‌ شود استخاره‌ بد بود، ولي‌ چون‌ يك‌ مادر بيمار و محروم‌ از زندگي‌ موفّق‌ دارم‌ كه‌ من‌ تنها فرزند او مي‌باشم‌ اصرار دارد كه‌ من‌ ديگر سفر حج‌ّ نروم‌. استدعا دارم‌ بفرمائيد آيا به‌ طور كلّي‌ از اين‌ مسأله‌ منصرف‌ شوم‌ بهتر است‌ يا پيگير آن‌ باشم‌ يا اگر خود به‌ خود درست‌ شد بروم‌؟

پاسخ: اگر مادرتان‌ از رفتن‌ به‌ حج‌ّ جدّاً ناراحت‌ مي‌شود بايد نرويد ولي‌ اگر ناراحت‌ نمي‌شود رفتن‌ شما به‌ حج‌ّ به‌ هر طريقي‌ كه‌ نوشته‌ايد اشكال‌ ندارد.

حج قبل از شيعه شدن 

سؤال:  اگر مسلماني‌ غير شيعه‌، شيعه‌ شود وظيفه‌اش‌ نسبت‌ به‌ نماز و روزه‌ و حجّي‌ كه‌ قبل‌ از شيعه‌ شدن‌ انجام‌ داده‌، چيست‌؟

پاسخ: اگر به‌ وظيفه‌ رفتار نموده‌ باشد، قضا ندارد.

 تکليف کسي که در وقت تمتع بيهوش مي شود 

سؤال:  هرگاه‌ كسي‌ بعد از اتمام‌ عمره تمتّع‌ بيهوش‌ شود و بعد از ايّام‌ تشريق‌ به‌ هوش‌ آيد (و نتواند كسي‌ را نايب‌ كند) حج‌ّ او چه‌ صورتي‌ دارد؟

پاسخ: بايد حج‌ّ خود را دوباره‌ بجا آورد.

 حج مرد با پول همسر 

سؤال:  اگر زن‌ ثروتمند باشد، شوهر او با پول‌ همسر ثروتمند مي‌تواند فريضه حج‌ّ را انجام‌ دهد؟

پاسخ: بسيار خوب‌ است‌ و اگر او را به‌ حج‌ّ روانه‌ كند كه‌ آن‌ را در فقه‌ حج‌ّ بذلي‌ مي‌گويند كفايت‌ از حجّة الاسلام‌ مي‌كند.

تفاوت تقصير در تمتع و عمره 

سؤال:  آيا در تقصير تفاوتي‌ بين‌ تقصير در عمره‌ يا حج‌ّ است‌؟ در تقصير عمره‌ فرموده‌ايد: مي‌تواند از موي‌ صورت‌ كوتاه‌ كند، آيا در تقصير در حج‌ّ نيز مي‌تواند؟

پاسخ: در تقصير حج‌ّ نيز گفته‌ام‌ كه‌ تقصير در حج‌ّ مثل‌ تقصير در عمره‌ است‌ و مي‌تواند از سر يا صورت‌ بگيرد ولي‌ تراشيدن‌ صورت‌ يا كوتاه‌ كردن‌ آن‌ كفايت‌ نمي‌كند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -