س 254 ـخانمى به مسأله احتلام بانوان و امکان جنب شدن آنها توجه نداشته و بدون غسل،نماز خوانده و روزه گرفته است و فعلاً متوجه مسأله شده، وظیفه اش چیست؟
پاسخ:اگر یقین یا اطمینان ندارد که جنب شده است،نمازهاى او قضا ندارد و در هر صورت روزه هاى او صحیح است و قضاندارد.
س 255 ـخانمى روى ناخن خود را لاک مى زده و گمان مى کرده که براى وضو و غسل مانعى ندارد و مدتى با همان وضو و غسلنماز خوانده و روزه گرفته است، وظیفه او نسبت به عبادات گذشته چیست؟
پاسخ:نمازهایى را که باآن وضو و غسل خوانده است، قضا دارد، اما روزه هاى او صحیح است و قضاندارد.
س 256 ـبر شخصى غسل مسّ میت واجب شده وانجام نداده است، نماز و روزهاى او چه حکمى دارد؟
پاسخ:روزه هاى او صحیح است، اما نمازهایى که در آن حال خوانده باطل است و باید اعاده وقضا کند، بلى، اگر پس از آن یک غسل واجب، مثل غسل جنابت یا حیض انجام داده باشد،نمازهاى بعد از آن غسل صحیح است.
س 257 ـشخصى در آخر وقت نماز مى خواند، به طورى که اگر نماز را با آرامى و همراه با مستحبات بخواند مقدارى از آن در خارج وقت واقع مى شود، وظیفه او چیست؟
پاسخ:در فرض سوال که وقت تنگ است، باید مستحبات نماز راترک کند و به اقل واجبات اکتفاء کند، تا حتى المقدور نماز در وقت انجام شود و اگر مستحبات را بخواند،معصیت کرده ولى نمازش باطل نیست.
س 258 ـشخصى باید روى یک پا بایستد و اگر بخواهد ایستاده نماز بخواند باید عصا به دست بگیرد،آیا واجب است براى نماز با عصا بایستد یا مى تواند نشسته نمازبخواند؟
پاسخ:در فرض سوال واجب است ایستاده نمازبخواند.
س 259 ـخانمى به علت درد شدید کمر وزانو به یکى از دو حالت زیر قادر به نماز خواندن است:
1 ـ ایستاده نمازبخواند و براى سجده کردن روى صندلى نشسته و روى میزى که در مقابل خود گذاشته سجده کند به نحوى که زانوها یا نوکانگشتان روى زمین قرار نمى گیرد بلکهکف پا روى زمین قرار مى گیرد.
2 ـ نشسته نماز بخواند و سجده را به شکلصحیح انجام دهد. کدام یک از این دو حالت صحیح است؟
پاسخ:فرضاوّل ترجیح دارد و باید به صورت اوّل نماز بخواند; بلى احتیاط این است که نماز رابه هر دو صورت بخواند.
س 260 ـشخصى نمى دانسته و درنمازها بجاى «بحول الله وقوته اقوم و اقعد» «یا حىّ یا قیوم» گفته است، آیا نمازهایش اشکال دارد؟
پاسخ:در فرض سؤال، نمازهایىکه خوانده است باطل نیست ولى باید توجه داشته باشد که در نماز «بحول الله ...» وارد شده است و گفتن غیر آن به قصد ورود جایزنیست.
س 261 ـکسى که وظیفه اش نشسته نمازخواندن است آیا قبل از شروع به حمد رکعت دوّم مستحب است بگوید: «بحول الله و قوته اقوم واقعد»؟ در رکعت سوم و چهارم چطور؟
پاسخ:بطور کلى این جمله مربوط به کسى است که ایستاده نماز مى خواند و گفتن آن در نماز نشسته بقصد ورودصحیح نیست، بلى اگر کسى نمى دانسته و گفته است نمازهایش باطل نیست.
س 262 ـآیا جایز است در نمازهاى واجب یکآیه را چند مرتبه تکرار کنند؟
پاسخ:بلى تکرار آیه در نمازواجب و مستحب مانعى ندارد.(1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) ففى الخبر کان علىّ بن الحسین علیهماالسلام اذا قرأ مالک یومالدین یکررها حتى یکاد ان یموت. و فى آخر عن موسى بن جعفر علیهما السلام عن الرجلیصلّى، له ان یقرأ فى الفریضة فتمرّ الآیة فیها التخویف فیبکى و یردد الآیة؟ قالعلیه السلام یرددّ القرآن ما شاء و ان جاء البکاء فلا بأس. (وسائل الشیعه، ج 4،ص813)