انهار
انهار
مطالب خواندنی

روزه زنان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

کفّاره روزه زن باردار

سؤال: كفاره براي زني که به علت زايمان نتوانسته روزه بگيرد، چه مقدار است؟

جواب : به ازاء هر روز معادل 750 گرم گندم يا پول آن.

 

حائض شدن روزه‌دار قبل از روزه

سؤال: زن روزه‌داري که يکي دو ساعت مانده به اذان مغرب حيض شود، تکليف روزه‌اش چيست؟

جواب: روزۀ او باطل مي‌شود، گرچه قبل از مغرب هم باشد.

 

ترديد در زمان حيض

سؤال: اگر زني بعد از اذان مغرب متوجه شود که خون حيض از او خارج شده، ولي نمي‌داند که آيا قبل از اذان مغرب بوده يا بعد از آن، تکليف روزۀ آن روز او چه مي‌شود؟

جواب: روزۀ او صحيح است.

 

تأخير عادت ماهيانه با خوردن قرص

سؤال: برخي از زن‌ها براي اينکه بتوانند روزه بگيرند، عادت خود را با خوردن قرص عقب مي‌اندازند. آيا روزه گرفتن با اين حال صحيح است؟

جواب: صحيح است.

 

خوف ضرر براي جنين

سؤال: زن باردارى كه نمى‏داند روزه براي جنين او ضرر دارد يا خير، آيا روزه گرفتن بر او واجب است؟

جواب: بايد از دکتر متديّن و متخصّص بپرسد و هر چه گفت عمل کند.

 

روزه‌داري زن باردار

سؤال: زني در حالي که هم باردار بوده و هم كودك خود را شير مى‏داده است، روزۀ ماه رمضان را گرفته است و هنگام زايمان، فرزندش مرده به دنيا آمده است. حال در صورت صلاحديد حکم موارد زير را بيان فرماييد:

الف: اگر احتمال ضرر مي‌داده و روزه گرفته، آيا روزه‏اش صحيح است يا خير؟

ب: با وجود احتمال ضرر، آيا ديۀ فرزند مرده بر ذمّۀ او هست يا نه؟

ج: اگر احتمال ضرر نمى‏داده، ولى بعداً معلوم شده كه روزه گرفتن براى جنين ضرر داشته، حکم روزه و ديۀ او چيست؟

جواب : الف)صحيح است.

ب) ديه ندارد.

ج)روزۀ او صحيح بوده و ديه ندارد.

 

روزه‌داري زن شيرده

سؤال: کسي که به تازگي بچه‌دار شده و با بنيۀ ضعيفي که دارد اگر روزه بگيرد شيرش کم يا خشک مي‌شود، چه وظيفه‌اي دارد؟

جواب: بايد روزۀ خود را افطار کند.

 

روزه در ماه هفتم بارداري

سؤال: زن بارداري که در ماه هفتم، دكتر به او گفته روزه براي او ضرر دارد، آيا مى‌تواند روزه بگيرد؟

جواب: نمي‌تواند.

 

ترديد در ضرر براي زن شيرده

سؤال: زن شيرده که نمي‌داند روزه گرفتن براي خود و بچه‌اش مضر است يا خير، چه وظيفه‌اي دارد؟

جواب: از دکتر متديّن و متخصّص بپرسد.

 

قضا و کفاره روزه‌هاي دوران بارداري و شيردهي

سؤال: زنى كه به خاطر باردارى يا شير دادن به بچه، سه سال روزه‌هايش را نگرفته و از ماه رمضان امسال تا ماه رمضان ديگر نتوانسته قضا کند، از نظر قضا و کفاره چه وظيفه‌اي دارد؟ آيا چيز ديگرى هم بر عهدۀ او هست؟

جواب: قضا ندارد و اگر وضع مالي او متوسط است، براي هر روزه، معادل 750 گرم گندم يا پول آن را به فقرا بدهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -