انهار
انهار
مطالب خواندنی

محصور و مصدود

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- کسی که به خاطر بیماری قادر به انجام اعمال نیست

سؤال: وظیفه کسى که به خاطر بیمارى و مانند آن قادر به انجام اعمال منى یا طواف و سعى و اعمال مکّه نیست چه مى باشد؟

پاسخ: : این شخص در حکم محصور است ولى اگر مى تواند نایب بگیرد این کار از اعاده حج کفایت مى کند و لازم نیست در سال آینده حج را مجدداً بجاآورد.

2- محصور شدن کسی که قبلاً حجش را فاسد کرده

 سؤال: حکم کسى که حجّش را فاسد کرده سپس مصدود و یا محصور شده است چیست؟

 پاسخ: واجب است که اعمال مصدود و محصور را انجام دهد و سپس در سال آینده حج بجا آورد.

3- بهبودی محصور بعد از فرستادن قربانی

سؤال:  وظیفه کسى که محصور شده و قربانى خود را به منى فرستاده، سپس مرض او خفیف شده است چیست؟

پاسخ:  بر او واجب است که ملحق به بقیّه حجّاج شود و تمام اعمال را انجام دهد و هدى خود را قربانى کند. در این صورت حج او صحیح است.

4- همراه داشتن قربانی قبل از محصور شدن

 سؤال: کسى که همراه خود قربانى آورده و سپس محصور یا مصدود شده است، آیا قربانى کردن همین هدى که همراه دارد کفایت مى کند یا علاوه بر این، قربانى دیگر نیز بر او واجب است؟

پاسخ:  قربانى دیگرى بر او واجب نیست.

5- شکستن پا یا خراب شدن وسیله نقلیه

سؤال:  اگر مانع دیگرى غیر از حصر و صدّ ـ مثل این که پایش بشکند یا وسیله نقلیّه اش خراب شود یا راه را گم کند ـ پیش آید، آیا احکام محصور و مصدود را دارد؟

 پاسخ: نسبت به کسى که پاى او شکسته است احکام محصور و نسبت به موانع دیگر مثل خراب شدن وسیله نقلیّه یا مانع دیگر احکام مصدود جارى مى شود.

6- کسی که قادر به اتمام عمره تمتع استحبابی نیست

 سؤال: شخصى به نیّت عمره تمتّع استحبابى براى یکى از حضرات معصومین(علیهم السلام) یا شهداء، یا امواتش، احرام بست و طواف و نماز طواف عمره را نیز بجا آورد، سپس قدرت بر اتمام عمل از او سلب شد. آیا حکم مصدود و محصور را دارد؟

 پاسخ: اگر مریض شده، یا دشمن او را از ادامه اعمال ممنوع کرده، و قادر بر اتمام اعمال نیست، و نایب هم نمى تواند بگیرد، حکم محصور و مصدود را دارد.

7- حکم محصور برای محرمی که تصادف کرده

سؤال:  آیا تصادف به هنگام احرام، داخل در عنوان محصور است، و شخصى که تصادف کرده باید احکام محصور را بجا آورد؟

 پاسخ: آرى، هرگاه شرایط حصر حاصل شود، حکم «محصور» بر آن مترتّب مى شود.

8- حکم محصور یا مصدود برای محرمی که دعای شرط خوانده است

 سؤال: کسى که دعاى شرط را، که مستحب است هنگام نیّت احرام خوانده شود، بخواند و شرط خروج از احرام را در صورت وجود موانعى کند، آیا در صورتى که محصور یا مصدود شود احکام مصدود و محصور بر او جارى مى شود، یا به مجرّد حدوث این دو حالت، بدون قربانى از احرام خارج مى گردد؟

 پاسخ: مى تواند از احرام خارج شود، ولى قربانى بر او واجب است، و اثر شرط در جهات دیگر ظاهر مى شود.

9- وظیفه کسی که پس ازاعمال عمره تمتع محصور شود

 سؤال: هرگاه شخصى پس از انجام اعمال عمره تمتّع و خارج شدن از احرام محصور شود، و نتواند براى حج محرم گردد، وظیفه اش چیست؟

 پاسخ: از احرام خارج شده، ولى کفایت از حجّ واجب نمى کند، و چنانچه سال اوّل استطاعت او باشد، حج بر او واجب نشده است. زیرا استطاعت بدنى ندارد.

10- محرم شدن شخص مصدوم

سؤال:  شخصى در مدینه مصدوم مى گردد. او را به مسجد شجره مى برند، و محرم مى شود. آیا احرام چنین شخصى صحیح است؟ در صورت صحّت، اگر نتواند مناسک عمره و حج را به جا آورد تکلیفش چیست؟

پاسخ:  احرامش صحیح است. اگر بتواند عمره و حجّ را، هر چند با کمک نایب در طواف و سعى، انجام دهد حجّ او صحیح است، و اگر نتواند حج بجا آورد، احتیاط آن است که به حکم محصور عمل کند، و با احرام مزبور عمره مفرده هم انجام دهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -