انهار
انهار
مطالب خواندنی

خيار عيب

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 111 :فروشنده اي خانه بر خيابان را مي فروشد كه آن خانه از طرف شهرداري مقداري عقب نشيني داشته است و خريدار موقع معامله مطلع نمي شود و بعد از انجام معامله اطلاع پيدا مي كند آيا به واسطه اين عيب خريدار مي تواند معامله را فسخ نمايد و خسارت خود را از فروشنده مطالبه كند؟

جواب:   اگر در نظر عرف به نحوي باشد كه عيب محسوب شود و در حين معامله هم موجود بوده و مشتري اطلاع نداشته حق فسخ دارد.

سؤال 112:اگر كسي در خانه اي رابدون ذكرعيب و باتبّري از عيب بفروشد و قسمتي از ثمن را قبض كند ومشتري هم خانه را بدون علم به عيب تصرف كند به اين معني كه درآن خانه سكونت كند وتغييرات جزئي و غير اساسي در آن انجام دهد وپس از گذشت مدتي –سه ماه يا بيستر يا كمتر مشتري معيوب بودن خانه را كاملاً احراز كند آيا در اين صورت براي مشتري خيار عيب باقي است يا ساقط مي شود؟ و چنانچه خيار عيب ساقط شود و مشتري حق فسخ معامله را نداشته باشد آيا بر بايع لازم است كه آن عيب را به طور اساسي رفع كند و يا اينكه بايد ارش آن عيب را بدهد؟ و آيا ضامن خسارات وارده بر مشتري در اثرآن عيب مي باشد يا نه؟ واز طرف ديگر اگر چنانچه خيار عيب باقي باشد ومعامله فسخ شود آيا بر بايع هم چنين حكمي جاري است يعني منافع آن مقدار از ثمن را كه قبض نموده ودر اين مدت بر مشتري تقويت شده است بايد تعويض كند؟

جواب: با تبري از عيب در وقت عقد خيار عيب ساقط است وحق مطالبه ارش هم ندارد.

سؤال113:ما زميني را درشش كيلومتري جاده قم به اصفهان خريداري كرده ايم كه اكنون متوجه شده ايم تقريباً در يك متري عمق زمين سنگ وجود دارد وامكاني براي حفر چاه نيست مگر با هزينه ي زياد و فروشنده اين عيب را به ما اطلاع نداده خواهشمند است حكم شرعي را دراين رابطه مرقوم فرماييد . ضمناً زمين مورد مطالعه كه جهت كارخانه سنگ بري خريداري شده است فروشنده زمين آن رابه مبلغ سيصد هزار تومان خريداري كرده وپس از يك سال به يك ميليون و هفتصد هزار تومان به ما فروخته است و چون ما اهل قم نبوديم از اين بابت غافل گير شديم؟

جواب: عيب نيست واگر زمين به قيمت خريداري شده به آن ارزش نداشته وخريدار مغبون شده خيار غبن ثابت است.

سؤال114:شخصي زميني را كه مي دانست در مسير جاده اتوبان قرار خواهد گرفت واز بين خواهد رفت،بدون آگاهي ساختن خريدار فروخته و در موقع فروختن زمين را نشان خريدار نداده وپس از مدتي خريدار آمده گفته زمين را تحويل دهيد وفروشنده گفته با مهندس برو وزمين را تحويل بگير.مهندس با ديدن اين شماره ي ملك گفته اين زمين به اتوبان خورده است آيا اين معامله صحيح وتمام است يا مشتري حق فسخ دارد؟

جواب: در فرض مرقوم خريدار مي تواند معامله را فسخ كند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -