انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیت الله العظمی صافی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: خريد و فروش كالاها به صورت اقساط و نسيه با قيمت بيش‎تر چه حكمي دارد؟

پاسخ: خريد اجناس به صورت قسطي و با قيمت بيش‎تر ربا نيست و اشكال ندارد.

سؤال: عقد فضولي و عقد باطل چه تفاوتي دارند؟

پاسخ: عقد فضولي، عقدي است كه جز رضايت مالك، همه شرايط صحت معامله را دارد. اگر بعد از انجام عقد فضولي مالك رضايت دهد، معامله صحيح است و آثار عقد بر آن مترتّب مي‎شود؛ به خلاف عقد باطل كه فاقد شرايط صحت معامله است.مثلا اگر خانه فردي را بدون اجازه مالك بفروشيم، عقد فضولي است و با اجازه مالك معامله صحيح و تمام مي‎شود؛ اما اگر معامله ربوي باشد، هر چند توسط مالك انجام مي‎شود، باطل است.

سؤال: چرا سود مضاربه حرام نيست؟

پاسخ: مضاربه در حقيقت، وكالت دادن براي انجام معاملات مشروع است كه سود آن بين صاحب سرمايه و عامل با نسبت توافق شده، تقسيم مي‎گردد و اگر ضرري هم پيش بيايد، در صورتي كه عامل كوتاهي نكرده باشد، از سرمايه كسر مي‎شود.

سؤال: اجناسي را كه از سابق در مغازه مانده و خريد ارزان داشته‎ايم، مي‎توانيم به قيمت روز بفروشيم؟

پاسخ: مانعي ندارد؛ ولي سعي كنيد بي‎انصافي نشود كه آثار سوء دارد.

سؤال: خريد و فروش چيزهايي كه احتمال دزدي بودن آنها را مي‎دهيم، چگونه است؟

پاسخ: صرف احتمال مسروقه‌بودن‌كالا مضر نيست؛ اما اگر بعداً معلوم شود كه مال ديگري است، بايد به صاحبش برگردانده شود.

سؤال: حكم پولي كه دلال معاملات حرام [مثل واسطه درگرفتن قرض ربوي] ازطرفين معامله مي‎گيرد چيست؟

پاسخ: واسطه‎گري و دلالي براي معاملات حرام، حرام است و بايد پولي را كه براي اين كار گرفته، به صاحبش برگرداند.

سؤال: آيا معامله مال مسروقه باطل است يا فضولي؟

پاسخ: تصرف درمال مسروقه حرام است، واگر معامله‎اي برروي آن انجام گيرد، فضولي است، كه با رد مالك باطل مي‎شود.

سؤال: كساني كه به فال‎گيري مشغولند، اولاً كار آنها چه صورت دارد و ثانياً پولي كه به آنها داده مي‎شود، جايز است يا خير؟

پاسخ: عمل آنها حرام است و پول دادن در مقابل آن، تضييع مال و استفاده از آن پول هم اكل مال به باطل وحرام است.

سؤال: كسانيكه از طريق فروش موادمخدرپولي به دست آورده‎اند و فعلاً توبه كرده‎اند، نسبت به پول‎هاي مذكور چه تكليفي دارند؟

پاسخ: اگر واقعاً از گناه خود توبه كنند، ان شاءالله خداوند متعال آنها را مي‎آمرزد و نسبت به اموالي كه جمع كرده‎اند، لازم است به مرجع تقليد خود مراجعه نمايند تا وظيفه ايشان را بيان نمايد.

سؤال: خريد و فروش و به گردن انداختن صليب چه صورت دارد ؟

پاسخ: معامله صليب و به گردن آويختن آن حرام است.

سؤال: آيا پيش‎خريد اجناس به قيمت‌كمترصحيح است؟

پاسخ: اشكال ندارد، مشروط به آن‌كه تمام قيمت را نقد بپردازد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -