انهار
انهار
مطالب خواندنی

رمی جمرات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- کسی که شبها قادر به رمی جمرات است

سؤال:  زنى که روز دهم و یازدهم و دوازدهم قادر به رمى جمرات نیست، ولى مى تواند شبها رمى جمره نماید و یا در روز سیزدهم قضاى هر سه روز را به جا آورد آیا مى تواند از طرف کسى نایب شود؟ و در صورت امکان آیا همه صور مذکوره یکسانند و یا آن که فرق دارند؟

 پاسخ: نیابت او صحیح است و باید شبها به جاى روز رمى کند

2- نیابت مرد از زن در رمی جمرات

 سؤال: اگر مردى که مى تواند در روز رمى کند براى رمى زنى نایب شود آیا مى تواند رمى زن را در شب انجام دهد؟

پاسخ:  نمى تواند.

3- انجام اعمال حج قبل از وقوفین

 سؤال: اگر زنى که نیابت را پذیرفته، نیز خوف حیض یا مرض داشته باشد آیا مى تواند اعمال حج را بر وقوفین و اعمال منى مقدّم بدارد؟

پاسخ:  مى تواند.

4- رمی جمرات در طبقه فوقانی

 سؤال: رمى جمرات در طبقه فوقانى چه حکمى دارد؟

 پاسخ: هنگام ازدحام جایز است.

5- نیابت رمی جمرات از افراد سالم

سؤال:  آیا در رمى جمرات مى توان به نیابت از افرادى که سالم هستند عمل رمى را انجام داد؟

پاسخ:  جایز نیست.

6- نائب گرفتن زن برای رمی جمرات

سؤال:  آیا خانمها براى این که بدنشان با نامحرم برخورد نکند مى توانند در رمى جمرات مردان را نایب کنند؟

پاسخ:  خود زن باید رمى کند.

7- رمی جمرات در شب برای معذورین

سؤال:  براى امثال من رمى جمرات در روز مقدور نیست، آیا در شب مى توانیم رمى جمرات کنیم و در صورت مثبت بودن، آیا همراهان من هم مى توانند در شب رمى جمرات کنند؟

پاسخ:  مى توانید در شب رمى کنید امّا همراهان اگر توانایى دارند در روز رمى کنند.

8- رمی جمره با غیر دست

 سؤال: آیا رمى به غیر از دست مثل رمى با دهان و پا و یا سنگ قلاب و مانند اینها جایز است؟

 پاسخ: با غیر دست کفایت نمى کند

9- رمی جمرات در شب دوازدهم

 سؤال: افراد پیر و داراى عذر را بعد از نیمه شب دوازدهم از منى به جمرات آورده، اعمال فردا را انجام مى دهند و سپس به مکّه برده شده و اعمال بعدى را همان شب انجام مى دهند و غیر داراى عذر نیز چنین کرده اند جز انجام رمى جمرات که فردا براى انجام آن بازگشته اند، آیا اعمال آنها درست است؟

 پاسخ: انجام دادن اعمال مکّه (طوافین و سعى) براى غیر داراى عذر در شب دوازدهم بلکه در شب یازدهم بعد از نیمه شب نیز جایز است.

10- رمی جمره در ستونهای بازسازی شده

 سؤال: با توجّه به این که ستون جمرات بازسازى شده و از طول و عرض و ارتفاع به مقدار زیادى به آن افزوده شده، رمى ستونهاى جدید چه حکمى دارد؟

 پاسخ: پرتاب کردن سنگریزه ها در حوضچه هاى فعلى کافى است، و نیز مى توانند به ستونها بزنند تا در حوضچه ها بیفتد.

11- رمی جمره به نیابت از افراد سالم

سؤال:  آیا به نیابت از افراد سالم مى توان رمى جمرات را انجام داد؟

 پاسخ: جایز نیست.

12- نایب گرفتن برای رمی جمره به خاطر تماس با نا محرم

 سؤال: آیا خانمها براى اجتناب از تماس بدنى با مردان نامحرم، مى توانند نایب بگیرند؟

 پاسخ: خودشان باید رمى کنند، و تماس از روى لباس در این گونه موارد ضررى ندارد.

13- رمی شبانه توسط همراهان زنان و معذورین

سؤال:  کسانى که همراه زنان و معذورین حرکت مى کنند، آیا مى توانند همانند آنها شبانه رمى جمره کنند؟

 پاسخ: چنانچه بتوانند در روز رمى کنند، باید در روز رمى نمایند، در غیر این صورت در شب جایز است.

14- تغییر شکل ظاهری جمرات

 سؤال: اخیراً جمرات سه گانه را به شکل بیضى بزرگى درآورده اند که در وسط آن به جاى ستون سابق دیوارى به طول 25 متر و ارتفاع 5 متر احداث کرده اند; تکلیف رمى چه خواهد شد؟

 پاسخ: باید سنگ ها به داخل حوضچه رمى پرتاب شود، و اگر سنگ ها به ستون خورده و به داخل حوضچه بیفتد کافى است.

15- رمی جمرات در شب بدون عذر

 سؤال: آیا مى توان بدون عذر در شب رمى کرد، یا کافى نیست؟

پاسخ:  رمى در شب بدون عذر جایز نیست، و چنانچه بدون عذر رمى در روز را ترک نماید گناه کرده، و رمى او صحیح نیست، ولى تمام کسانى که احساس خطرى در روز مى کنند، مى توانند شبانه رمى کنند.

16- انجام رمی جمرات در شب توسط بانوان

 سؤال: آیا مى توان زنها را شب دهم بعد از نیمه شب از مشعر به منى آورد و همان شب آنان را به جمره عقبه برد تا رمى کنند، سپس شب دوازدهم هم رمى روز یازدهم را انجام دهند و هم رمى روز دوازدهم را بجا آورند، مخصوصاً که ازدحام و خطرات احتمالى وجود دارد؟

پاسخ:  این کار اشکالى ندارد.

17- نائب گرفتن کسانی که قادر به رمی شبانه هستند

سؤال: کسانى که از رمى در روز معذورند، آیا لازم است نایب بگیرند تا رمى در روز انجام شود، یا مى توانند خودشان در شب رمى کنند؟

پاسخ:   تا بتوانند در شب رمى کنند، نایب گرفتن اشکال دارد.

18- رمی جمرات در شب توسط نائب

سؤال:  شخصى جهت رمى جمرات نایب شده است. آیا مى تواند شبانه رمى نیابتى را انجام دهد؟ همچنین کسى که در تمام مناسک حج نایب شده، و از ابتدا مى دانسته که نمى تواند رمى کند، یا نمى تواند در روز رمى نماید، یا نسبت به رمى در روز کوتاهى مى کند، حکمش چیست؟

 پاسخ: نایب باید اعمال اختیارى حج را انجام دهد، و اگر معذور باشد نمى تواند نایب شود. البتّه عذرهایى که به طور طبیعى گاه در حج پیش مى آید مانع نیابت نیست، و کسى که در رمى نایب شده باید در روز رمى کند. مسامحه و کوتاهى در رمى موجب بطلان نیابت نمى شود، هر چند در فرض سؤال جایز نیست.

19- نائب شدن کسی که از رمی در روز معذور است

 سؤال: شخصى که نمى تواند رمى جمرات کند و معذور است، آیا مى تواند کسى را به عنوان نایب اختیار کند که او هم از رمى در روز معذور است؟ آیا بودن یا نبودن کسى که بتواند رمى را در روز انجام دهد در حکم مسأله تأثیر دارد؟

پاسخ:  در صورت امکان باید کسى را نایب کند که در روز رمى نماید.

20- انجام رمی جمرات در شب توسط زنان نائب

 سؤال: فرموده اید: «رمى در شب دهم براى زنان جایز است، خواه توانایى رمى در روز را داشته باشند یا نه». آیا با این حال زنان مى توانند نایب شوند؟

پاسخ: نیابت آنها مانعى ندارد، و در شب رمى مى کنند.

21- رمی در شب برای مردی که از طرف زن نائب شده

سؤال:  هرگاه مردى که قادر است رمى را در روز انجام دهد، نایب زنى در رمى جمرات شود، آیا مى تواند رمى زن را در شب انجام دهد؟

پاسخ:  باید رمى را در روز انجام دهد.

22- نائب گرفتن کسی که می تواند بعد از ظهر روز دهم رمی کند

 سؤال: هرگاه افرادى صبح روز دهم بر اثر ازدحام جمعیّت از رمى معذور باشند، ولى اطمینان دارند که بعد از ظهر خلوت مى شود و قادر بر رمى خواهند بود، آیا چنین افرادى مى توانند صبح نایب بگیرند؟

پاسخ:  اگر مى توانند در عصر همان روز رمى کنند، نمى توانند نایب بگیرند.

23- نائب شدن افرادی که از انجام بعضی اعمال معذورند

سؤال:  افرادى که از انجام آن دسته از مناسک حج معذورند که حتّى ترک عمدى آن ضررى به حج نمى زند، مانند رمى جمرات در روز یازدهم و دوازدهم، و بیتوته در منى در شبهاى مذکور، آیا چنین اشخاصى مى توانند نایب شوند؟

 پاسخ: چنانچه عذرهاى مذکور از ابتداى نیابت وجود داشته باشد نمى توانند نایب شوند; ولى عذرهایى که گاه در حج پیش مى آید، مانع از نیابت نیست.

24- ترتیب رمی جمرات برای کسی که از دیگری هم نیابت دارد

 سؤال: کسى که به نیابت از دیگرى رمى جمره مى کند، آیا کافى است پس از رمى هر جمره براى خودش، به نیابت از دیگرى آن جمره را رمى کند، هر چند از چندین نفر نیابت داشته باشد؟ یا باید ابتدا هر سه جمره را به قصد خود رمى کند، سپس به نیّت هر یک از کسانى که از آنها نیابت کرده به شکل بالا عمل کند؟

 پاسخ: هر دو صورت صحیح است.

25- نائب گرفتن زنی که رمی جمرات باعث شروع عادت ماهیانه اش می شود

 سؤال: خانمى که احتمال مى دهد بجا آوردن رمى جمرات باعث شروع عادت ماهیانه اش شود، آیا صرف این احتمال مجوّز نایب گرفتن جهت رمى شود؟

 پاسخ: اگر در اثر آن به مشقّت مى افتد عذر محسوب مى شود، و مى تواند نایب بگیرد، و اگر مشقّتى براى او ندارد نباید نایب بگیرد.

26- قضای رمی جمرات برای کسی که نائب گرفته

سؤال:  شخصى بر اثر کسالت و بیمارى، براى رمى جمرات در روزهاى یازدهم و دوازدهم نایب گرفته، و در روز سیزدهم که بهبود یافته براى قضاى رمى جمرات بدین شکل عمل کرده است: «ابتدا جمره عقبه را رمى کرده، سپس از جمره اولى شروع کرده، و براى هر دو روز چهارده سنگ پشت سر هم زده، سپس چهارده سنگ به جمره وسطى زده، و بعد از آن چهارده سنگ به جمره عقبه پرتاب کرده» و اکنون به وطنش بازگشته است، وظیفه اش چیست؟

پاسخ:  اگر کسالت داشته و معذور بوده، و نایب گرفته، و نایب به وظیفه اش عمل کرده عمل او صحیح بوده، و نیاز به قضا نداشته است، و در هر صورت، تکرار به شکلى که نوشته اید صحیح نیست.

27- رمی روز یازدهم برای کسی که قربانی و حلق یا تقصیر را انجام نداده

 سؤال: کسى که موفّق به ذبح قربانى نشده، و حلق یا تقصیر نیز نکرده، مى تواند رمى روز یازدهم را انجام دهد؟

 پاسخ: مانعى ندارد.

28- شک در تعداد سنگهای پرتاب شده در رمی جمرات

 سؤال: شخصى به هنگام رمى جمرات در تعداد سنگهایى که پرتاب کرده شک مى کند، سپس آن مقدار را رها کرده، از اوّل شروع مى نماید. آیا رمى او صحیح است؟

 پاسخ: اشکالى ندارد; هر چند با زدن مقدار قطعى باقیمانده، وظیفه او تمام است و بقیّه اضافه بوده است.

29- پرتاب بیش از هفت سنگ در رمی جمرات

سؤال:  آیا پرتاب بیش از هفت سنگ، اشکالى براى رمى ایجاد مى کند؟

 پاسخ: اگر از اوّل قصد زیادتر از هفت سنگ را به عنوان انجام وظیفه شرعى داشته صحیح نیست، و باید رمى را دوباره انجام دهد; ولى اگر بعد از تمام شدن هفت سنگریزه، اضافه زده ضررى ندارد.

30- شک در حرمی بودن سنگ در مشعر الحرام

 سؤال: گاه سنگریزه های موجود در مشعر را از خارج مشعر می آورند و در آنجا می ریزند ولی معلوم نیست که از حرم است یا خارج حرم، رمی با آنها چه حکمی دارد؟

 پاسخ: در صورت شک اعتنا نکنید و اگر یقین داشته باشید که از خارج حرم آورده اند از آنها برای رمی استفاده نکنید مگر این که مدتی بماند و جزء مشعر محسوب شود.

31- تأثیر رمی جمرات بر بیزاری از شیطان

سؤال:  آیا سنگسار کردن شیطان که هر ساله در ایام حج صورت می گیرد تاثیری در حال شیطان دارد ؟

 پاسخ: مسلما سبب آزار روحی شیطان است زیرا نوعی اعلام بیزاری از شیطان و توجه به خدا است.

32- نیابت مرد از زن در رمی جمرات

سؤال:  اگر مردى که مى تواند در روز رمى کند براى رمى زنى نایب شود آیا مى تواند رمى زن را در شب انجام دهد؟

پاسخ: نمى تواند.

33- رمی کردن همراهان معذورین قبل از وقوف اضطراری

سؤال:  همراهان معذورین که واجب است قبل از ظهر برای وقوف اضطراری به مزدلفه بروند، آیا می توانند قبل از آن رمی کنند؟

پاسخ:  اشکال دارد.

34- کسی که بدون عذر برای رمی جمره نائب گرفته

 سؤال: در زمان حج اگر برای سنگ زدن به شیطان برای بار دوم کسی به جای اینکه خودش برود شخص دیگری را بفرستد البته که این شخص مشکلش بیماری و به علت دستور پزشک نبوده بلکه توسط دو نفر که او را ترغیب به این کار کرده اند و او قبول کرده و نرفته بلکه کسی را فرستاده حال باید چه کاری انجام دهد؟

پاسخ:  حج او باطل نیست ولی سال آینده نایبی بگیرد که به جای او این عمل را انجام دهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -