انهار
انهار
مطالب خواندنی

صلح از عقود لازمه است

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 10 - شخصى چيزى را به كسى صلح نموده بعد از مدتى مىتواند همان چيز را به ديگرى صلح نمايد يا نه؟

جواب: با فرض صلح صحيح، بدون مجوز شرعى نمىتواند به ديگرى صلح كند مگر با اجازه يا امضا متصالح و اگر نزاع موضوعى در بين باشد مرافعه شرعيه لازم است.

سؤال 11 - زيد قطعه زمينى را به سه نفر صغير صلح نموده و يك نفر كه از طرف مراجع تقليد ولايت بر صغار داشته از طرف آنها قبول نموده و دو نفر شاهد، جريان را امضا مىنمايند پس از مدتى زيد مصالح تقاضا مىكند كه اين زمين را با قطعه زمين ديگرى معاوضه نمايد براى مسجد، شخص مجاز قبول نموده معاوضه انجام و صيغه جارى و دو نفر شاهد نيز امضا مىنمايند پس از مدتى زيد مصالح زمينى را كه در مقابل زمين اول به صغار داده خود تصرف و ديوار مىكشد و در قطعه اول كه به سه نفر صغير مصالحه نموده بعنوان مسجد، شروع به ساختمان مىنمايد و از اهالى محل و غيره هم براى ساختمان، پول و مصالح ساختمانى ديگر مىگيرد در اين صورت نماز خواندن در اين ساختمان كه بعنوان مسجد است صحيح است يا خير و اشخاصى كه كمك به ساختمان اين مسجد مىنمايند چه صورت دارد؟

جواب: در صورتى كه بوجه شرعى، با اذن ولى شرعى، ملكى را به صغير منتقل به عقد صلح، بدون قرار دادن اختيار فسخ ديگر نمىتواند بدون معامله شرعيه در آن ملك تصرف نمايد و هر گونه تصرف غاصبانه در آن حرام است و اگر نزاع موضوعى در بين باشد مرافعه شرعيه لازم است.

سؤال 12 - مردى فوت نموده و داراى چند پسر و چند دختر بوده، خواهران، سهم الارث خودشان را به برادران خود مصالحه نموده و صلح نامه تنظيم و صيغه صلح جارى شده ولى بعد از چند سال ديگر خواهران مطالبه ارث از برادران مىنمايند در اين صورت حقى دارند يا خير؟

جواب: حكم مسأله معلوم است با فرض وقوع صلح صحيح، بدون اختيار فسخ، ديگر حق مطالبه ندارند و اگر نزاع موضوعى در بين باشد مرافعه شرعيه لازم است.

سؤال 13 - شخصى مقدارى توت خشك داشته و شخصى مشترى آن شده و توت را هر سه كيلو به مبلغ مثلا يكصد تومان خريده وعلى الحساب مبلغى به فروشنده پرداخته است و قرارداد نموده كه هر قدر باشد از قرار هر سه كيلوئى صد تومان پول آن را به فروشنده بدهد و خريدار و فروشنده به اين معامله كاملا رضايت داشته‌اند و صلح و مصالحه انجام گرفته و بعدا خريدار تا مدتى سراغ اين مال (توت) نرفته و بعد از مدت تقريبا دو ماه، خريدار پيغام داده كه توت را نمىخواهم، آيا خريدار حق بهم زدن معامله مزبوره را داشته است يا خير؟ ضمنا توت وزن و يا كيل نشده فقط قرارداد قبلى كه هر قدر شد از قرار كيلوئى فلان مبلغ باشد انجام شده.

جواب: در فرض سئوال، اگر مجموع توت خشك را مشاهده نموده و فروشنده بعنوان صلح هر سه كيلوى آن را به مبلغ مزبور تمليك خريدار كرده باشد بعيد نيست صلح صحيح باشد بنابر اين، توت، ملك خريدار است و قيمت آن را مطابق آنچه تعيين شده بدهكار است و حق فسخ ندارد و اگر بعنوان مبيع تمليك مشترى كرده بيع باطل است و اگر نزاع موضوعى در بين باشد محتاج به مرافعه شرعيه است.

سؤال 14 - شخصى براى استفاده مال خود از يد غاصب مجبور مىگردد تعهد كند كه مبلغى را در قبال استرداد مال خود به غاصب بدهد اولا اين گونه تعهدات مصداق صلح مىباشد يا نه و ثانيا لزوم اداء دارد يا خير؟

جواب: مصداق صلح نيست و لزوم اداء ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -