انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسايل متفرقه نماز جماعت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

تشكيل نماز جماعت با دو نفر

سؤال1292. آيا مى توان با دو نفر (مثلاً زن و شوهر يا خواهر و برادر) نماز جماعت اقامه كرد؟

جواب: بله، مى  توان.

 

حركت دست و پا هنگام قرائت امام جماعت

سؤال1293. در هنگام قرائت، آيا حركت دست و پا مانعى دارد؟

جواب: اگر به مقدار كمى باشد، مانعى ندارد.

 

موارد بطلان نماز جماعت و بطلان اصل نماز

سؤال1294. لطفا مواردى كه موجب بطلان اصل نماز مى شود و نيز مواردى كه فقط موجب بطلان نماز جماعت مى گردد اما نماز به صورت فرادا صحيح است را توضيح دهيد؟

جواب: در موردى كه نماز جماعت باطل است، اگر مأموم به وظيفه ى نماز فرادا عمل كند، نمازش به صورت فرادا صحيح است.

 

شركت بانوان در نمازهاى جماعت يوميّه

سؤال1295. آيا شركت بانوان در نمازهاى جماعت يوميّه و نماز جمعه كراهت دارد؟

جواب: در مورد زنان اساسا آن چه به ستر نزديك تر باشد، افضل است و غير آن ثوابش كمتر است.

 

تكليف زنى كه نمى تواند حمد و سوره را صحيح بخواند و...

سؤال1296. با توجه به اين كه حضور در نماز جماعت براى كسى كه نمى تواند حمد و سوره را صحيح بخواند، واجب است؛ تكليف زن در اين خصوص، با در نظر گرفتن اين كه شوهر، اجازه ى حضور در جماعت را ندهد چيست؟ اگر بدون اجازه ى شوهر در نماز جماعت شركت كند، تكليف نمازى كه خوانده شده چيست؟

جواب: كسى كه قرائت نمازش غلط است واجب است صحيح آن را ياد بگيرد و اگر به هيچ وجه نمى تواند صحيح آن را ياد بگيرد، بايد هر طور كه مى تواند بخواند و به جماعت خواندن نماز، واجب نيست؛ بلكه مستحب است.

 

ذكر در حال قرائت امام

سؤال1297. در صورتى كه قرائت امام را بشنويم، آيا واجب است گوش كنيم و يا مى شود در همين حال نيز ذكر گفت؟

جواب: در صورت شنيدن قرائت در نمازهاى جهريّه، هم گوش دادن مستحبّ است و هم دعا و تسبيح آهسته كه هر كدام فضيلت دارد.

 

«كذلك اللّه  ربّى» بعد از سوره  ى توحيد امام جماعت

سؤال1298. آيا مأموم مى  تواند پس از اين كه امام از قرائت سوره  ى توحيد فارغ مى  شود «كذلك اللّه  ربّى» بگويد؟

جواب: به قصد ذكر مطلق مانعى ندارد.

 

استحباب گفتن «الحمد للّه  رب العالمين» پس از حمد امام در نماز ظهر و عصر

سؤال1299. آيا در نماز ظهرى كه امام حمد را آهسته مى  خواند، گفتن «الحمد للّه  ربّ العالمين» پس از تمام شدن حمد، توسط مأموم مستحب است؟ با توجه به اين كه مأموم زمانى متوجه پايان يافتن حمد مى  شود كه امام مشغول خواندن سوره شده است؟

جواب: اگر همان وقت «الحمد للّه  رب العالمين» را بگويد، اشكال ندارد، نه پس از شروع در سوره، مگر به قصد ذكر مطلق.

 

گفتن «الحمد للّه  ربّ العالمين» بعد از حمد توسّط مأموم

سؤال1300. آيا امام جماعت مى تواند بعد از تمام شدن قرائت حمد، جمله ى «الحمد للّه  رب العالمين» را بگويد يا تنها مأموم مى تواند؟ و اگر امام جماعتى يقين به جواز داشته باشد، نماز او و مأمومين چگونه است؟

جواب: اگر به قصد مطلق ذكر بگويد، اشكال ندارد.

 

زيادى ركوع سهوى در ركعت دوم توسط امام

سؤال1301. امام جماعت در ركعت دوم به صورت سهوى ركوع را زياد كرده است. حكم نماز وى و نيز وظيفه مأمومين چيست؟

جواب: نماز امام باطل شده است و مأمومين اگر يكى از خودشان را به جاى امام جماعت قرار دهند، نماز جماعت آن ها صحيح است و اگر چنين نكردند، نمازشان به نحو فرادا مى شود و صحيح است.

 

خواندن نماز و بيان احكام شرعى در وقت ادارى شركت ها و ادارات

سؤال1302. خواندن نماز جماعت و گوش فرا دادن به سخنرانى بيان احكام شرعى كه توسط مبلّغين انجام مى گيرد در ساعت ادارى شركت ها و ادارات، چه حكمى دارد؟ حكم خواندن نماز فرادا در وقت ادارى چيست؟ اگر كسى بدون اجازه كار فرما نماز بخواند؛ آيا نماز او اشكال شرعى دارد؟

جواب: با اجازه ى كارفرما اين امور را انجام دهد.

 

گفتن «اعوذ باللّه  من الشيطان الرجيم» در نماز جماعت

سؤال1303. آيا گفتن «اعوذ باللّه  من الشيطان الرّجيم» از آداب نماز است يا از آداب قرائت قرآن؟ آيا گفتن آن در نماز جماعت از عهده ى مأموم ساقط است يا نه؟

جواب: از آداب قرائت قرآن است، هر چند در نماز هم باشد و در جماعت از عهده ى مأموم ساقط است.

 

رفتن به نماز جماعت در مسجد، بدون رضايت پدر و مادر

سؤال1304. آيا مى توانم بدون رضايت پدر و مادر، جهت نماز جماعت به مسجد بروم؟ آن ها مى گويند نبايد به تنهايى به مسجد بروى و خودشان هم حاضر نمى شوند كه براى نماز با من به مسجد بيايند. لطفا بفرماييد وظيفه ى من چيست؟

جواب: اگر از رفتن شما به جماعت اذيت شوند، نبايد برويد.

 

برپايى نماز جماعت بدون اجازه ى متولّى شرعى يك مسجد

سؤال1305. مسجدى، متولّى شرعى دارد كه تمام اختيارات مسجد حتى تعيين امام جماعت، به عهده او است اگر كسى بدون اجازه ى متولى، نماز جماعت بخواند، حكم نماز امام و مأموم چگونه است؟

جواب: آن جماعت صحيح است.

 

نماز خواندن در حسينيه با وجود مساجد گوناگون

سؤال1306. با وجود چندين مسجد، نماز خواندن در حسينيه چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال ندارد.

 

مرور قلبى معنا و ترجمه آيات در نماز جماعت

سؤال1307. آيا گذراندن معناى آيات از دل در نماز جماعت اشكال دارد؟

جواب: خير.

شركت مكبّرين در ثواب نماز جماعت

سؤال1308. آيا ثواب نماز جماعت به مكبّرين (كسانى كه به وسيله ى تكبير مأمومين را آگاه مى سازند) داده مى شود؟

جواب: ثواب جماعت را نمى برند، اگرچه خالى از ثواب هم نيست.

 

بلند گفتن تكبيرها توسط يكى از مأمومين، جهت آگاه كردن ديگران

سؤال1309. اگر در نماز جماعت مكبّر نباشد، آيا يكى از مأمومين مى تواند به قصد ذكر تكبيرهايش را بلندتر بگويد تا ساير مأمومين دچار اشتباه نشوند؟

جواب: اشكال دارد.

 

اقامه  ى نماز در مكانى كه ا فراد بيشترى براى نماز حاضر مى  شوند

سؤال1310. اگر به يك روحانى كه در جايى اقامه جماعت مى كند، گفته شود كه با تغيير محل نماز، افراد بيشترى در نماز جماعت شركت مى كنند و او بداند كه در جاى اوّل، نماز جماعت با رفتن او تعطيل مى شود، چه وظيفه اى دارد؟

جواب: اگر در جاى دوم هم جماعت بدون او اقامه مى شود، در جاى اوّل نماز بخواند.

 

اقامه نمازجماعت در حالى كه نمازجماعت پرشكوه  ترى در همان نزديكى است

سؤال1311. در مكانى نماز جماعت با حضور افراد زيادى برگزار مى شود و صداى اذان و اقامه آن به گوش مى رسد، آيا در اين صورت اقامه ى نماز جماعت ديگر با افراد كمتر در نزديكى آن مكان جايز است يا خير؟

جواب: بله، جايز است.

 

ميزان تعطيلى ادارات براى برگزارى نماز جماعت ظهر

سؤال1312. از نظر شرعى، ادارات به هنگام نماز ظهر براى برگزارى نماز جماعت، چه مقدارى مى توانند كار خود را تعطيل و ارباب رجوع را منتظر بگذارند؟

جواب: به مقدار خواندن نماز ظهر و عصر، با اجازه ى مسؤول اداره اشكال ندارد.

 

انجام اعمال مستحبى كه باعث گرفته شدن وقت ادارى مى  شود

سؤال1313. اگر در اداره جات، انجام بعضى كارهاى مستحبى مانند دعا يا سخنرانى در بين دو نماز، موجب طولانى شدن نماز جماعت و گرفته شدن وقت ادارى شود، اين كارها جايز است؟

جواب: خالى از اشكال نيست.

 

توهّم ريا از حرف ديگران

سؤال1314. براى مدّت ها هر شب توفيق حضور در نماز جماعت را داشتم؛ اما يك شب نتوانستم خودم را به نماز برسانم. به همين جهت فكر مى كردم كه ديگران درباره ى من مى گويند: «چرا امشب به نماز نيامد؟» آيا اين تفكّرات، نشانه آن است كه عبادت هايم از روى رياكارى بوده است؟

جواب: اشكال ندارد؛ ولى به صورت اختيارى اين فكرها را نكنيد.

 

برپا شدن نماز جماعت دوم، پس از اتمام نماز امام اصلى

سؤال1315. اگر بعد از پايان گرفتن نماز جماعت امام اصلى، نماز جماعت دومى برپا شود؛ صحيح است يا خير؟

جواب: بله، صحيح است.

 

فرادا خواندن نماز در جايى كه نماز جماعت برپا است

سؤال1316. در مسجدى كه نماز جماعت برپا شده، اگر تعدادى از افراد در آخر مسجد و پشت صف ها به طور فرادا نماز بخوانند، نماز اين اشخاص صحيح است يا خير؟ اگر رويّه اين مسجد چنين باشد كه در قسمت جلوى مسجد نماز جماعت و در آخر مسجد نماز فرادا خوانده شود چه طور؟

جواب: اشكال ندارد، نماز همه صحيح است.

 

گفتن شعارهاى انقلابى بعد از نماز جماعت

سؤال1317. آيا گفتن شعارهاى انقلابى بعد از نمازهاى جماعت، عبادت محسوب مى  شود؟

جواب: خير.

 

بلند شدن بى  اختيارى سر از روى مهر در سجده

سؤال1318. اگر در نماز جماعت بدون اختيار پيشانى از مهر بلند شود و دوباره سر را به مهر بگذاريم، آيا دو سجده محسوب مى شود يا بايد به همراه بقيه سجده ديگرى نماييم؟

جواب: چون در جماعت است، يك سجده محسوب مى شود.

 

منظور از كراهت داشتن يك عمل عبادى

سؤال1319. منظور از كراهت داشتن يك عمل عبادى چيست؟ آيا منظور اين است كه اگر انجام ندهيم بهتر است يا اين كه ثواب كمترى دارد؟

جواب: يعنى آن عبادت ثواب كمترى خواهد داشت.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -