س 260 ـاینجانب چندین سال نماز خوانده ام و فعلاً معلوم شده که در اثر جهل به مسأله قرائت حمد و سورهنمازم صحیح نبوده است، آیا باید نمازها را قضا کنم؟
پاسخ:اگر توجه و التفات داشته اید که جاهل به مسأله هستید و در س ویاد گرفتن مسامحه وبى اعتنایى کرده اید، جاهل مقصّر هستید و باید نمازها را که با قرائت غیرصحیحخوانده اید قضا کنید، اما اگر اصلاً التفات به جهل خود نداشته اید و معتقد به صحت نمازها بوده اید جاهل قاصر محسوب مى شوید و قضا ندارد.
س 261 ـآیا غلط خواندن قنوت یا ذکرهاى مستحبى نماز، مبطل نمازاست؟
پاسخ:اگر غلط خواندن، کلمه را از صدق ذکر و یا قرآن یادعا بودن خارج نکند و مغیر معنى نباشد مبطل نیست.
س 262 ـدر نمازهاى واجب که باید بعد از حمد یک سوره تمام بخوانند، آیا صحیح است همان سوره حمد را تکرار کنند؟
پاسخ:لازم است سوره اىغیر از حمد بخوانند.
س 263 ـاگر نمازگزار بدون اینکه تصمیم به خواندن سوره معیّنى گرفته باشد، بسم الله را بگوید، بعد تصمیم بگیردکه سوره مبارکه قدر را بخواند، آیا باید مجددّاً بسم الله را بگوید؟
پاسخ:احتیاط واجب آن است که مجدداً بسم الله را به قصد سوره قدر بگوید و به آنچه قبل از تعیین گفته اکتفانکند.
س 264 ـآیا ملاک در وقف، نفس تازه کردن است یا کمى مکث کردن کفایت مى کند؟
پاسخ:کمى مکث کفایت مى کند و نفس تازه کردن لازم نیست.
س 265 ـملاک در جهر و اخفات چیست؟
پاسخ:ملاک در جهر ظاهرکردن جوهره صوت است و ملاک در اخفات ظاهر نکردن جوهره صدا است هر چند کسانى که اطراف انسان هستند صدا را بشنوند