انهار
انهار
مطالب خواندنی

کسب ،حقوق،شهریه وجوایز بانک ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

وصول حقوق ماه بعد از سال خمسى

سؤال111. سال خمسى اینجانب بیستم آذرماه است و حقوق آذرماه اینجانب بعد از این تاریخ وصول مى شود و در ماه بعد مصرف مى شود. آیا به آن خمس تعلّق مى گیرد یا خیر؟

پاسخ:حقوق ذکر شده از درآمد سال وصول است.

مخارج مختلف کسب

سؤال 112. کاسبى در محلّ کسب ملک شخصى یا اجاره اى، مخارجى مى کند که بعضى مربوط به کسب مى شود و بعضى مربوط به کاسب، (مانند: تلفن، آب، برق و تهویه هوا) و بعضى مخارج اثرى در کسب ندارد. (مانند: بنایى، کارگرى، تعمیرات، مثل سنگفرش و...) اگر همه این ها خمس دارد چگونه قیمت گذارى کند؟ در حالى که بعضى نایاب شده و چندین برابر، قیمت پیدا کرده است؛ مانند تلفن و وسایل تهویه.

پاسخ:آن چه شروط کسب بوده یا مخارج مورد نیاز و مطابق شأن بوده در مؤونه است و غیر آن ها خمس دارد.

خمس جوایز مسابقات

سؤال 113. آیا جوایز مسابقات، خمس دارد؟

پاسخ:در زاید بر مؤونه، على الاحوط خمس دارد.

کمک هزینه تحصیلى

سؤال 114. دانشجو هستم و از پدرم کمک مى گیرم، آیا به من یا پدرم خمس تعلق مى گیرد؟

پاسخ:آن چه به شما داده، هر چه از خرج سال زیاد آورید، على الاحوط خمس دارد؛ مگر مجبور به ذخیره براى امر ضرورى در آینده باشید.

گذاشتن حقوق در اختیار خانواده

سؤال 115. آیا به پسرى که نزد پدر و مادر است و حقوق خود را در اختیار آنان مى گذارد، خمس تعلق مى گیرد؟

پاسخ:اگر هر چه دارد را به آن ها مى بخشد، خمس ندارد.

خمس درآمد تبلیغى ماه رمضان

سؤال 116. اینجانب سال خمسى خود را اوّل محرم قرار داده ام و فعلاً که اوّل محرم شده، مقدارى از درآمد تبلیغى ماه رمضان مانده است، آیا باید خمس آن را بدهم؟

پاسخ:بله، خمس دارد.

خمس اجرت و دست مزدى که هنوز در مقابل آن کار انجام نشده

سؤال 117. شخصى مبلغ پول از کسى گرفته تا براى او کارى انجام دهد و سال خمسى شخص گیرنده پول فرا رسیده در حالى که مقدارى از پول ها باقى مانده و خرج نشده و هنوز در مقابل آن پول کار نکرده است، آیا به این پول خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:بله، تعلق مى گیرد.

منفعت شغل موقت

سؤال 118. آیا به منفعت کسب کسى که شغل و کسب موقّت دارد، خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:زاید بر خرج سالش خمس دارد.

درآمد ضمن تحصیل

سؤال 119. دانشجویى که براى تأمین هزینه ى تحصیلى خود مدّتى سر کار مى رود، آیا خمس درآمد خود را باید بپردازد؟

پاسخ:در اضافه بر خرج سال خمس دارد؛ مگر این که ناچار از ذخیره تدریجى براى امر ضرورى در آینده باشد که خمس ندارد. (مسأله 1391 رساله).

کمک هزینه ى دانشگاه

سؤال 120. آیا به کمک هزینه اى که از سوى دانشگاه به دانشجویان داده مى شود، خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:اگر به صورت قرض نباشد در زاید بر خرج سال، خمس دارد؛ على الاحوط.

شهریه ى موقوفات

سؤال 121. آیا به شهریه اى که از موقوفات تأمین مى شود، خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:در زاید از خرج سال، خمس دارد؛ على الاحوط.

شهریه طلاب

سؤال 122. آیا شهریه اى که طلاّب دریافت مى نمایند، اگر از خرج سال زیاد بیاید خمس دارد؟

پاسخ:کسانى که شهریه به آن ها به عنوان اجرت عمل داده مى شود ـ مانند مدرّسین ـ ، در آن ها متّجه است که خمس تعلّق گیرد، در غیر آن ها که بابت حقوق به آن داده مى شود تخمیس موافق احتیاط است.

حقوق بازنشستگى

سؤال 123. آیا به حقوق بازنشستگى که به کارمندان و یا بعد از مرگ به خانواده ى آن ها داده مى شود، خمس تعلّق مى گیرد؟

پاسخ:مازاد بر مؤونه، خمس دارد.

خمس حقوقى که بعد از فوت کارگر یا کارمند به خانواده او داده مى شود

سؤال 124. حقوقى که بعد از فوت شخص کارگر یا کارمند از طرف سازمان تأمین اجتماعى یا دولت یا شرکت هاى مختلف یا بیمه به خانواده متوفى داده مى شود، آیا از درآمد سال محسوب مى شود که بر زاید آن از مخارج سال خمس تعلق گیرد یا به محض دریافت باید خمس آن را داد؟

پاسخ:بر زاید آن از مخارج سال خمس تعلق مى گیرد.

پولى که وزارتخانه در قبال تعهد دانشجو، به عنوان مقررّى به دانشجو مى دهد

سؤال 125. اینجانب در خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارم و هر شش ماه از طرف وزارت علوم، مبلغى به عنوان مقرّرى ارزى به حسابم واریز مى شود. این مقرّرى در مقابل تعهدى است که به وزارتخانه مربوطه داده ام تا پس از فراغت از تحصیل، دو برابر مدت تحصیل در اختیار آن ها باشم، آیا مبلغ اضافى این پول، متعلّق خمس است؟

پاسخ:بله، خمس دارد.

شخصى که گاهى منفعت کسب دارد

سؤال 126. شخصى که شغل او کاسبى نیست ولى گاهى منفعت کسب دارد. آیا مى تواند درآمدهاى مختلفى را که به دست آورده، جداگانه محاسبه کند و اگر مازاد بر مؤونه سال بود، خمسش را بدهد یا این که حتما باید سال خمسى واحد داشته باشد؟

پاسخ:بعد از آن که یک سال از موقعى که فایده بر ده بگذرد، باید خمس مقدارى را که از خرج سالش زیاد آمده بدهد.

خریدن زمین از راه قناعت در زندگى

سؤال 127. با قناعت و آینده نگرى طىّ چندین سال، از درآمد حاصله چندین قطعه زمین خریدم، آیا به این زمین ها خمس تعلّق مى گیرد؟ در صورت تعلق خمس، به قیمت خرید باید محاسبه شود یا قیمت فعلى؟

پاسخ:خمس دارند به قیمت فعلى.

دستمزدى که مسلمان از غیر مسلمان و ... مى گیرد

سؤال 128. دستمزدى که شخص مسلمان از غیر مسلمان (مسیحى، زرتشتى و...) یا مسلمانى که خمس نمى پردازد، مى گیرد چه حکمى دارد؟

پاسخ:خمس ندارد. (به مسأله 1408 رساله مراجعه شود.)

زمین مسکونى که اجرت کار بوده

سؤال 129. مدت دو سال براى پدرم کار مى کردم و او دستمزدم را نمى پرداخت تا این که زمینى مسکونى برایم خرید، آیا به این زمین خمس تعلق مى گیرد؟

پاسخ:چون آن زمین مسکونى مورد نیازتان است، خمس ندارد.

مخلوط شدن پول حقوق با سود سرمایه

سؤال 130. اگر پولى که از حقوق بوده و سال از آن نگذشته با سود سرمایه ى خمس دار، مخلوط شده و استفاده کرده، تکلیف چیست؟

پاسخ:اگر سود متعلّق خمس بوده، باید مقدار خمس را با مصالحه به حاکم شرع بپردازد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -