انهار
انهار
مطالب خواندنی

مخارج و مؤونه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

خرج ومؤونه

سؤال 25. چه خرج هایى به عنوان مؤونه به حساب مى آید و خمس به آن ها تعلق نمى گیرد؟

پاسخ:آن چه از منافع کسب در بین سال به مصرف خوراک، پوشاک، خرید اثاثیه، خرید منزل، جهیزیه دختر، عروسى، زیارت و مانند این ها مى رساند، در صورتى که از شان او زیاد نباشد و زیاده روى هم نکرده باشد، خمس ندارد.

جنس زاید بر مؤونه و مخارج زندگى

سؤال 26. اگر با پولى که خمس ندارد یا خمس آن پرداخت شده، جنسى خریدارى شود که اضافه بر مؤونه بوده و از سال گذشته، آیا خمس دارد؟

پاسخ:خمس ندارد؛ مگر مال التّجاره باشد که به سود آن تعلّق مى گیرد.

مؤونه بودن تلفن منزل

سؤال 27. آیا تلفن منزل جزو مایحتاج زندگى و مؤونه حساب مى شود و خمس ندارد؟

پاسخ:بله، جزو مؤونه است.

پول واریز شده براى تلفن

سؤال 28. پول هایى جهت دریافت تلفن به حساب مخابرات پرداخت مى شود و سال از آن مى گذرد، آیا خمس دارد؟

پاسخ:اگر مورد نیاز است، خمس ندارد.

خمس چرخ خیاطى خانگى

سؤال 29. آیا چرخ خیاطى مورد احتیاج در منزل خمس دارد؟

پاسخ:خیر، خمس ندارد.

مخارج تحصیل

سؤال 30. با توجّه به این که مخارج تحصیل اولاد بر پدر واجب نیست، آیا اگر پدرى مخارج تحصیل اولاد را بدهد، لازم است خمس آن مقدار از مخارج تحصیل را هم سر سال خمسى پرداخت نماید؟

پاسخ:گرچه مخارج تحصیل اولاد بر پدر واجب نیست، ولى اگر به مقدار شأن و حاجت بدهند از مؤونه است.

چیزى که از مؤونه خارج مى شود

سؤال 31. مالى که به عنوان وسیله مورد نیاز خریدارى شود، لکن در همان سال یا سال دیگر از مؤونه بودن خارج شود، آیا خمس دارد؟

پاسخ:اگر از وقتى که از مؤونه خارج شده، یک سال بگذرد، خمس دارد بنابر احوط.

فروختن چیزى بعد از گذشت سال

سؤال 32. اگر چیزى خریده که یک سال از آن گذشته باشد و در صورت نیاز و عدم نیاز آن را بفروشد، حکم خمس آن چیست؟

پاسخ:اگر از مؤونه نبوده، باید خمس آن را بدهد، و اگر از مؤونه بوده پول فروش آن از فواید سال فروش است که در صورت باقى ماندن تا سر سال خمس دارد.

عدم تعلّق خمس به اشیاى مورد نیاز

سؤال 33. اگر همسر اینجانب سکّه اى را که به عنوان جایزه در کار فرهنگى دریافت کرده بود به من هدیه کند و قصد من هم این بوده که با آن بعضى از مشکلات زندگى را حلّ کنم، ولى زمان دریافت سکّه تا سال مالى اینجانب و همسرم فاصله ى زیادى نداشته و فرصت نکردم که آن را قبل از رسیدن سال مالى بفروشم، آیا سر سال مالى، خمس آن را باید بپردازم؟

پاسخ:اگر در زندگى به آن نیاز دارید، خمس ندارد.(مسأله 1391 رساله)

پول واریز شده جهت حج و عمره و زیارت

سؤال 34. پولى که جهت حج و عمره و یا زیارت مشاهد مشرفه واریز شده است، پس از رسیدن سال خمسى، جزو مؤونه حساب مى شود؟

پاسخ:بله جزو مؤونه است و خمس ندارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -