انهار
انهار
مطالب خواندنی

7- اسلام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

(مسأله 207) اگر کافر1 شهادتین بگوید، یعنی بگوید: «أشهدأن لاإله إلا الله و أشهد أنّ محمّداً رسول الله»2 مسلمان می شود و بعد از مسلمان شدن، بدن و آب دهان و بینی و عرق او پاک است3. ولی اگر موقع مسلمان شدن عین نجاست به بدن او بوده، باید برطرف کند و جای آن را آب بکشد، ولی اگر4 پیش از مسلمان شدن عین نجاست برطرف شده باشد لازم نیست جای آن را آب بکشد5.

1- فاضل: اگر مشرک...

مکارم: در بحث نجاسات گفتیم احتیاط واجب آن است که از کافر اجتناب شود؛ حال اگر کافر...

سبحانی: در بحث نجاسات گفته شد که کافر نجس است، ولی اگر کافر...

2- بهجت: یا معنای این دو جمله را به زبان دیگری بگوید...

3- مكارم: مسلمان می شود و بدن او پاك مي گردد...

4- گلپایگانی، صافی: بلکه اگر...    فاضل: و نیز اگر...    مکارم: اما اگر...

5- گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب آن است که جای آن را آب بکشد.

فاضل: لازم است جای آن را آب بکشد.

*****

خوئی ، سیستانی، تبریزی، زنجانی، وحید: مسأله - اگر کافر. شهادتین بگوید یعنی به یگانگی خدا و نبوّت خاتم الانبیاء صلّی الله علیه و آله و سلّم شهادت بدهد، به هر لغت که باشد مسلمان می شود و بعد از مسلمان شدن،* بدن و آب دهان و بینی و عرق او پاک است ولی اگر موقع مسلمان شدن عین نجاست به بدن او بوده باید برطرف کند و جای آن را آب بکشد بلکه اگر پیش از مسلمان شدن عین نجاست برطرف شده باشد احتیاط واجب. آن است که جای آن را آب بکشد..
. تبریزی: کافر غیر کتابی ...
. زنجانی: از روی اعتقاد...
* سیستانی: به هر زبانی که باشد، مسلمان می‌شود و چنانچه قبلاً ـ به احتیاط واجب ـ حکم نجس را داشته، بعد از مسلمان شدن...
* وحید: اگر کافر به یگانگی خدا و نبوّت خاتم الأنبیاء (صلی الله علیه و آله و سلّم) شهادت بدهد - به هر لغتی که باشد - مسلمان می‌شود، و چنانچه قبلاً محکوم به نجاست بوده، بعد از مسلمان شدن...
. زنجانی: احتیاط مستحبّ ...
. تبریزی: و بنابرأظهر کافر کتابی پاک است.
اگر کافر شهادتین بگوید یعنی به یگانگی خداوند متعال و نبوت خاتم الأنبیاء(صلی الله علیه وآله) شهادت بدهد، به هر زبانی که باشد، مسلمان می‌شود و چنانچه قبلاً ـ به احتیاط واجب ـ حکم نجس را داشته، بعد از مسلمان شدن، بدن و آب دهان و بینی و عرق او پاک است ولی اگر موقع مسلمان شدن، عین نجاست به بدن او بوده، باید بر طرف کند و جای آن را آب بکشد، بلکه اگر قبل از مسلمان شدن عین نجاست بر طرف شده باشد، احتیاط واجب آن است که جای آن را آب بکشد.

مظاهری: مسأله – اگر کافر به هر لغتی شهادتین بگوید مسلمان می شود  و بعد از مسلمان شدن احکام اسلام بر او بار می شود گرچه ندانیم قلباً مسلمان شده یا نه. ولی اگر بدانیم قلباً مسلمان نشده است مسلمان نیست واحکام اسلام را ندارد؛ و همچنین است هرگاه شهادتین نگوید، ولی قلباً به معنای آن ایمان داشته باشد.

(مسأله 208) اگر موقعی که کافر بوده1 لباس او با رطوبت به بدنش رسیده باشد و آن لباس در موقع مسلمان شدن در بدن او نباشد نجس است2، بلکه اگر در بدن او هم باشد بنابر احتیاط واجب3 باید از آن اجتناب کند.

این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.

1- فاضل: اگر موقعی که مشرک بوده...

2- اراکی: [پایان مسأله].

بهجت: ولی اگر در بدن او باشد بنابر اظهر پاک می شود.

فاضل، زنجانی: بلکه اگر در بدن او هم باشد باید از آن اجتناب کند.

نوری: ولی لباسی که در موقع مسلمان شدن در بدن او بوده است، پاك مي شود هر چند با عرق بدن او ملاقات كرده باشد.

سيستاني: چه آن لباس در موقع مسلمان شدن در بدن او باشد، چه نباشد، بنابراحتياط واجب بايد از آن اجتناب كند.

3- گلپایگانی، صافی: بنابر احتیاط لازم...

*****

مکارم: مسأله - لباسی که بر تن کافر است، وقتی اسلام آورد، پاک نمی شود بنابراحتیاط واجب.

سبحانی: مسأله – لباسی که بر تن کافر است و قبلاً به وسیله عرق بدن و غیره نجس شده باشد با اسلام آوردن پاک نمی شود .

(مسأله 209) اگر کافر1 شهادتین بگوید و انسان نداند قلباً مسلمان شده یا نه، پاک است2 ولی اگر بداند قلباً مسلمان نشده بنابراحتیاط واجب باید از او اجتناب کرد3.

1- فاضل: اگر مشرک...

2- اراکی: ولی اگر بداند قلبا مسلمان نشده باید از او اجتناب کرد.

گلپایگانی، صافی: بلکه اگر بداند هم که اعتقاد ندارد، تا اظهار کفر نکرده بنابراقوی پاک است.

خویی، تبریزی، وحید: همچنین اگر بداند قلبا مسلمان نشده است ولی چیزی که منافی با اظهار شهادتین باشد از او سرنزند.

سیستانی: و همچنین اگر شهادتین را بگوید و انسان بداند قلباً مسلمان نشده است ولی چیزی که با اظهار شهادتین ناسازگار باشد از او سر نزند، پاک به حساب می‌آید.

نوری: بلکه اگر انسان بداند که قلباً مسلمان نشده است هنگامی که در ظاهر اسلام را مراعات می کند، پاک است.

3- بهجت: نجس بودن او خالی از وجه نیست.

زنجانی: بنابر احتیاط نجس است.

مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 207.

*****

مکارم: مسأله- هرگاه کافر شهادتین نگوید ولی قلباً به معنی آن ایمان داشته باشد مسلمان است، امّا اگر بر زبان جاری کند و یقین داشته باشیم که قلباً به آن ایمان ندارد احتیاط واجب آن است که از او اجتناب شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان


پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -