انهار
انهار
مطالب خواندنی

دستور نماز میت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
(مسأله 608) نماز میّت پنج تکبیر دارد و اگر نمازگزار پنج تکبیر به این ترتیب بگوید کافی است:
بعد از نیّت و گفتن تکبیر اول بگوید: «أشهد أن لااله الا الله و أنّ محمداً رسول الله»
و بعد از تکبیردوم بگوید: «اللهم صلّ علی محمّدو آل محمّد»؛
و بعد از تکبیر سوم بگوید: «اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات»؛
و بعد از تکبیر چهارم اگر میّت مرد است بگوید:«اللهم اغفر لهذا المیّت» و اگر زن است بگوید: «اللهم اغفر لهذه المیّت»؛
 و بعد تکبیر پنجم را بگوید و بهتر است بعد از تکبیر اول بگوید:
«أشهد أن لاإله الا الله وحده لا شریک له و أشهد أنّ محمّداً عبده و رسوله أرسله بالحقّ بشیراً و نذیراً بین یدی الساعة1:
و بعد از تکبیر دوم بگوید: «اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و بارک علی محمّد و آل محمّد و ارحم محمّداً و آل محمّد کأفضل ما صلّیت و بارکت و ترحمت2 علی ابراهیم و آل ابراهیم انّک حمید مجید و صل علی جمیع الأنبیاء و المرسلین (و الشهداء و الصدیقین و جمیع عبادالله الصالحین3
و بعد از تکبیر سوم بگوید: «اللهم اغفر للمؤمین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات الأحیاء منهم و الأموات تابع 4 بیننا و بینهم بالخیرات (انّک مجیب الدعوات5) إنّک علی کلّ شیء قدیر».
و بعد از تکبیر چهارم اگر میّت مرد است بگوید: «اللهمّ إنّ هذا عبدک 6 و ابن عبدک و ابن امتک نزل بک و انت خیر منزول به7 أللهم إنّا لانعلم منه إلا خیراً و أنت أعلم به منّا اللهمّ إن کان محسناً فزد فی احسانه و إن کان مسیئاً فتجاوز عنه و اغفر له8 اللهم اجعله عندک فی أعلی علیّین و اخلف علی أهله فی الغابرین و ارحمه برحمتک یا أرحم الراحمین»؛ و بعد تکبیر پنجم را بگوید،
ولی اگر میّت زن است بعد از تکبیر چهارم بگوید :«اللهمّ إنّ هذه امتک9 و ابنة عبدک و ابنة امتک نزلت بک و أنت خیر منزول به، اللهم إنّا لانعلم منها إلا خیراً و انت أعلم بها منّا اللهمّ إن کانت محسنةً فزد فی إحسانها و إن کانت مسیئةً فتجاوز عنها و اغفر لها أللهم اجعلها عندک فی أعلی علیّین و اخلف علی أهلها فی الغابرین و ارحمها برحمتک یا أرحم الراحمین10».
1- فاضل: بهتر است بعد از تکبیر اول بگوید: أشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له الهاً واحداً احداً صمداً فرداً حیاً قیوماً دائماً أبداً لم یتخذ صاحبه و لا ولداً و أشهد أنِّ محمداً عبده و رسوله أرسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کلّه و لو کره المشرکون بشیراً و نذیراً بین یدی الساعة...
 2-زنجانی: رَحِمْتَ...
3- [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله فاضل نیست]
4- زنجانی: تابع الّلهُمَّ...
5- [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت الله فاضل نیست]
6- فاضل: أللهم ان هذا المسجّی قُدّامنا عبدکَ...
7- فاضل: أللهم إنَّک قَبَضْتَ روحَهُ إلیکَ وَ قد احتاجَ إلی رَحمَتکَ و أنتَ غنیٌ عَن عذابه...
8- فاضل: و اغفِر لنا و لَهُ...
9- فاضل: اللهم إنّ هذه المسجّات قُدّامنا أمتکَ...
10- مکارم: و اگر نماز را بر چند نفر میت مرد می خواند می گوید: أللهمَّ إنّ هولاءِ عبیدُکَ وأبناءُ عبیدِکَ و أبناء إمائِکَ نزلوا بکَ و أنت خیر منزولٌ بهم... و بقیه ضمیرها را جمع مذکر می آورند. و در مورد چند زن، ضميرها و اسماء اشاره را به صورت مؤنث مي آورد و درتثنیه به صورت تثنیه.
سیستانی: شایان ذکر است دعایی که بعد از تکبیر چهارم ذکر شد اختصاص به افراد بالغ دارد و در نماز بر اطفال مؤمنین بعد از تکبیر چهارم گفته می‌شود: «اللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ لِأَبوَیهِ وَلَنا سَلَفاً وَفَرَطاً وَأَجْراً».
(مسأله 609) باید تکبیرها و دعاها را طوری پشت سر هم بخواند که نماز از صورت خود خارج نشود1.
1- مکارم: و احتیاط واجب آن است که در وسط نماز با کسی سخن نگویند.
بهجت: و اگر مأموم عمداً یا سهواً در غیر تکبیر اول از امام جلو افتاد، مستحبّ است همان تکبیر را با امام اعاده کند.
سبحانی: و شایسته است نمازگزار قصد معنا کند و به حکایت الفاظ اکتفا ننماید.
(مسأله 610) کسی که نماز میّت را به جماعت می خواند باید تکبیرها و دعاهای آن را هم بخواند1.
1- خوئی، سیستانی، وحید: اگر چه مأموم باشد.
اراکی: و می تواند از روی کتاب یا نوشته بخواند.
*****
مکارم: مسأله 572 - مستحبّ است نماز میّت را با جماعت بخوانند ولی کسی که نماز میّت را با جماعت بخواند باید تمام تکبیرها و دعاهای آن را بخواند. و همانگونه که گفته شد، خواندن دعاهای مفصّل بالا مستحبّ است و اگر کسی آن را حفظ ندارد، می تواند از روی کتاب بخواند

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -