سؤال1: وضو گرفتن قبل از وقت نماز به نیت نماز چه حکمی دارد؟
پاسخ: در این فرض به قصد با طهارت بودن وضوء بگیرد و اگر به این قصد وضوء گرفت می تواند تمام اعمال مشروط به طهارت چه نماز ادا و چه قضا و چه دست زدن به کلمات قرآن و غیره را انجام دهد.
سؤال2: آیا وضو به خودی خود استحباب نفسی دارد یا خیر؟ و اکر شخصی در موقع وضو گرفتن همین قدر که بگوید وضو می گیرم قربه الی الله کافی است یا باید یکی از غایات را که مطلوب است در نظر بگیرد و نیت کند؟ و اگر غایت لازم است نفس طاهر بودن غایتی محسوب می شود یا خیر؟
پاسخ: لازم است یکی از غایات را قصد کند و اگر وقت نماز داخل نشده است به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد.
سوال3: شخصی که وضو می گیرد چه در وقت چه قبل از وقت، و هیچ غایتی نیز در نظر ندارد فقط می خواهد با وضو باد، آیا با این مضو می تواند نماز بخواند؟
پاسخ: لازم است یکی از غایت (اهداف) را در نظر بگیرد اگر وقت نماز است به قصد نماز وضو بگیرد و اگر وقت داخل نشده است به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد و اگر مقارن دخول وقت است به قصد این که مهیا باشد برای نماز خواندن نیز می تواند وضو بگیرد.
سؤال4: شخصی که هر دو دست او فاقد حس و حرکت است طوری که نمی تواند هنگام وضو دستها و صورت را آب بکشد و همچنین قادر به مسح سر و پاها نیست برای وضو چگونه باسد عمل کند؟
پاسخ: واجب است از اشخاص ولو با اجرت در صورت امکان برای شستن و مسح کشیدن کمک بگیرد.
سؤال5: شخصی قبل از این که مسح سر و پا را بکشد با تر بودن دست چپ باز دست چپ را روی دست راست می کشد و دستها را به هم می مالد آیا این عمل موجب بطلان وضو است؟
پاسخ: لازم است قبل از مسح به اعضای وضو دست نزند تا مسح با رطوبتی که در دست باقی مانده است انجام بگیرد.
سؤال6: شخصی که یک یا دو پایش قطع شده آیا نیاز به مسح دارد؟ در صورتی که جواب مثبت باشد چگونه باید مسح نماید؟
پاسخ: در فرض مذکور مسح ساقط است.
سؤال7: آیا کسی که پای مصنوعی دارد لازم است به هنگام وضو همان را مسح کند؟
پاسخ: لازم نیست.
سؤال8: آیا با دست مصنوعی در فردی که دستش از مچ قطع شده است می توان مسح کشید؟
پاسخ: بلی می تواند و لازم است.
سؤال9: شخصی که زخم یا دمل یا شکستگی در سر یا پاها دارد و روی آن باز است و آب ریختن نیز روی آن ضرر دارد آیا باید تیمم کند؟ در غیر این صورت چه باید بکند؟
پاسخ:در فرض مذکور لازم است پارچه پاکی روی زخم یا دمل یا شکستگی بگذارد و روی پارچه را با تری آب وضو مسح کند و اگر گذاشتن پارچه ممکن نباشد باید به جای وضو تیمم کند این نوع مسح و همچنین موضوع شستن اعضای وضو با این عذر را وضوی جبیره ای می گویند و در توضیح المسائل از مسأله 325-345 احکام ان ذکر شده است.
سؤال 10: با دست شکسته که گچ گرفته شده پس از وضوی جبیره تیمم لازم است یا خیر؟
پاسخ: در فرض مذکور تیمم لازم نیست.
سؤال11: پارچه ای که برای جبیره در محل وضو می گذارند علاوه بر طهارت و اباحه آیا شرط دیگری هم دارد مثلا از ابریشم و از اجزاء حیوان حرام گوشت نباشد یا خیر؟ منظور نماز خواندن با آن است که چه حکمی دارد؟
پاسخ: نماز با آن صحیح نیست.
سؤال12: بقیه آب ظرفی که از مستراح بر می گردد با آن آب وضو گرفتن کراهت دارد یا خیر؟
پاسخ: کراهت آن ثابت نیست.
سؤال13: آیا در کلماتی مانند بسمه تعالی یا هو یا کلمات فارسی مانند خدا و غیره اجتناب از دست زدن بدون وضو به ان لازم است و حکم اسماء جلاله را دارد؟
پاسخ: ضمیر در بسمه تعالی و غیره حکم اسم جلاله را ندارد ولی نام خدای سبحان در هر لغتی حکم اسم جلاله را دارد.
سؤال14: آیا افرادی که اسمشان عبدالله ، حبیب الله، و ... هست اگر بدون وضو آنرا بنویسند و یا مسح کنند چه حکمی دارد؟
پاسخ: نوشتن لفظ جلاله (کلمه الله) بدون وضو اشکال ندارد ولی دست زدن بدون وضو حرام است هر چند جز اسم کسی شده باشد.
سؤال15: آیا وضوء اثرات منفی با جنابت شیردادن را از بین می برد؟
پاسخ: نمی برد.
|