انهار
انهار
مطالب خواندنی

۷ - اسلام

بزرگ نمایی کوچک نمایی
۷ - اسلام
(مسأله 207) اگر کافر1 شهادتین بگوید، یعنی بگوید: «أشهدأن لاإله إلا الله و أشهد أنّ محمّداً رسول الله»2 مسلمان می شود و بعد از مسلمان شدن، بدن و آب دهان و بینی و عرق او پاک است3. ولی اگر موقع مسلمان شدن عین نجاست به بدن او بوده، باید برطرف کند و جای آن را آب بکشد، ولی اگر4 پیش از مسلمان شدن عین نجاست برطرف شده باشد لازم نیست جای آن را آب بکشد5.
1- فاضل: اگر مشرک...
مکارم: در بحث نجاسات گفتیم احتیاط واجب آن است که از کافر اجتناب شود؛ حال اگر کافر...
سبحانی: در بحث نجاسات گفته شد که کافر نجس است، ولی اگر کافر...
2- بهجت: یا معنای این دو جمله را به زبان دیگری بگوید...
3- مكارم: مسلمان می شود و بدن او پاك مي گردد...
4- گلپایگانی، صافی: بلکه اگر...    فاضل: و نیز اگر...    مکارم: اما اگر...
5- گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب آن است که جای آن را آب بکشد.
فاضل: لازم است جای آن را آب بکشد.
*****
خوئی ، تبریزی، زنجانی، وحید: مسأله 212، سیستانی: مسأله 205- اگر کافر. شهادتین بگوید یعنی به یگانگی خدا و نبوّت خاتم الانبیاء صلّی الله علیه و آله و سلّم شهادت بدهد، به هر لغت که باشد مسلمان می شود و بعد از مسلمان شدن،* بدن و آب دهان و بینی و عرق او پاک است ولی اگر موقع مسلمان شدن عین نجاست به بدن او بوده باید برطرف کند و جای آن را آب بکشد بلکه اگر پیش از مسلمان شدن عین نجاست برطرف شده باشد احتیاط واجب. آن است که جای آن را آب بکشد..
. تبریزی: کافر غیر کتابی ...
. زنجانی: از روی اعتقاد...
* سیستانی: به هر زبانی که باشد، مسلمان می‌شود و چنانچه قبلاً ـ به احتیاط واجب ـ حکم نجس را داشته، بعد از مسلمان شدن...
* وحید: اگر کافر به یگانگی خدا و نبوّت خاتم الأنبیاء (صلی الله علیه و آله و سلّم) شهادت بدهد - به هر لغتی که باشد - مسلمان می‌شود، و چنانچه قبلاً محکوم به نجاست بوده، بعد از مسلمان شدن...
. زنجانی: احتیاط مستحبّ ...
. تبریزی: و بنابرأظهر کافر کتابی پاک است.
امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۶۹: کافر غیر کتابی با گفتن شهادتین از روی اعتقاد؛ یعنی أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِ لّا اللّهُ وأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمّداً رَسُولُ اللّهِ، مسلمان می‌شود و با مسلمان شدن او، بدن، آب دهان و بینی و نیز عرق بدن او پاک می‌شود.
مظاهری: مسأله 192– اگر کافر به هر لغتی شهادتین بگوید مسلمان می شود  و بعد از مسلمان شدن احکام اسلام بر او بار می شود گرچه ندانیم قلباً مسلمان شده یا نه. ولی اگر بدانیم قلباً مسلمان نشده است مسلمان نیست واحکام اسلام را ندارد؛ و همچنین است هرگاه شهادتین نگوید، ولی قلباً به معنای آن ایمان داشته باشد.

جوادی آملی: مسأله 213- اگر كافر غيركتابی كه نجس است شهادتين را يعنی «أشْهَدُ أنْ لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَ أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ» را بگويد، مسلمان میشود و با مسلمان شدن، بدن و آب دهان و بينی و عرَق او پاک است؛ ولی اگر موقع مسلمان شدنْ عين نجاست بر بدن او باشد، بايد برطرف كند و جای آن را آب بكشد و اگر پیش از مسلمان شدنْ عين نجاست برطرف شده باشد، لازم است جای آن را آب بكشد، زيرا اسلامْ نجاست كفر غيركتابی را پاک میكند؛ نه نجاست‌های ديگر را.

(مسأله 208) اگر موقعی که کافر بوده1 لباس او با رطوبت به بدنش رسیده باشد و آن لباس در موقع مسلمان شدن در بدن او نباشد نجس است2، بلکه اگر در بدن او هم باشد بنابر احتیاط واجب3 باید از آن اجتناب کند.
این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.
1- فاضل: اگر موقعی که مشرک بوده...
2- اراکی: [پایان مسأله].
بهجت: ولی اگر در بدن او باشد بنابر اظهر پاک می شود.
فاضل، زنجانی: بلکه اگر در بدن او هم باشد باید از آن اجتناب کند.
جوادی آملی: بلكه اگر در بدن او هم باشد، بايد به احتياط آن را پاک کند.
نوری: ولی لباسی که در موقع مسلمان شدن در بدن او بوده است، پاك مي شود هر چند با عرق بدن او ملاقات كرده باشد.
سيستاني: چه آن لباس در موقع مسلمان شدن در بدن او باشد، چه نباشد، بنابراحتياط واجب بايد از آن اجتناب كند.
3- گلپایگانی، صافی: بنابر احتیاط لازم...
*****
امام خامنه ای: رساله  آموزشی ص ۶۹: اگر در وقتی که کافر بوده، لباس وی در حال رطوبت با بدنش تماس داشته باشد و هنگام مسلمان شدن نیز در بدن او نباشد، آن لباس نجس است، بلکه اگر در بدن او هم باشد، باید بنابر احتیاط واجب، از آن اجتناب نماید.
مکارم: مسأله ۲۲۶ - لباسی که بر تن کافر است، وقتی اسلام آورد، پاک نمی شود بنابراحتیاط واجب.
سبحانی: مسأله ۱۷۲- لباسی که بر تن کافر است و قبلاً به وسیله عرق بدن و غیره نجس شده باشد با اسلام آوردن پاک نمی شود .
(مسأله 209) اگر کافر1 شهادتین بگوید و انسان نداند قلباً مسلمان شده یا نه، پاک است2 ولی اگر بداند قلباً مسلمان نشده بنابراحتیاط واجب باید از او اجتناب کرد3.
1- فاضل: اگر مشرک...
2- اراکی: ولی اگر بداند قلبا مسلمان نشده باید از او اجتناب کرد.
گلپایگانی، صافی: بلکه اگر بداند هم که اعتقاد ندارد، تا اظهار کفر نکرده بنابراقوی پاک است.
خویی، تبریزی، وحید: همچنین اگر بداند قلبا مسلمان نشده است ولی چیزی که منافی با اظهار شهادتین باشد از او سرنزند.
سیستانی: و همچنین اگر شهادتین را بگوید و انسان بداند قلباً مسلمان نشده است ولی چیزی که با اظهار شهادتین ناسازگار باشد از او سر نزند، پاک به حساب می‌آید.
نوری: بلکه اگر انسان بداند که قلباً مسلمان نشده است هنگامی که در ظاهر اسلام را مراعات می کند، پاک است.
3- بهجت: نجس بودن او خالی از وجه نیست.
زنجانی: بنابر احتیاط نجس است.
مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله 207.
*****
مکارم: مسأله 227 - هرگاه کافر شهادتین نگوید ولی قلباً به معنی آن ایمان داشته باشد مسلمان است، امّا اگر بر زبان جاری کند و یقین داشته باشیم که قلباً به آن ایمان ندارد احتیاط واجب آن است که از او اجتناب شود.
جوادی آملی: مسأله 215- اگر كافر غيركتابی شهادتين بگويد و معلوم نباشد كه اسلام او قلبی است يا نه، پاک است؛ ولی اگر معلوم باشد كه در قلب مسلمان نشده، به احتياط واجب بايد از او اجتناب كرد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -