انهار
انهار
مطالب خواندنی

نيت روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نيت روزه غير رمضان در ماه رمضان

سؤال: کسي که عمداً در روز ماه مبارک رمضان، نيت روزة غير ماه رمضان نمايد، روزة او چه حکمي دارد؟

جواب: روزة او صحيح است، بلکه اين کار ممکن نيست

 

نيت چند روزه با يکديگر در يک روز

سؤال: کسي که روزة قضا دارد، آيا مثلاً در روز عيد غدير که روزه مستحب است، مي‌تواند هم به نيت روزة قضا و هم استحبابي که براي روزه گرفتن اين روز است، روزه بگيرد؟

جواب: نيت قضا کند، ثواب روزة مستحبي را هم خداوند عنايت مي‌کند.

 

نيت دوگانه براي روزه قضا يا مستحبي

سؤال: شخصي که نمي‌داند روزة قضا دارد يا نه، آيا مي‌تواند به نيت اينکه اگر روزة قضا دارد، روزه بگيرد و اگر نداشت روزة مستحبي باشد؟ آيا اگر بعداً مطمئن شود که روزة قضا داشته، همان روزه جايگزين مي‌شود يا اينکه چون نيت آن روزه دقيق نبوده، دوباره بايد روزة قضا بگيرد؟

جواب: اشکال ندارد و اگر بعداً فهميد که روزه بر ذمّة او بوده است، همان روزه کفايت مي‌کند.

 

نيت روزه مستحب يا قضاء

سؤال: کسي در غير ماه رمضان نيت کرده که اگر روزة واجبي بر عهدة من باشد، اين روزه قضاي آن و در غير اين صورت، روزة مستحبي باشد. اولاً، آيا چنين نيتي صحيح است؟ ثانياً، اگر بعد از ظهر همان روز عمداً روزة خود را افطار کرد، حکم روزة او چيست و آيا وظيفه‌اي دارد؟

جواب: چنین نیتی اشکال ندارد و خوردن روزه هم اشکال ندارد.

 

نيت کلي

سؤال: آيا نيت روزة کل ماه رمضان در اوّل ماه كافي است؟

جواب: کافي است.

 

ذکر نيت بر زبان

سؤال: همين که کسي براي سحري بلند شود، نيت به حساب مي‌آيد يا اينکه حتماّ بايد نيت را بر قلب يا زبان جاري کرد؟

جواب: کفايت مي‌کند.

 

استمرار در نيت روزه

سؤال: اينکه گفته مي‌شود در نيت استمرار لازم است، در روزه اگر کسي ارادة خوردن نمايد و سپس از ارادة خود برگردد، آيا روزه‌اش باطل مى‌شود؟

جواب: تا چيزي نخورده، روزة او باطل نمي‌شود.

 

عدول نيت از روزه مستحب به واجب

سؤال: آيا کسي که نيت روزة مستحبي کرده، مي‌تواند بعد از اذان صبح از نيت خود به روزة واجب عدول کند؟

جواب: نمی‌تواند، مگر ماه مبارک رمضان باشد که باید عدول کند.

 

تاثير تصميم بر بطلان روزه

سؤال: شخصی در ماه رمضان تصمیم می‌گیرد که روزة خود را باطل کند، ولی قبل از اینکه کاری که مبطل روزه باشد انجام دهد، از تصمیم خود منصرف می‌شود. روزة او چه حکمی پیدا می‌کند؟

جواب: اشکال ندارد.

 

نيت روزه در طول روز

سؤال: آيا بعد از طلوع فجر و قبل از ظهر در حالي که هيچ يک از مفطرات را انجام نداده باشم، مي‌توانم نيت روزة استيجاري كنم؟

جواب: اشکال ندارد.

 

نيت در اول ماه

سؤال: آيا نيت روزة کل ماه رمضان در اوّل ماه كافي است؟

جواب: کافي است.

نيت براي خوردن سحري

سؤال: همين که کسي براي سحري بلند شود، نيت به حساب مي‌آيد يا اينکه حتماّ بايد نيت را بر قلب يا زبان جاري کرد؟

جواب: کفايت مي‌کند.

استمرار در نيت

سؤال: اينکه گفته مي‌شود در نيت استمرار لازم است، در روزه اگر کسي ارادۀ خوردن نمايد و سپس از ارادۀ خود برگردد، آيا روزه‌اش باطل مى‌شود؟

جواب: تا چيزي نخورده، روزۀ او باطل نمي‌شود.

 

تغيير نيت روزه مستحبي به واجب

سؤال: آيا کسي که نيت روزۀ مستحبي کرده، مي‌تواند بعد از اذان صبح از نيت خود به روزة واجب عدول کند؟

جواب: نمی‌تواند، مگر ماه مبارک رمضان باشد که باید عدول کند.

 

تصميم به ابطال روزه

سؤال: شخصی در ماه رمضان تصمیم می‌گیرد که روزۀ خود را باطل کند، ولی قبل از اینکه کاری که مبطل روزه باشد انجام دهد، از تصمیم خود منصرف می‌شود. روزۀ او چه حکمی پیدا می‌کند؟

جواب: اشکال ندارد.

 

نيت روزه استيجاري

سؤال: آيا بعد از طلوع فجر و قبل از ظهر در حالي که هيچ يک از مفطرات را انجام نداده باشم، مي‌توانم نيت روزۀ استيجاري كنم؟

جواب: اشکال ندارد.

 

نيت روزه غير ماه رمضان

سؤال: کسي که عمداً در روز ماه مبارک رمضان، نيت روزۀ غير ماه رمضان نمايد، روزۀ او چه حکمي دارد؟

جواب: روزۀ او صحيح است، بلکه اين کار ممکن نيست.

 

روزه با دو نيت

سؤال: کسي که روزۀ قضا دارد، آيا مثلاً در روز عيد غدير که روزه مستحب است، مي‌تواند هم به نيت روزۀ قضا و هم استحبابي که براي روزه گرفتن اين روز است، روزه بگيرد؟

جواب: نيت قضا کند، ثواب روزۀ مستحبي را هم خداوند عنايت مي‌کند.

 

نيت روزة قضا

سؤال: شخصي که نمي‌داند روزة قضا دارد يا نه، آيا مي‌تواند به نيت اينکه اگر روزة قضا دارد، روزه بگيرد و اگر نداشت روزة مستحبي باشد؟ آيا اگر بعداً مطمئن شود که روزة قضا داشته، همان روزه جايگزين مي‌شود يا اينکه چون نيت آن روزه دقيق نبوده، دوباره بايد روزة قضا بگيرد؟

جواب: اشکال ندارد و اگر بعداً فهميد که روزه بر ذمّة او بوده است، همان روزه کفايت مي‌کند.

 

نيت روزه قضا

سؤال: کسي در غير ماه رمضان نيت کرده که اگر روزۀ واجبي بر عهدۀ من باشد، اين روزه قضاي آن و در غير اين صورت، روزۀ مستحبي باشد. اولاً، آيا چنين نيتي صحيح است؟ ثانياً، اگر بعد از ظهر همان روز عمداً روزۀ خود را افطار کرد، حکم روزۀ او چيست و آيا وظيفه‌اي دارد؟

جواب: چنین نیتی اشکال ندارد و خوردن روزه هم اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -