سؤال: آبی که مخلوط با کلر از شیر شیلنگ توالتها یا دوش حمام منازل خارج می شود آیا حکم آب مطلق دارد یا مضاف؟
جواب: اگر به آن آب گفته می شود حکم آب مطلق دارد.
سؤال: آیا آبهای معدنی و آب دریاچه ها که با نمک مخلوط است که حتی آثار نمک بر بدن انسان باقی می ماند، جزء آبهای مطلق هستند یا مضاف؟ آیا می توان با آن آبها غسل و تطهیر نمود؟
جواب: در حکم آب مطلق است، مگر آنکه مواد معدنی به حدّی زیاد باشد که دیگر به آن آب گفته نشود.
سؤال: بعضی از رودخانه ها آبشان به حدّی شور است که قابل شرب و زراعت نیست، امّا آب نمک گفته نمی شود آیا آبهای این قسم چشمه سارها و کانالها قابل تطهیر و غسل و وضو هست یا خیر؟
جواب: اگر آب نمک گفته نمی شود، حکم آب مطلق را دارد.
سؤال: مقدار آب کر در بعضی از رساله ها به مقدار 906/383 و در بعضی دیگر 419/377 کیلوگرم نوشته شده، صحیح آن کدام است؟
جواب: مقدار کر به حسب حجم و وزن همان است که در رساله ها ذکر شده است و حساب آن به کیلوگرم با خود مکلّفین است.
سؤال: در مسأله 35 رساله چنین آمده است: «آب لوله های حمام که از شیرها و دوشها می ریزد اگر متصل به کر باشد مثل آب جاری است و آب لوله های عمارات اگر متصل به کر باشد در حکم آب کر است» سؤال این است: چه دلیلی دارد که آب کری که از لوله های حمام یا دوشها می ریزد، حکم آب جاری را دارد ولی آب کری که از لوله های عمارات می ریزد حکم آب کر را دارد، در حالی که آب هر دو از یک مخزن (آب کر) است.
جواب: دلیل مسأله روایات اهل بیت و ادله فقهیّه است.
سؤال: حوضچه ای کر نیست ولی به وسیلۀ باز کردن شیر آب متصل به لوله کشی شهر، حکم آب جاری را پیدا کرده و مورد استفاده قرار می گیرد اگر قبل از باز کردن شیر آب دست نجس خود را وارد حوضچه کنیم مسلماً آب حوضچه نجس می شود و در این موقع آب شهر نیز قطع شده باشد چنانچه آب حوضچه رنگ و بوی نجاست به خود نگرفته باشد آیا تنها با باز شدن شیر و وصل شدن جریان آب کُر، آب این حوضچه پاک می شود یا اینکه باید آن آب را خارج کرد.
جواب: به احتیاط واجب باید آب لوله ممزوج با آب قلیل متنجّس شود تا پاک گردد.