انهار
انهار
مطالب خواندنی

تیمّم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  اگر گروهی به قصد خودسازی و آمادگی بدنی بخواهند به اردویی بروند که یقین یا احتمال دارند در آنجا آب پیدا نخواهند کرد تکلیف آنها در انجام این مطلب چگونه است؟

جواب: اگر در وقت نماز آب ندارند و نمی توانند تحصیل آب کنند تیمم کنند و نمازشان صحیح است.

سؤال: سربازی که در جبهه به دلیل مسائل جنگی، امکان رفتن به حمام را بطور مرتب ندارد و احتیاج به غسل جنابت پیدا می کند، آیا تا دسترسی به آب، تیمم کافی است و تکلیف او چیست؟

جواب: اگر وسیلۀ غسل برای او فراهم نیست باید تیمم کند.

سؤال: کارمند و یا کارگری، باید همیشه از اوّل سفیده صبح از منزل خود خارج شود و در موعد مقرر سرکار حاضر باشد والّا از طرف مسؤول مؤاخذه می شود و در صورت تکرار اخراج می گردد و قبل از سفیدۀ صبح احتیاج به غسل دارد و پیش از صبح، وسیلۀ غسل برای وی فراهم نیست، آیا همین مقدار ضرورت مجوز تیمّم هست یا نه؟

جواب: در فرض مرقوم، تیمم بدل از غسل مجزی است.

سؤال: مریضی که آب برای او ضرر  ندارد ولی برای وضو یا غسل احتیاج به کمک دارد، اگر کسی نبود به او کمک کند آیا برای وضو یا غسل می تواند تیمم کند؟

جواب: اگر خودش دسترسی به آب ندارد و کسی نیست که برایش آب بیاورد تیمم کفایت می کند.

سؤال: من جوانی هستم 17 ساله مشکلی دارم که به رساله شما مراجعه نمودم ولی مشکلم را نتوانستم خودم حل نمایم و گفتم که برای شما بگویم تا راهنمائیم نمائید: «بیرون آمدن منی بدون شهوت و بی اختیار » من تقریبا یک ماه و نیم است که به این درد مبتلا شده ام بعد از بیرون آمدن منی به حمام رفته و غسل می نمایم و بیرون می آیم و بعد از چند ساعت دوباره بیرون می آید بعضی موقع ها کم و بعضی موقع ها زیاد، مثلاً صبح به حمام رفته و غسل می نمایم و بعد از ظهر دوباره منی بیرون می آید بدون شهوت و بدون اختیار. از شما رهبرم می خواهم که مرا راهنمائی نمائید؟

جواب: اگر یقین به خروج منی دارید باید غسل کنید و چنانچه غسل حرجی باشد باید تیمم نمایید و بدون یقین چیزی بر شما نیست.

سؤال: کسی که تمام پای او گچ گرفته است و نجس است و جنب شده آیا غسل بر او واجب است؟ یا تیمم؟ یا هر دو؟ و آیا می تواند به مسجد برای نماز و غیره برود یا خیر ؟

جواب: اگر  می تواند غسل جبیره ای کند و حرجی نیست باید غسل کند وگرنه تیمم نماید و بعد از انجام وظیفه دخول مسجد مانع ندارد.

سؤال: اگر تمامی یک دست گچ گرفته باشد و نصف انگشتان بیرون باشد و به علت شکستگی دست را نمی توان حرکت داد تکلیف چیست، و اگر وظیفه اش تیمم است به چه صورت انجام دهد (مثلاً آیا با کمک باید پیشانی را هم دست بکشد؟)

جواب: باید به ترتیبی که تفصیل آن در رساله مذکور است وضوء جبیره ای بگیرد و اگر نوبت به تیمم رسید و امکان ندارد دست گچ گرفته را حرکت دهد باید با دست دیگر تیمم کند.

 سؤال: اگر در جائی انسان مانند منزل خود جنب شود و به عللی مثل دور بودن حمام یا خجالت کشیدن یا ... در حال جنابت بماند تکلیف چیست؟ و همین طور در کوه و بیابان که به موقع دسترسی به آب ندارد؟

جواب: عذرهای ذکر شده مجوز تیمم نیست و باید غسل کند ولی اگر غسل کردن به واسطۀ نبودن آب یا دور بودن آب و دسترسی نداشتن به آن میسور نبود باید برای نماز تیمم کند.

سؤال: شخصی که یک چشم او عمل شده و دکتر سفارش نموده که آب برای چشم ضرر دارد و از تیمم هم برای اینکه گرد و خاک به چشم نرود خودداری کند، بدون وضو و تیمّم، نماز چه صورت دارد؟

جواب: باید بر روی زمین یا سنگی که غبار ندارد تیمم کند و نماز بدون وضو و تیمم قضاء دارد.

سؤال:فردی ناتوان و عاجزم که قادر به حرکت نیستم؛ سعی کردم در تیمم، از خاک پاک استفاده کنم ، امّا پس از مدّتی به چشم درد مبتلا شدم، ناچار تیمم خود را با زدن کف های دستانم بر گوشۀ بستر خود_ که شب و روز افتاده و گرد و غبار  زیادی گرفته_ انجام می دهم آیا صحیح است یا باید بدون اعتنا به چشم و حساسیّت آن، بر خاک خالص تیمّم کنم؟

جواب: در صورت امکان باید تیمم بر خاک یا سنگ باشد.

سؤال: آیا تیمم در زمینهایی که در زمان طاغوت از صاحبانشان گرفته شده و در اختیار دیگران است، صحیح است؟ با توجه به اینکه در منطقۀ ما تکلیف این زمینها هنوز روشن نیست. جواب: رسیدگی به زمنیهای مذکور موکول به دولت اسلامی است و کسی که یقین به غصب بودن زمین ندارد، تیمم او صحیح است.

سؤال: در تیمم منظور از کف دست که باید پشت دست دیگر کشیده شود [چیست؟] آیا روی انگشتان کف دست محسوب می شود یا نه؟ و تیمم کسی که تمام کف دست و روی تمام انگشتان را به تمام پشت دست دیگر کشیده چه صورتی دارد؟ (منظور [این است که] از روی انگشتان و کف دست، برای مسح پشت دست دیگر استفاده نموده است).

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: در تیمم آیا دست، روی خود بینی هم کشیده می شود و یا اینکه منظور امام در رساله از روی بینی، بین دو ابرو می باشد؟

جواب: مسح روی بینی لازم نیست.

سؤال: چشم راست اینجانب طوری ترکش خمپاره خورده که از حدقه بیرون آمده و فقط جای خالی آن باقی مانده، ولی به علت ترشحات و جراحاتی که هنوز خوب نشده، روی آن را بسته ام؛ لطفاً بفرمایید چگونه وضو و تیمم را انجام دهم؟ آیا می توانم در تیمم دست خود را از روی مانع به چشم بکشم؟

جواب: اگر می توانید وضو بگیرید ولو بطور جبیره، باید وضو بگیرید. و در تیمم مسح تا ابروها کفایت می کند و در صورت امکان در این قسمت مانع را برطرف کنید و لازم نیست روی چشم باز باشد.

سؤال: اگر کسی که وظیفه اش تیمم است، به علت شکستگی یک دست، نتواند آن را به پیشانی برساند، آیا برای کشیدن به پیشانی، یک دست سالم کافی است یا اینکه مکلف به دستور مندرج در مسأله 711 توضیح المسائل می باشد و در صورت دوم اگر نائب گرفتن ممکن نباشد، تکلیفش را بیان نمائید.

جواب: در فرض مرقوم با دست سالم تیمم کند و گرفتن نائب لازم نیست.

سؤال: کسی که دو دست او تا مچ یا آرنج قطع شده باشد، تکلیف او در مورد وضو و تیمم چیست؟

جواب: اگر هر دو دست او تا آرنج قطع شده باشد در مورد تیمم جبهه را بر زمین مسح نماید و احوط در صورت امکان آن است که دیگری را هم نائب بگیرد تا با دست خود پس از زدن بر زمین جبهۀ او را مسح نماید و در مورد وضو چنانچه ممکن باشد جمع نماید بین نائب گرفتن غیر در وضوی خود _به اینکه صورت او را غسل کند و با آب صورت سر و پاهای او را مسح نماید _و بین تیمم بنحو فوق الذکر، وگرنه وضو ساقط است و باید به همان نحو مزبور تیمم نماید و اگر دستها تا مچ قطع شده و ذراعین یا مقداری از آن باقی مانده حکم او در مورد وضو و تیمم حکم سایر مکلفین است و با ذراعین مسح سروپاها را در وضو، و مسح جبهه را در تیمم انجام می دهد و باید با ذراع چپ پشت ذراع راست و با ذراع راست پشت ذراع چپ را به احتیاط واجب مسح نماید.

سؤال: شخص بیمار و زمینگیری هستم که بی اختیار و پیوسته از من ادرار خارج می شود، به همین جهت نمی توانم همیشه طاهر بمانم و قادر به وضو گرفتن نیستم، فقط دستهایم را تا مچ طاهر کرده و تیمم می کنم، آیا با این وضع نمازم با بدن نجس صحیح است؟

جواب: اگر نمی توانید وضو بگیرید و کسی نیست که شما را وضو بدهد اشکال ندارد و نماز صحیح است.

سؤال: چه می فرمائید در  مسأله تیمم اگر ناخن کمی از حد معمول بلندتر باشد؟ تیمم صحیح است یا باطل؟ مستدعی است جواب مرقوم فرمائید.

جواب: تیمم صحیح است.

سؤال: در تیمم بدل از وضو برای کسی که اطمینان دارد تا چندین روز دیگر نمی تواند وضو بگیرد آیا قبل از اذان می تواند تیمم کند یا باید بعد از اذان تیمم کند؟

جواب: تیمم قبل از وقت برای نماز بعد از وقت صحیح نیست بنابر احتیاط.

سؤال: آیا این مسأله صحیح است؟: «شخص جنب برای اولین نماز یک تیمم می کند(تیمم بدل از غسل جنابت) و برای نمازهای بعدی اگر آب دارد غسل می کند و اگر آب به قدر وضو دارد یک تیمم بدل از غسل جنابت می کند و بعد وضو می گیرد و اگر هیچ آب ندارد دو تیمم می کند، یکی بدل از غسل و دیگری بدل از وضو»

جواب: کسی که تیمم بدل از غسل جنابت کرده، تا آب پیدا نکرده تیمم بدل از غسل بر او واجب نیست و اگر محدث به حدث اصغر شده باید وضو بگیرد و اگر آب ندارد، تیمم بدل از وضو نماید.

سؤال: اگر به یکی از دلائل شرعی، صبح برای غسل جنابت تیمم بدل از غسل کرده ایم و حال به دلیلی دیگر یا به همان دلیل مجبور به تیمم کردن شدیم، بدون آنکه غسل کرده باشیم، آیا تیمم بدل از وضو کافی است یا باید تیمم بدل از غسل هم بکنیم؟

جواب: اگر عذر مجوز تیمم بدل از غسل به حال خود باقی باشد، تنها تیمم بدل از وضو کافی است.

سؤال: اگر انسان جنب شود و صبح زود به غسل کردن نرسد و برای نماز صبح تیمم بدل از غسل بکند، آیا برای این نماز وضو لازم است یا خیر؟ در صورتی که عذر ادامه داشته باشد برای نمازهای بعدی تکلیف چیست؟

جواب:اگر تیمم برای ضیق وقت بوده با وجود آب، برای همان نماز وضو لازم نیست ولی برای نماز بعد اگر از غسل کر دن معذور باشد، باید تیمم بدل از غسل نماید.

سؤال: کسی که آب نداشته یا آب برای او ضرر داشته و تیمم بدل از غسل جنابت کرده، آیا می تواند نماز را با جماعت بخواند؟ و می تواند به مسجد برود؟و حکم او در خواندن قرآن چیست؟

جواب: مانع ندارد و حکم کسی را دارد که غسل کرده است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -