انهار
انهار
مطالب خواندنی

سهام ،اوراق بهادار و بیمه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

خمس سهام

سؤال :اداره اى اقدام به تأسیس شرکتى تحت عنوان شرکت چند منظوره ى بعثت نموده است و به مقدار سهام افراد، خود اداره هم سهام خریده است و به صورت اقساط از خود افراد کسر مى گردد و تا زمانى که کلّ سهام خریدارى شده از حقوق کسر نگردد، فرد نمى تواند مقدار سرمایه گذارى شده ى اداره ى مذکور را برداشت نماید.

1) آیا سرمایه اى که آن اداره گذاشته به صورت هبه است و خمس ندارد؟

2) سود حاصله چه طور؟

پاسخ:اگر هبه باشد، بنابر احوط در زاید بر مؤونه سنه خمس دارد، ولى در فرض سؤال قرض است که به صورت اقساط ادا مى کند و اگر به عنوان سرمایه اى است که در معیشت به آن نیاز دارد، اصل سرمایه خمس ندارد؛ ولى سود آن سر سال در زاید بر مؤونه خمس دارد.

سهام

سوال :مقدارى سهم از یک کارخانه خریده ام و هر سال مقدارى سود به آن تعلّق مى گیرد که مقدارى از آن به صورت نقدى است و بقیّه سود به صورت افزایش سهام است. آیا به این مقدار سود که در هر سال دریافت مى کنم، خمس تعلّق مى گیرد؟ به آن مقدارى که به صورت افزایش سهام است چه طور؟

پاسخ:هر دو متعلّق خمس است به استثناى مقدارى که براى تکمیل سرمایه مورد نیاز و مطابق شأن در نظر گرفته شود و یا در مؤونه ى سال صرف شود.

اوراق بهادار

سؤال 170. مبالغ سپرده شده در سازمان بورس اوراق بهادار جهت خرید سهام کارخانه ها و استفاده از سود سهام به عنوان تنها محلّ درآمد، آیا متعلّق خمس مى باشد؟

پاسخ:آن مقدارى که امرار معاش بر آن توقّف داشته باشد، خمس ندارد و بر زاید، خمس تعلّق مى گیرد.

خمس پولى که براى بیمه پرداخت مى شود

سؤال 171. آیا پولى که انسان براى بیمه مى پردازد، جزو خرج و مؤونه سال او است یا باید خمس آن را بپردازد؟

پاسخ:ظاهرا خمس ندارد.

خمس حقوق بازنشستگى و بیمه سابقه کار

سؤال 172. پولى که بیمه طبق قرارداد به انسان مى دهد و نیز حقوق بازنشستگى و نیز پولى که به صورت یک جا به عنوان سابقه کار بعد از بازنشستگى مى دهند، آیا خمس دارد؟

پاسخ:در زاید بر مؤونه خمس دارد، حتى اگر در واقع مصداق هدیه هم باشد، على الاحوط.

خمس بیمه ى عمر

سؤال 173. کسى که با بیمه ى عمر قرارداد بسته است، ماهانه مبلغى پرداخت مى کند که بعد از مرگ او بازماندگان او از مستمرّى و حقوق برخوردار باشند. آیا جزو مؤونه محسوب مى شود؟

پاسخ:چنان چه بیمه با شرایط انجام گرفته، پرداخت آن از مؤونه است.

تعلق خمس به بیمه عمر

سؤال 174. آیا پولى که تحت عنوان بیمه عمر، بعد از فوت شخص به خانواده اش پرداخت مى کنند، مشمول خمس است؟

پاسخ:بله، اگر زاید بر مؤونه باشد.

پول بیمه تصادف

سؤال 175. پولى که بیمه، بابت تصادف اتومبیل و مانند آن و خسارات مربوط به آن پرداخت مى کند، اگر از خرج سال اضافه بیاید، آیا خمس به آن تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:در مفروض سوال، خمس دارد.

خمس سود سهام بدون پرداخت خمس برگه هاى سهام در هر سال خمسى

سؤال 176. مقدار سیصد هزار تومان برگه سهام به عنوان سرمایه گذارى خریدارى کرده ام. اگر مثلاً مبلغ سهام سیصد هزار تومان باشد و سال خمسى بنده بگذرد و سال آینده این سهم سیصد هزار تومان سود کند و مجموعا ششصد هزار تومان شود، آیا باید خمس اصل سهام را بپردازم یا سود آن نیز متعلّق خمس است؟

پاسخ:فقط سود آن، اگر زاید بر مؤونه باشد خمس دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -