انهار
انهار
مطالب خواندنی

شکیات نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی
س 275 ـآیا تکرار کلمات و اذکار نماز جایز است؟
پاسخ:اگر شک در صحت آیه یا کلمه دارد (شک دارد که آن را صحیح ادا کرده یانه) و از آن نگذشته وتجاوز نکرده است (مشغول آیه یا جمله بعد نشده) واجب است تکرار کند و اگر تجاوز کرده (وارد آیه یا جمله بعد شده) تکرار به قصد احتیاط جایز است به شرط آن که منشأ شک وتکرار وسواس نباشد و به حدّ وسواس نرسد والاّ صحت و جواز تکرار مشکلاست.
س 276 ـاگر کلمه اى درنماز غلط گفته شودیا در صحت آن شک کند یا نَفَسِ انسان قطع و کلمه ناقص شود، آیا تکرار همان کلمهکافى است یا باید از اول آیه یا از اول جمله خوانده شود،مثلاً اگر «مستقیم» را غلط گفت، یا صحت آن مشکوک بود، یا در حال حرکت بدن اداءکرد، آیا باید از «اهدنا» تکرار کند؟
پاسخ:تکرار آیه از او ل لازم نیست ولى چنانچه کلمه اى را وصل به ماقبل کرده و مثلاً گفته «صراط المستقیم» و «مستقیم» را غلط گفته یا الف و لام آن را گفته و نفس قطع شده در این موارد جمله قبل را بنابر احتیاط تکرار کند و بگوید «اهدنا الصراط المستقیم» و همینطور اگر مضاف یاجارّ را گفته و مضاف الیه یا مجرور غلط یا مشکوک باشد، احتیاط تکرار مضاف و جارّاست مثلاً اگر «مغضوب» را غلط گفته و یا مشکوک است «غیر» را هم تکرار کند یا اگر «هم» در کلمه «علیهم» را غلط گفته. لفظ «على» را نیز تکرارکند.
س 277 ـاگر کسى در صحّت کلمه اى از نمازشک کند و آن را دو مرتبه بگوید، آیا موجب سجده سهو مى شود؟
پاسخ:خیر، موجب سجده سهو نمى شود.
س 278 ـشخصى سجده سهو را فراموش کرده و پس از ورود به نماز دیگر یادش آمد، وظیفه اش چیست؟
پاسخ:در فرض سوال نمازى را که مشغول شده (ولو مستحبى باشد) تمام کند و پس از آن سجده سهو را بجا آورد.

س 279 ـشخصى باید نماز احتیاط مى خواند و فراموش کرد و وارد نماز دیگر شد،وظیفه اش چیست؟
پاسخ:اگر بلافاصله وارد نماز نافله یا نمازواجب قضایى و امثال آن (مثل استیجارى) شده، نماز را قطع کند و نماز احتیاط رابجاآورد و نماز او صحیح است ولى بهتر است نماز را بعد از نماز احتیاط اعاده کند، امااگر شروع به نمازى کرده که باید بعد از تمام شدن نماز اول خوانده شود (مثلاً نمازاحتیاط مربوط به نماز ظهر بوده است و شروع به نماز عصر کرده) در اینصورت اگر از محلّ عدولگذشته (مثلاً وظیفه او یک رکعت نماز احتیاط بوده و وارد رکوع رکعت دوم نماز عصرشده) نماز را قطع کند و نماز احتیاط را بخواند و پس از آن نماز عصر را از اولبخواند، اما اگر از محلّ عدول نگذشته (مثلاً در رکعت اول نماز عصر است) در این صورتاحتیاط این است که نیتش را از نماز عصر به نماز ظهر برگرداند و نماز احتیاط رابخواند و بعد، نماز عصر را از اول بخواند و در هر دو فرض بهتر است نماز ظهر رااعاده کند.
س 280 ـبرشخصى نماز احتیاط واجب شدولى بعد از نماز فراموش کرد و منافى انجام داد، آیا باید اصل نماز را اعاده کندیامى تواند به همان نماز احتیاط اکتفا کند؟
پاسخ:احتیاط این است که نماز احتیاط را بخواند و اصل نماز را هم اعاده کند.
س 281 ـآیا استفراغ در حال نماز باعث اشکال در نمازمى شود؟
پاسخ:اگر صورت نماز به هم نخورد، لطمه به نمازنمى زند و نماز صحیح است.
س 282 ـمرسوم است بعد از نمازها به پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) سلام مى دهند، آیا براى این عمل مدرکى وجود دارد؟
پاسخ:بلى، درروایات متعددى وارد شده است که اگر نمى توانید نزد قبور پیامبر(صلى الله علیه وآله) و فاطمه زهرا(علیها السلام) و ائمه اطهار(علیهم السلام) حاضر شوید، و از نزدیک زیارت کنید. از دور با اشاره به قبور آنان سلام دهید و زیارت کنید.(1) و روایات دلالت دارند بر استحباب زیارت و سلام بر آنان در تمام حالات و هر چند مرتبه در شبانه روز خصوصاً شب و روز جمعه که بعد ازنمازها را نیزشامل مى شود.
بلکه سزاوار است بعد از هر نماز واجب حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) را زیارت و به آنحضرت سلام کرد، همانگونه که بزنطى گوید: «به حضرت رضا(علیه السلام) عرض کردم چگونه بر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در عقب مکتوبه (نماز واجب) صلوات و سلام بفرستم؟حضرت فرمود: مى گویى «السّلام علیک.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) در این رابطه به وسایل الشیعه، ج 10، ص 263 و 452مراجعه شود. و در جواهرالکلام، ج 20، ص 100 آمده است: «و یستحب زیارة النبى(ص) وفاطمة(ع) و الائمة(ع) من بُعد، بمعنى الایماء الى قبورهم بالسلام...
س 283ـاگر کسى در حال نماز شک کند، نمازى که مى خواند، نماز ظهر است یا عصر و یامغرب است یا عشا، تکلیف چیست؟
پاسخ:در فرض سؤال بنا بگذاردکه نماز ظهر است یا مغرب ونماز را تمام کند و بعد نماز بعدى را بخواند مگر اینکه دروقت اختصاصى باشد.
س 284 ـاگر نمازگزار درهنگام گفتن «سمع الله» شک کند که رکوع را انجام داده یا نه تکلیفش چیست؟ و همچنین اگر در حال قنوت شک کند که حمد و سوره را خوانده است یا خیر، شک او شک بعد از محل است یاخیر؟
پاسخ:در فرض سوال رکوع را انجام دهد و این فرضشک بعد از محل نیست. بلى اگر در حال قنوت شک کرد که حمد و سوره را خوانده یا نه اعتنا نکند وشک او شک بعد از محلاست
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ عن البزنطی، قال: قلت للرضا علیه السلام: کیف الصلاة علىالرسول صلى الله علیه و آله فى دبر المکتوبة و کیف السلام علیه؟ فقال علیه السلامتقول: السلام علیک یا رسول الله و رحمة الله و برکاته،السلام علیک یا محمد بنعبدالله، السلام علیک یا خیرة الله، السلام علیک یا حبیب الله، السلام علیک یاصفوة الله، السلام علیک یا امین الله، اشهد انک رسول الله، و اشهد انک محمد بنعبدالله، و اشهد انک قد نصحت لأمتک و جاهدت فى سبیل ربک، و عبدته حتى اتیک الیقین،فجزاک اللّه یارسول الله، افضل ما جزى نبیاً عن أمته. اللّهم صلّ على محمد و آلمحمد، افضل ما صلیّت على ابراهیم و آل ابراهیم، انک حمید مجید. (بحارالانوار، ج 100، ص 181)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
س 285 ـآیاکثیرالشک، در نمازهاى دو رکعتىو سه رکعتى هم نباید به شک خود اعتنا کند؟ در نمازهاى چهار رکعتى که شک او در 1 و 2است چطور؟
پاسخ:بلى کثیرالشک نباید اعتنا کند و فرقى بیننمازها و شک در 1 و 2 و غیره نیست.
س 286 ـشخصى در اثناى نماز، شک در صحت نماز خود مى کند و آنرا رها کرده و بلافاصله و بدون انجام کارى که نماز را باطل مى کند، مجدداً نماز دیگرى شروع مى کند، آیانمازش صحیح است و آیا در این مسأله فرقى بین اول نماز یا وسط آن وجوددارد؟
پاسخ:اولاً به صرف شک، قطع نماز جایز نمى شود بلکه لازم است مسائل شکیات را بطوریکه در توضیح المسائل بیان شده، یاد بگیرند و در هنگامعروض شک طبق آنها عمل کنند. و ثانیاً نیت قطع، بدون انجام کارى که موجب بطلان نمازشود، نمازگزار را از نمازى که مشغول بوده خارج نمى کند لذا در مواردى که مى خواهندنمازى را رها کنند و نماز دیگرى را شروع کنند باید منافى انجام دهند، مثلاً حرفبزنند یا پشت به قبله کنند، پس از آن به نماز دیگرى مشغول شوند و در این مسأله فرقى بین نماز جماعت و فرادى و اول و وسط نماز نیست.
س 287ـاگر کسى به خیال این که به رکوع امام مى رسد اقتدا کرد ولى به رکوع نرسیدسپس نماز را قطع کرد و بدون انجام دادن کارى که نماز را باطل مى کند مجدداًتکبیرة الاحرام گفت و نماز را به جماعت یا فرادى خواند وظیفه اش چیست؟
پاسخ:درفرض سوال باید نماز را اعاده کند وفرقى بین جماعت و فرادا نیست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -