انهار
انهار
مطالب خواندنی

رکوع و سجده

بزرگ نمایی کوچک نمایی
س 342 :آیا سجده بر سیمان و موزاییک صحیح است؟
جواب: در صورتى که سیمان به واسطه پخته شدن از حال سنگ بودن خارج نشده باشدسجده بر آن صحیح است و همچنین است موزاییک.
س 343:یکى از دو طرف مهرهاى نماز ناصاف است و مقدارى برجستگى دارد آیا سجده روىسطح ناصاف آن صحیح است؟
جواب: لازم نیست سجده بر سطح صاف باشد وهمین که پیشانى به قدر یک دو ریالى روى مهر قرار گیرد و صدق سجده کند نماز صحیح است.
س 344:آیا گذاشتن کف دست بر زمین به هنگام سجده، انگشتان را هم شامل مى شود؟
جواب: کف دست شاملانگشتان نیز مى شود ولى در سجده استیعاب عرفى کافى است. یعنى عرفاً بگویند تمام دست (انگشتان و کف دست) را روى زمین گذاشته است.
س 345:اگر کف دست در حال سجده روى زمین باشد، ولى انگشتان دست حرکت کند، آیااشکال دارد؟
جواب: حرکت جزیى که منافى با وضع باطن کف نباشد، مانعندارد.
س 346:بیمارى که رکوع و سجده را بااشاره انجام مى دهد، در صورتى که شک کند در حال رکوع است یا سجده، تکلیف چیست؟
جواب: در فرض س بنارا بر این مى گذارد که در حال رکوع است و ذکر رکوع را مى گوید و بقیه اعمال نماز راادامه مى دهد.
س 347:اگر در موقع گذاردنپیشانى روى مهر در حال سجده، قسمتى از موى سر انسان پیشانى را فرا گیرد و مانع چسبیدن پیشانى روى مهر گردد چه باید کرد؟ آیا باید سر را از روى مهر جدا ساخت ومجدّداً سر را بگذارد یا در همان حالت ذکر سجده را بگوید؟
جواب:لازم است در حال سجده خود پیشانى روى مهر قرار گیرد و چنانچه موى سر مانع از این امر باشد باید به کیفیتى مانع را برطرف کند که تعدّد سجده لازم نیاید یا بکشیدن پیشانى و یا بکشیدن موهاى مانع.
س 348 :آیاناخن مى تواند بعنوان محلّ سجده و سجده گاه قرار گیرد؟
جواب:عنوان ناخن محلّ سجده نیست، بلکه محل سجده پشت دست است آن هم در صورت نبودن زمین وگیاهان و پنبه و کتان و سایر لباسها.
س 349:گاهى در پیشانى انسان جوشهایى پیدا مى شود که هنگام سجده درد مى گیرد، آیامى توان براى سجده صورت را کج روى مهر گذاشت و اگر بعد از سر برداشتن از سجده، مهرآلوده به خون جوشها شود، نماز چه حکمى دارد؟
جواب: در فرض سیکى از دو طرف پیشانى را روى مهر بگذارید و اگر بعد از سر برداشتن متوجه شدید روىمهر از جوش پیشانى کمى خونى شده نماز صحیح است. ولى براى سجده هاى بعدى به قسمت خون آلود مهر سجده نشود.
س 350:روى بعضى ازسجاده ها و مهرهاى نماز، عکس بارگاه ائمه (علیهم السلام) کشیده شده است، آیا نمازروى آنها جایز است؟
جواب: نماز اشکال ندارد، ولى با توجه به اینکه بعضى از مغرضین و مخالفین در مقام تهمت زدن به شیعه هستند و این قبیل چیزها را شاهدتهمت هاى خود قرار مى دهند و مى گویند شیعه «العیاذ بالله» بر گنبد و بارگاه سجده مى کند، لذا بهتر است سجاده و مهر، ساده و بدون نقش باشد. گذشته از اینکه این چیزهاسبب به هم خوردن حواس و عدم حضور قلب مى شود.
س351:بعضى اوقات انسان در سجده اوّل پیشانیش دوبار به مهر مى خورد، آیا دو سجده حساب مى شود؟
جواب: اگر مرتبه دوم قابل کنترل و جلوگیرى نباشد مجموعاً یک سجده حساب مى شود و در غیر این صورت دو سجده.
سجده واجب قرآن
س 352:اگر زن حائض آیه سجده را بشنود، آیالازم است سجده کند؟
جواب: بلى باید سجده کند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -