انهار
انهار
مطالب خواندنی

تیمّم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

تیمّم(آیت الله العظمی نوری همدانی)

سوال77: آیا تیمّم بر موزائیک و سنگفرش صحیح است؟

پاسخ:  تیمّم بر سنگفرش صحیح است ولی بر موزائیک اگر از سنگ پخته درست شده است اشکال دارد.

سوال 78: آیا در تیمّم دست را روی خود بینی کشیدن هم لازم است یا منظور از روی بینی که می‏فرمایند، بین دو ابرو می‏باشد؟

پاسخ:  مسح روی بینی لازم نیست.

سوال 79: اگر کسی که وظیفه‏اش تیمّم است به علت شکستگی یک دست، نتواند آن را به پیشانی برساند، آیا برای کشیدن به پیشانی، یک دست سالم کافی است یا این که نایب گرفتن لازم است؟

پاسخ:  در فرض مرقوم با دست سالم تیمّم کند و گرفتن نائب لازم نیست.

سوال 80: در تیمّم بدل از غسل و بدل از وضو که از نظر جناب عالی فرق ندارند چند ضرب لازم است؟

پاسخ:  در هر دو یک ضربت کافی است و شرح آن در مسائل تیمّم است.

سوال 81: آیا با تیمّم بدل از غسل جنابت می‏شود به مسجد و یا به مشاهد مشرّفه وارد شد؟

پاسخ:  اگر تیمّم برای تنگی وقت نباشد بلکه برای عذر دیگری باشد اشکال ندارد.

سوال 82: آیا زن حائض بعد از تمام شدن عادت و قبل از غسل می‏تواند با تیمّم بدل از غسل به مسجد برود؟

پاسخ:  اگر عذر از غسل کردن دارد می‏تواند.

سوال 83:  کسی که جنب است در صورت ناچاری ومثلا ضرر آب بر بدنش یا شکسته و زخمی بودی بدن و  نبودن آب  تیمّم بدل از غسل جنابت آیا بخاطر شرکت در مجالس ختم و غیره می‏تواند وارد مسجد بشود یا خیر ؟

پاسخ:  ورود به مسجد در فرض سؤال مانع ندارد و حکم کسی را دارد که غسل کرده است.

سوال 84 :  شخصی آب نداشت و یا آب برای او ضرر داشت و لذا تیمّم بدل از غسل جنابت کرد، آیا می‏تواند داخل مسجد گشته ،  قرآن بخواند و یا ... ؟

پاسخ:  مانع ندارد و حکم کسی را دارد که غسل کرده است.

سوال 75: در تیمّم بدل از وضوء برای کسی که اطمینان دارد تا چندین روز دیگر نمی‏تواند وضوء بگیرد، آیا قبل از اذان می‏تواند تیمّم کند یا باید بعد از اذان تیمّم کند؟

پاسخ:  تیمّم قبل از وقت برای نماز بعد از وقت صحیح نیست.

سوال 95 - به نظر جنابعالی یک نفر که تیمم بدل از غسل کرده چند بار می‏تواند به مسجد برود یعنی به چه مدّت با توجه به اینکه آب موجود نباشد؟

پاسخ:  تا هر وقت که دسترسی به آب پیدا نکرده معذور می‏باشد و می‏تواند با تیمّم نماز خوانده و به مسجد برود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -