انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرط هفتم: وقت برای وضو و نماز کافی باشد

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شرط هفتم:آنکه وقت برای وضو و نماز کافی باشد.
امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۸۶: وقت برای وضو و نماز کافی باشد
مسأله 280-هرگاه وقت به قدری تنگ است که اگر وضو بگیرد تمام نماز یا مقداری از آن1 بعد از وقت خوانده می شود2، باید تیمّم کند3 ولی اگر برای وضو و تیمّم یک اندازه وقت لازم است، باید وضو بگیرد4.
1- اراکی: هرچند یک رکعت آن...    بهجت: تمام نماز...   مکارم: تمام یا مقداری از واجبات نماز... جوادی آملی: هرچند اندک...  
2- زنجانی: می ترسد تمام نماز یا مقداری از واجبات آن بعد از نماز خوانده شود...
3- مکارم: [پایان مسأله].
4- بهجت:  برای انجام یک رکعت با وضو؛ و اگر با وضو وقت یک رکعت نماز و با تیمّم وقت چهار رکعت را دارد می تواند هر کدام را خواست انتخاب کند بنابر اظهر.
*****
امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۸۶: اگر وقت نماز به قدری تنگ است که در صورت وضو گرفتن، نمی‌تواند همه‌ی نماز را در وقت بخواند و مقداری از آن در خارج وقت واقع خواهد شد، در این صورت نباید وضو بگیرد، بلکه باید تیمم کند و نماز بخواند. البته اگر تیمم هم به همان اندازه‌ی وضو وقت می‌گیرد در این صورت باید وضو بگیرد.
مسأله 281- کسی که در تنگی وقت نماز باید تیمّم کند، اگر وضو بگیرد صحیح است1چه برای آن نماز وضو بگیرد یا برای کار دیگر2.
1- مکارم: هرگاه برای نماز وضو بگیرد باطل نیست ولی مرتکب کار خلافی شده است.
2- مظاهری: گرچه معصیت کرده است.
*****
گلپایگانی، خوئی، تبریزی، صافی، زنجانی، وحید: مسأله 287 ، بهجت 284، اراکی، سیستانی: مسأله 280-  کسی که در تنگی وقت نماز باید تیمّم کند اگر به قصد قربت یا برای کار مستحبّی مثل خواندن قرآن وضو بگیرد صحیح است. و اگر با علم و عمد فقط برای خواندن آن نماز وضو بگیرد باطل است*.
. گلپایگانی، صافی: و اگر برای خواندن آن نماز وضو بگیرد، به طوری که فعلاً داعی او بر وضو گرفتن، فقط آن نماز باشد، وضویش باطل است.
. بهجت: ولی اگر برای خواندن آن نماز وضو بگیرد باطل است.
. وحید: اگر به قصد آن که وضو مستحب است یا برای امر مستحبی که وضو برای آن تشریع شده مثل خواندن قرآن وضو بگیرد، صحیح است...
. سیستانی: و همچنین اگر برای خواندن آن نماز وضو بگیرد، مگر آنکه قصد قربت برای او حاصل نشود.
. زنجانی: اگر چه به جهت ترک تمام یا قسمتی از نماز در وقت گناه کرده است.
* اراکی: اگر فقط برای خواندن آن نماز وضو بگیرد که اگر نمی خواست نماز بخواند، وضو نمی گرفت، باطل است.
* تبریزی: اگر با علم و عمد فقط برای خواندن آن نماز وضو بگیرد که مقدار یک رکعت یا بیشتر از آن را در وقت درک می کند باز صحیح است، اگر چه در تأخیر انداختن نماز معصیت کرده است.
* وحید: اگر قصد کند برای خواندن آن نماز،  به نحوی که اگر امر به نماز یا وضو نباشد قصد وضو نداشته باشد آن وضوباطل است.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -