انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی
س 254 ـخانمى به مسأله احتلام بانوان و امکان جنب شدن آنها توجه نداشته و بدون غسل،نماز خوانده و روزه گرفته است و فعلاً متوجه مسأله شده، وظیفه اش چیست؟
پاسخ:اگر یقین یا اطمینان ندارد که جنب شده است،نمازهاى او قضا ندارد و در هر صورت روزه هاى او صحیح است و قضاندارد.
س 255 ـخانمى روى ناخن خود را لاک مى زده و گمان مى کرده که براى وضو و غسل مانعى ندارد و مدتى با همان وضو و غسلنماز خوانده و روزه گرفته است، وظیفه او نسبت به عبادات گذشته چیست؟
پاسخ:نمازهایى را که باآن وضو و غسل خوانده است، قضا دارد، اما روزه هاى او صحیح است و قضاندارد.

س 256 ـبر شخصى غسل مسّ میت واجب شده وانجام نداده است، نماز و روزهاى او چه حکمى دارد؟
پاسخ:روزه هاى او صحیح است، اما نمازهایى که در آن حال خوانده باطل است و باید اعاده وقضا کند، بلى، اگر پس از آن یک غسل واجب، مثل غسل جنابت یا حیض انجام داده باشد،نمازهاى بعد از آن غسل صحیح است.

س 257 ـشخصى در آخر وقت نماز مى خواند، به طورى که اگر نماز را با آرامى و همراه با مستحبات بخواند مقدارى از آن در خارج وقت واقع مى شود، وظیفه او چیست؟
پاسخ:در فرض سوال که وقت تنگ است، باید مستحبات نماز راترک کند و به اقل واجبات اکتفاء کند، تا حتى المقدور نماز در وقت انجام شود و اگر مستحبات را بخواند،معصیت کرده ولى نمازش باطل نیست.
س 258 ـشخصى باید روى یک پا بایستد و اگر بخواهد ایستاده نماز بخواند باید عصا به دست بگیرد،آیا واجب است براى نماز با عصا بایستد یا مى تواند نشسته نمازبخواند؟
پاسخ:در فرض سوال واجب است ایستاده نمازبخواند.
س 259 ـخانمى به علت درد شدید کمر وزانو به یکى از دو حالت زیر قادر به نماز خواندن است:
1
ـ ایستاده نمازبخواند و براى سجده کردن روى صندلى نشسته و روى میزى که در مقابل خود گذاشته سجده کند به نحوى که زانوها یا نوکانگشتان روى زمین قرار نمى گیرد بلکهکف پا روى زمین قرار مى گیرد
.
2
ـ نشسته نماز بخواند و سجده را به شکلصحیح انجام دهد. کدام یک از این دو حالت صحیح است؟

پاسخ:فرضاوّل ترجیح دارد و باید به صورت اوّل نماز بخواند; بلى احتیاط این است که نماز رابه هر دو صورت بخواند.
س 260 ـشخصى نمى دانسته و درنمازها بجاى «بحول الله وقوته اقوم و اقعد» «یا حىّ یا قیوم» گفته است، آیا نمازهایش اشکال دارد؟
پاسخ:در فرض سؤال، نمازهایىکه خوانده است باطل نیست ولى باید توجه داشته باشد که در نماز «بحول الله ...» وارد شده است و گفتن غیر آن به قصد ورود جایزنیست.
س 261 ـکسى که وظیفه اش نشسته نمازخواندن است آیا قبل از شروع به حمد رکعت دوّم مستحب است بگوید: «بحول الله و قوته اقوم واقعد»؟ در رکعت سوم و چهارم چطور؟
پاسخ:بطور کلى این جمله مربوط به کسى است که ایستاده نماز مى خواند و گفتن آن در نماز نشسته بقصد ورودصحیح نیست، بلى اگر کسى نمى دانسته و گفته است نمازهایش باطل نیست.
س 262 ـآیا جایز است در نمازهاى واجب یکآیه را چند مرتبه تکرار کنند؟
پاسخ:بلى تکرار آیه در نمازواجب و مستحب مانعى ندارد.(1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1)  ففى الخبر کان علىّ بن الحسین علیهماالسلام اذا قرأ مالک یومالدین یکررها حتى یکاد ان یموت. و فى آخر عن موسى بن جعفر علیهما السلام عن الرجلیصلّى، له ان یقرأ فى الفریضة فتمرّ الآیة فیها التخویف فیبکى و یردد الآیة؟ قالعلیه السلام یرددّ القرآن ما شاء و ان جاء البکاء فلا بأس. (وسائل الشیعه، ج 4،ص813)

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -