انهار
انهار
مطالب خواندنی

زکات فطره

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ميزان فطريه سال 1388

سؤال: با سلام خدمت مرجع عاليقدر خواهشمند است ميزان فطريه سال جاري را اعلام فرمائيد. با تشكر

جواب: سه كيلو گندم يا پول آن كه فعلاً هزار و دويست تومان است.

فطريه  جنين

سؤال: آيا براي جنين در شکم مادر هم بايد فطريه پرداخت شود؟ آيا تفاوتي مي‌کند که جنين چند ماهه باشد؟

جواب: لازم نيست، ولي براي محافظت او مطلوب است.

 

فطريه  نوزاد

سؤال: آيا براي نوزادي که در ماه مبارک رمضان به دنيا آمده است هم بايد زکات فطره پرداخت شود؟ حتي اگر يکي دو روز مانده به عيد فطر يا روز عيد به دنيا بيايد؟

جواب: بايد زکات فطره براي او داد.

 

تقدّم زکات فطره بر خمس

سؤال: پرداخت زکات فطره مقدّم است يا خمس؟

جواب: هر دو واجب است ولي اگر قبل از سال خمسي زکات فطره واجب شود، بايد اول آن را پرداخت کرد و وقت رسيدن سال خمسي اگر زائد بر مخارج چيزي داشت، بايد خمس آن زائد را بدهد.

 

پرداخت زکات فطره از پول غير مخمّس

سؤال: آيا  از مالي که خمس آن داده نشده مي‌توان زکات فطره را پرداخت کرد؟ يا بايد اول خمس را داد و سپس زکات فطره را از آن پرداخت نمود؟

جواب: بايد اول خمس داد، سپس از پول خمس داده زکات داد.

 

فطريه  ميهمان

سؤال: كسى که در افطار شب عيد فطر، ميهمان ديگرى باشد، فطريه‌اش به عهدۀ کيست؟خودش يا صاحب‌خانه؟ آيا فرقي مي‌کند که قبل از اذان مغرب به ميهماني رفته باشد يا بعد از آن؟

جواب: مطلقاً به گردن خود اوست، نه ميزبان.

 

فطريه  ميهمانان شب عيد فطر

سؤال: کسي که بدون اطلاع از اينکه امشب شب عيد فطر است، ميهماني داده باشد، حکم فطريه را در موارد ذيل بيان فرماييد:

الف: اگر برخي ميهمانان قبل از اذان مغرب به منزل او رفته باشند؟

ب: ميهمانان بعد از غروب آفتاب و اذان مغرب بر صاحب‌خانه وارد شوند؟

 

جواب: فطريۀ ميهمان بر ميزبان نيست و خود او بايد بپردازد. مگر ميزبان از طرف او پرداخت کند.

 

عدم تأثير مکان غدا خوردن مهمان بر فطريه

سؤال: براي زکات فطرۀ ميهمان، آيا فرقي بين غذا خوردن در منزل او يا در جاي ديگري مثل سالن، هتل و رستوران هست يا خير؟

جواب: فرقي نيست و فطره را خود مهمان بايد بدهد، ولو در منزل ميزبان غذا بخورد.

 

زکات فطره  ميماني که چند روز در خانه صاحب‌خانه بوده است

سؤال: کسي که ماه رمضان را يا چند روز آخر آن را در شهر ديگري ميهمان کسي بوده، آيا زکات فطره‌اش بر عهدۀ خودش است يا ميزبان؟

جواب: بر عهدۀ خود اوست.

 

عدم وجوب پرداخت فطريه  ميهمان در هيچ صورت

سؤال: در چه صورتي زکات فطرۀ ميهمان بر ميزبان واجب مي‌شود؟

جواب: در هيچ صورتي. بلي، فطريۀ نان‌خور دائمي نظير مستخدم بر ديگري واجب است.

 

فطريه  سرباز

سؤال: فطريۀ سربازاني که در سربازخانه‌ها زندگي مي‌کنند و نان‌خور دولت هستند، بر عهدۀ چه کسي است: خانواده يا دولت يا خود سرباز؟

جواب: خود آنها بايد بدهند.

 

فطريه  دختر در دوران عقد

سؤال: دختري که در دوران عقد به سر مي‌برد و در بسياري از اوقات با نامزد خود رفت و آمد مي‌کند، زکات فطره‌اش به عهدۀ کيست؟ خانواده يا داماد؟

جواب: بر عهدۀ خانواده است.

 

کار اقتصاي با مبالغ زکات فطره

سؤال: مؤسسۀ خيريه‌اى که تعدادي از خانواده‌هاي فقير و مستضعف را تحت پوشش خود دارد و از کمک‌هاي مردمي، آنها را تأمين مي‌کند، آيا مي‌تواند در مواقعي که زکات فطره را دريافت مي‌کند و مبلغ زيادي هم مي‌شود، با آن کارهاي اقتصادي مفيد مثل تأسيس داروخانه، شرکت‌هاي توليدي، کارگاه و ... راه بيندازد و از سود آن هزينه‌هاي خانواده‌هاي تحت تکفل خود را بپردازد؟

جواب: جائز نيست و همچنين است زکات و خمس و کفارات.

 

مصرف زکات فطره

سؤال: اين جانب ماه مبارک رمضان را به طور کامل در ژاپن هستم و کليۀ هزينه‌هاي من اعم از خوراک و مسکن و ... بر عهدۀ دولت ژاپن است. آيا بايد زکات فطره را در همان جا به مصرف برسانم يا براي مردم ايران بفرستم؟

جواب: بايد به ايران بفرستيد.

 

ارسال زکات فطره براي نيازمندان ايران

سؤال: من به‌ مدت سه سال در آمريكا مشغول تحصيل هستم. مي‌خواستم بدانم آيا مي‌توانم زکات فطرۀ خود را در اين سه سال نگه دارم و بعد از مراجعت به ايران، به افراد نيازمند بدهم؟

جواب: اگر بتوانيد بفرستيد، بايد بفرستيد.

 

ارسال زکات فطره به شهر ديگر

سؤال: آيا مي‌توان زکات فطره را به شهر ديگري که فقراي زيادي در آن زندگي مي‌کنند، فرستاد؟

جواب: اشکال ندارد.

 

ارسال زکات فطره از کشورهاي ديگر

سؤال: کسي که در بحرين زندگي مي‌کند و خويشان او در ايران فقير هستند، مي‌تواند زکات فطرۀ خود و برخي از دوستانش را که نسبتي با خويشان او ندارند، براي خويشاوندان در ايران بفرستد؟

جواب: اشکال ندارد.

 

پرداخت خوراکي ديگر براي زکات فطره

سؤال: آيا غذايي را که قوت غالب مردم نباشد و غير از موارد مذکور در رساله است، مي‌توان به عنوان زکات فطره به فقير داد و آيا کفايت مي‌کند؟

جواب: اگر براي فقير بهتر باشد، مي‌تواند.

 

گم شدن يا خرج شدن مبلغ زکات فطره

سؤال: اگر شخصي در شب عيد فطر، فطريۀ خود و خانواده‌اش را جدا کند، ولي اتفاقاً آن مبلغ گم شود و يا سهواً خرج گردد، تکليف چيست؟

جواب: اگر گم شود، مسئول نيست و اگر خرج کند، مسئول است، ولي در هر حال دو دفعه بپردازد، خوب است.

 

پرداخت زکات فطره به سيد

سؤال: در چه صورت مي‌توان زکات فطره را به سيد پرداخت کرد؟

جواب: سيد به سيد و سيد به غير سيد مي‌تواند بپردازد و اگر ضرورتي باشد، غير سيد به سيد هم مي‌تواند پرداخت کند.

 

تحقيق در مورد صلاحيت فقير

سؤال: آيا لازم است در مورد اينکه فقير، شخص صالحي است يا نه تحقيق کرد تا بتوان زکات فطره را به او داد يا صرف فقير بودن براي پرداخت فطريه به او کافي است؟

جواب: کفايت مي‌کند و تفحّص لازم نيست، بلکه حرام است.

 

پرداخت زکات فطره به نرخ روز

سؤال: کسي که چند سال به علت لاابالي‌گري زکات فطره را پرداخت نکرده و اکنون مي‌خواهد زکات‌ فطره را پرداخت نمايد، آيا بايد همۀ آن چند سال را پرداخت کند؟ و آيا مبلغ را بايد به روز پرداخت نمايد يا به نرخ زمان گذشته؟

جواب: بايد به نرخ روز، آنچه را پرداخت نکرده است، پرداخت کند.

 

بهترين مصرف زکات فطره

سؤال: زكات فطره را به چه کسي بايد پرداخت کرد؟

جواب: در هر کار خيري مي‌توان مصرف کرد، ولي پرداخت به فقرا بهتر است.

 

زمان پرداخت زکات فطره

سؤال: اگر شخصي به هر علتي زکات مال خود را تا قبل از ظهر روز عيد جدا نکند و پرداخت ننمايد، چه تکليفي دارد؟

جواب: بايد پرداخت کند و اگر پرداخت نکرد تا روز تمام شد، بايد به عنوان قضا پرداخت کند.

 

زمان مصرف زکات فطره

سؤال: آيا زكات فطره را مي‌توان قبل از ظهر روز عيد جدا کرد و چند روز بعد به مصرف رساند؟

جواب: اشکال ندارد.

 

صرف زکات فطره در امور خيريه

سؤال: آيا فطريه را مي‌توان صرف امور خير مثل ساختن مساجد و معابر عمومي يا جشن‌ها و عزاداري‌هاي مذهبي کرد؟

جواب: اشکال ندارد، ولي پرداخت به فقير بهتر است.

 

مصارف ديگر زکات فطره

سؤال: موارد مصرف زکات فطره به جز براي فقير، چيست؟

جواب: در هر کار خيري مي‌توان مصرف کرد.

 

جمع‌آوري مبالغ زکات فطره و پرداخت وام با آن

سؤال: آيا زکات فطرۀ عده‌اي را مي‌توان گرفت و به وسيلۀ آن يک حساب پس‌انداز غير قابل برداشت براي دادن وام به افراد نيازمند باز کرد. در صورتي که اصل پول ثابت باشد و مزاياي آن را به فقرا بدهند. و هر وقت مدت آن تمام شد اصل پول را بين فقرا تقسيم کنند؟

جواب: جايز نيست و همچنين است زکات و خمس و کفارات.

 

ميهمان کردن کسي که در زکات فطره

سؤال: آيا کسي مي‌تواند زکات فطرۀ ديگري را به وکالت از او پرداخت کند؟ در حقيقت مي‌تواند او را براي پرداخت زکات فطره ميهمان کند؟

جواب: اشکال ندارد.

 

مصرف زکات فطره توسط مکلّف

سؤال: آيا مصرف زکات فطره بايد از طريق مرجع تقليد يا با اجازه ايشان باشد يا هرکسي خودش مي‌تواند به مصرف برساند؟

جواب: خودش مي‌تواند به فقير بپردازد.

 

تعويض پول فطريه

سؤال: پولي که جهت فطريه کنار گذاشته مي‌شود، اگر به خاطر ضرورت پيش از پرداخت خرج گردد و پول ديگري جاي آن گذاشته شود، اشکال دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

 

پرداخت فطريه به فقير اهل گناه

سؤال: پرداخت فطريه به فقيري که اهل گناه است، ايا اشکال دارد؟

جواب: اگر گناهان نظير فحشا باشد، جائز نيست چنانچه اگر آن را صرف گناه کند جائز نيست.

 

پرداخت فطريه به دانش‌آموزان مستمند

سؤال: آيا مي‌توان تمام يا قسمتي از وجوه نقدي فطريۀ خانواده دانش‌آموزان و همکاران را دريافت و در جهت کمک به دانش‌آموزان بي‌بضاعت هزينه نمود و يا نقداً وجوه را تحويل خانوادۀ اين گونه دانش‌آموزان داد؟

جواب: اشکال ندارد؛ بلکه کار خوبي است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -