انهار
انهار
مطالب خواندنی

مکان نمازگزار

بزرگ نمایی کوچک نمایی
س261:پدر اینجانب خمس نمى دهد، آیا مى توانم در خانه و روى فرشاو نماز بخوانم؟
جواب: اگر علم به تعلق خمس به زمین خانه یا فرشندارید، نماز خواندن اشکالى ندارد.
س262:شخصى است که تابحال خمس نداده و حاضر به پرداخت خمس هم نیست، آیا جایز استبه خانه او وارد شویم و روى فرش منزلش نماز بخوانیم یا وضو و غسل در خانه اش انجامدهیم؟
جواب: وارد شدن بر او براى صله رحم و ارشاد و امر به معروفبى اشکال است و اگر یقین به بودن خمس در منزل و فرش و زندگى او نباشد نماز در آنمانع ندارد و آب هم اگرمباح باشد وضو و غسل با آن صحیح است.
س263:زنى که از وظایف لازم زناشویى سرپیچى مى کند و ناشزه شده به طورى که طبقدستور شرع حق نفقه و لباس و مسکن ندارد در صورتى که در خانه شوهر یا با لباسى کهشوهر در اختیار او گذاشته است نماز بخواند آیا نمازش صحیح است؟
جواب: در فرض س اگر شوهر راضى نباشد نمازش باطلاست.
س 264: منزل موروثى متعلق به چند وارثاست، آیا نمازخواندن بعضى از ورثه در آن خانه بدون رضایت سایر ورثه صحیحاست
جواب: به طور کلى در خانه و ملکى که مشترک است اگر بعضى ازشریکها بخواهند نماز بخوانند یا تصرف دیگرى بکنند بدون اجازه سایر شرکا جایز نیست ونماز در آن باطل است.
س265:برادرانم سهمالارث من و دیگر خواهرانم را نداده و تمام خانه را تصرف کرده در آن نشسته اند باآنکه ما راضى نیستیم، نمازخواندن آنها در خانه صحیح است یا نه؟
جواب: تصرف و نماز خواندن در مال مشترک بدون رضایت شریکهاى دیگر جایز نیستو نماز در آن باطل است
س266:آیا نمازخواندن در قبرستان جایز است؟
جواب: مانعى ندارد اگرچه کراهتدارد.
س 267:آیا نماز خواندن درنمازخانه هاى اماکن عمومى و یا دولتى جایز است؟
جواب: جایزاست.
س268 :آیا خواندن، روى تخت بیمارستانصحیح مى باشد یا نه؟
جواب: در صورتى که تخت بى حرکت و محل سجدهثابت و آرام باشد نماز خواندن روى آن اشکالى ندارد.
س269:مدتى در زمینهایى که توسط طاغوت از مالکین اصلى بهکشاورزان داده شده بود بدون توجه در آنها نماز خوانده ام حال متوجه شده ام، نمازهاىگذشته ام چه صورتى دارد؟
جواب: اگر به کلّى غافلاز حکم مسأله بوده اید نمازهاى گذشته صحیح است و قضا ندارد، ولى فعلا که ملتفتشده اید باید مراعات کنید و احراز اباحه مکان نماز را بکنید. بلى چون در زمان حضرتامام خمینى (رحمه الله) به عنوان حکم ثانوى مالکیت زمینهاى فوق نسبت به کشاورزانپذیرفته شده است نمازهایى که بعد از آن خوانده شده صحیح است.
س270:نماز خواندن بر سجّاده یا قالیچه هایى که بر آنها آیاتقرآن نوشته شده است چه صورتى دارد، در حالى که در موقع نشستن و به سجده رفتن آیاتقرآن زیر پا قرار مى گیرند؟
جواب: اگر شخص متوجه است و از روىبى اعتنایى آن را زیر پا قرار مى دهد، هتک حرمت قرآن است و جایز نیست. علاوه براین، نماز هم اشکال دارد
س 271:آیا نمازخواندن در محلّى که صداى موسیقى بلند است صحیح است؟
جواب: نمازخواندن در محلى که آلات لهو و لعب مانند تار و غیره استعمال مى کنند و نمازگزارمى شنود محل اشکال است و اگر بعد از شروع در نماز صداى موسیقى مهیج که مناسب مجالسلهو و لعب است بگوش برسد و گوش ندهد نماز صحیح است. ولى اگر قبل از شروع به نماز ازمحل دیگر صدا به گوش برسد در صورت امکان نماز را جاى دیگر بخواند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -