انهار
انهار
مطالب خواندنی

قرائت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
س 330 :کسى که دندانش افتاده یا کشیده و نمى تواند قرائت را درست بخواند آیا لازم است دندان مصنوعى بگذارد تابتواند نماز را صحیح بخواند؟
جواب: بلى، در صورت قدرت واجب است.
س 331:آیا غلط خواندن یا از مخرج ادانکردن اذکار مستحبى نماز، موجب بطلان نماز مى شود؟
جواب: اگر غلط فاحش نباشد و موجب تغییر معنى نگردد نماز باطل نیست. ولى اگر عمداً غلط بخوانداحتیاطاً نماز را پس از خواندن اعاده کند.
س 332 :تکرار بعضى کلمات حمد و سوره و ذکرهاى نماز جایز است یا نه؟
جواب: در صورت شکّ در صحت آنها تکرار عیب ندارد. و اگر از محلّ آن نگذشته آن کلمه را تکرار کند تا یقین به اداى صحیح آن کند. ولى مشروط به اینکه منشأ شک،وسواس نباشد.
س 333:تلفّظ صحیح ضاد در نمازچگونه است و در صورت مشکل بودن تلفظ وظیفه چیست؟
جواب: تلفّظ حرف ضاد به این کیفیت است که زبان را به جانب دندانهاى طرف راست یا چپ مى برد و با تکیه به آنها ادا مى کند و در صورت عدم امکان یا مشکل بودن به همان صورت معمولى تلفظ مانعى ندارد.
س 334:اگر نون «ولم یکن له» و «اشهد ان لا اله الا الله» بطور ادغام تلفظش شود، صحیح مى باشد یا نه؟
جواب: بهتر این است که در موارد ذکرشده ادغام کنند، ولى بدون ادغام هم صحیح است و در هرحال باید نون یا بنحو ادغام یابدون آن ادا شود..
س 335 :اگر کسى درتسبیحات اربعه شک کند، 3 تا گفته یا 2 تا، وظیفه اش چیست؟
جواب:بنا را بر اقل بگذارد و یک مرتبه دیگر بگوید.
س 336:اگر در رکعت سوّم یا چهارم سهواً تسبیحات اربعه را 4 بار بگوییم، وظیفه چیست؟
جواب: مانعى ندارد.
س 337 :اگر انسان بفهمد شخصى نماز خود را غلط مى خواند آیا لازم است به او تذکردهد؟
جواب: لازم نیست.
س 338:کسى که روز جمعه نمازش را فرادى مى خواند آیا مستحبّ است حمد و سوره رابلند بخواند؟ و همچنین امام جماعت در روز جمعه که نماز را به جماعتمى خواند؟
جواب: بلى، مستحب است خصوص حمد و سوره نماز ظهر روزجمعه بلند خوانده شود، چه نماز فرادى باشد، چه جماعت.
س 339:آیا در نماز ظهر و عصر غیر از حمد و سوره باید ذکرهاى نماز را آهسته خواند؟
جواب: فقط واجب است حمد و سوره را آهسته بخواند.
س 340:آیا حرکت دادن سر در حال قرائت و سایر ذکرهاى نماز اشکال دارد؟
جواب: اگر حرکت کم باشدمانعى ندارد
س 341:آیا قرائت سوره هاى طویل، مثل بقره، در نمازهاىواجب سبب خروج از حالت نمازگزار نمى شود؟ حتى اگر هر رکعت یک ساعت طول بکشد؟
جواب: خیر، قرائت سوره هاى طولانى موجب خروج از نمازنمى شود.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -