انهار
انهار
مطالب خواندنی

بدن و لباس نمازگزار

بزرگ نمایی کوچک نمایی
س241 :شخصى خمس نمى دهد و سال خمسىبراى خود معین نکرده، آیا با لباسى
که مى خرد نمازش صحیح است؟
جواب: اگر با پولى که خمس به آن تعلق گرفته و خمس آن را نداده لباس بخردنماز در آن باطل است و حکم لباس غصبى را دارد.
س 242 آیا زن براى اقامه نماز باید چادر سر کند؟ یا با روسرى و لباس معمولى که جاى چادر را مى گیرد نماز صحیح است؟
جواب: براى نماز خواندن،زن باید بدنش را ـ همانگونه که در توضیح المسائل بیان شده ـ بپوشاند و شرط نیست ساتر خصوص چادر باشد، اگرچه چادر بهتر است، بلکه سزاوار است خانمها چه در نماز و چهدر غیر نماز از چادر استفاده کنند خصوصاً که چادر در کشور اسلامى ایران از مظاهر وشعائر اسلام مى باشد «و من یعظّم شعائر الله فانها من تقوى القلوب».
س243:کسى لباسش را که نجس بود شست و یقین به پاک شدن آن پیدا کرد و نماز خواند بعد فهمید که پاک نشده، آیانمازش صحیح است؟
جواب: بنابر احتیاط واجب نماز را اعاده کند و اگروقت گذشته قضا کند.
س244:اگر زن با بلوز وشلوار و جوراب و روسرى (بدون چادر یا روپوش) نماز بخواند، آیا نمازش صحیح است؟
جواب: بهتر آن است که از چادر استفاده کند.
س245:شخصى آمپول زده و کمى خون آمدهکه آن را با پنبه برطرف و خشک کرده ولى موقع نماز فراموش کرده آنجا را تطهیر کند،آیا نمازش صحیح است؟
جواب: اگر خون را با پنبه یا پارچه خشک برطرفکرده است چنانچه محل نجاست خون بیشتر از درهم نباشد مانعى ندارد و نماز صحیح استولى اگر خون را با پنبه الکلى یا دستمال مرطوبى برطرف کرده است چنانچه در اثناء یابعد از نماز یادش بیاید باید پس از تطهیر نماز را اعاده کند.
س246:کسى که به علتى نتواند بعد از بول خود را بشوید، اگر باپارچه اى تمیز کند، آیا مى تواند نماز بخواند؟
جواب: با فرض آنکه آب براى او ضرر داشته باشد مى تواند با خشک کردن محل بول نماز بخواند، ولى محلّ نجس است و تطهیر آن منحصربه آب است.
س247:دندانهاى مصنوعى به واسطه خونِ دهان یا به سبب دیگر نجس شده آیا تطهیر آن براى نماز لازم است یا نه؟
جواب: اگر ظاهر دهان پاک باشد نماز صحیح است.
س248:دندانم را پر کرده ام و دهانم نجس شده، آیا باید براىنماز دهانم را آب بکشم؟
جواب: اگر ظاهر دهان پاک است نماز صحیح است.
س249:شخصى بخاطر بیمارى هرشب محتلم مى گردد و قادر نیست هر روز غسل کند و لباس خود را تطهیر کند آیا مى تواند با تیممو لباس نجس نماز بخواند؟
جواب: با عدم تمکّن از غسل، وظیفه اوتیمم است هرچند مدت عذر طولانى باشد. ولى باید لباس را براى نماز عوض کند و با لباس پاک نماز بخواند و اگر غیر از لباس نجس، ساتر دیگرى نداشته باشد باید به دستورى کهدر توضیح المسائل ـ مسأله 802 ـ در مورد نماز برهنگان گفته شده عمل کند. بلى اگر بهخاطر سرما یا عذر دیگر نمى تواند برهنه نماز بخواند نماز خواندن او در همان لباسنجس صحیح است.
س250:لباسها و کفشهایى ازخارج مى آورند که قسمتهایى از آنها چرم است ولى نمى دانیم چرم مصنوعى است یا چرمطبیعى و آیا از حیوان حرام گوشت است یا حلال گوشت، پوشیدن و نماز خواندن در آنها چهحکمى دارد؟
جواب: در فرض س که محتمل است چرم مصنوعى باشد محکومبه طهارت است و نماز در آنها اشکال ندارد.
س251:در صورتى که ملافه، لباس و یا وسایل پزشکى که همراه بیمار است، نجس و یااحتمال نجاست داده شود و تعویض آن براى بیمار غیر ممکن و یا مشکل باشد، نماز
خواندن در آنها چه حکمى دارد؟
جواب: در فرض س نماز خواندن با آنها، اشکالى ندارد و صحیح است.
س252 :بیمارى که مبتلا به خونریزى درزیر پوست مى باشد، گاهى به علل گوناگون، خون از روى پوست جریان پیدا مى کند، تکلیفنماز و طهارات ثلاث در حال خونریزى چیست؟
جواب: خونریزى مزبورمانع از صحّت نماز نیست و طهارات را در حالى انجام دهد که خونریزى نباشد و در صورتوقوع تکرار کند.
س253:نماز خواندن باکراوات چه حکمى دارد؟
جواب: کراوات مربوط به مسیحى ها و شعار آنهااست لذا بهتر است مسلمانان از آن اجتناب کنند. گرچه با شیوع آن در بین مسلمانان ازآن جنبه خارج شده است و لذا نماز خواندن با آن فعلا اشکالى ندارد.
س254 :دندان طلا براى زینت حلال استیا حرام؟
جواب: زینت کردن مرد به طلا مطلقاً حرام و نماز با آنباطل است.
س255 :آیا استفاده از روکش طلابراى دندانها در مورد مردان اشکال دارد یا نه؟ و نماز چنین اشخاصى چه حکمى دارد؟
جواب: اگر براى اصلاح دندان باشد ـ نه براى زینت ـ مانعىندارد.
س256 :آیا استفاده از حلقه پلاتینبر مرد حرام است؟ و آیا نماز با آن صحیح است؟
جواب: اگر پلاتین فلز دیگرى غیر از طلا محسوب مى شود یا طلا بودن آن مشکوک است استعمال آن مانعىندارد و نماز با آن صحیح است ولى چنانچه از جنس طلا باشد استعمال آن براى مرد حرامو مبطل نماز است.
س257 :آیا نمازخواندن باچادرهاى بدن نما صحیح است؟
جواب: اگر چادر نازک و بدن نما باشدنماز با آن باطل است. مگر اینکه زیر چادر لباسهاى دیگرى پوشیده باشد که ستر صلاتى موجود و حاصل باشد.
س258 :بطورىکه مشهود است بسیارى از خانواده ها براساس یک سنّت غلط به دامادهاى خود انگشترِ طلایا ساعت طلا یا گردنبند طلا یا صلیب هدیه مى دهند و آنها نیز از آن استفادهمى کنند، بفرمایید ساختن این چیزها و هدیه دادن آنها چه صورت دارد؟
جواب: استفاده مردان از انگشتر طلا و دیگر زیور آلات طلا حرام و نماز با آنباطل است و ساختن آنها چنانچه استفاده از آنها مشترک بین زن و مرد نباشد و همین طورخرید و فروش و هدیه دادن آنها حرام مى باشد.
همراه داشتن چیز نجس در نماز
س259:اگر مادر، بچه خودرا که بدن او نجس است در حال نماز در آغوش بگیرد آیا نمازش اشکال پیدامى کند؟
جواب: اگر همراه بچه عین نجاست نباشد و یا همراه او لباس متنجسى که به تنهایى بتوان با آن ستر عورت کرد نباشد مانعى ندارد.
س 260:آیا نجس بودن دست یا پاىمصنوعى خللى به نماز وارد مى کند؟
جواب: مانعىندارد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -