سؤال: خريد و فروش كالاها به صورت اقساط و نسيه با قيمت بيشتر چه حكمي دارد؟
پاسخ: خريد اجناس به صورت قسطي و با قيمت بيشتر ربا نيست و اشكال ندارد.
سؤال: عقد فضولي و عقد باطل چه تفاوتي دارند؟
پاسخ: عقد فضولي، عقدي است كه جز رضايت مالك، همه شرايط صحت معامله را دارد. اگر بعد از انجام عقد فضولي مالك رضايت دهد، معامله صحيح است و آثار عقد بر آن مترتّب ميشود؛ به خلاف عقد باطل كه فاقد شرايط صحت معامله است.مثلا اگر خانه فردي را بدون اجازه مالك بفروشيم، عقد فضولي است و با اجازه مالك معامله صحيح و تمام ميشود؛ اما اگر معامله ربوي باشد، هر چند توسط مالك انجام ميشود، باطل است.
سؤال: چرا سود مضاربه حرام نيست؟
پاسخ: مضاربه در حقيقت، وكالت دادن براي انجام معاملات مشروع است كه سود آن بين صاحب سرمايه و عامل با نسبت توافق شده، تقسيم ميگردد و اگر ضرري هم پيش بيايد، در صورتي كه عامل كوتاهي نكرده باشد، از سرمايه كسر ميشود.
سؤال: اجناسي را كه از سابق در مغازه مانده و خريد ارزان داشتهايم، ميتوانيم به قيمت روز بفروشيم؟
پاسخ: مانعي ندارد؛ ولي سعي كنيد بيانصافي نشود كه آثار سوء دارد.
سؤال: خريد و فروش چيزهايي كه احتمال دزدي بودن آنها را ميدهيم، چگونه است؟
پاسخ: صرف احتمال مسروقهبودنكالا مضر نيست؛ اما اگر بعداً معلوم شود كه مال ديگري است، بايد به صاحبش برگردانده شود.
سؤال: حكم پولي كه دلال معاملات حرام [مثل واسطه درگرفتن قرض ربوي] ازطرفين معامله ميگيرد چيست؟
پاسخ: واسطهگري و دلالي براي معاملات حرام، حرام است و بايد پولي را كه براي اين كار گرفته، به صاحبش برگرداند.
سؤال: آيا معامله مال مسروقه باطل است يا فضولي؟
پاسخ: تصرف درمال مسروقه حرام است، واگر معاملهاي برروي آن انجام گيرد، فضولي است، كه با رد مالك باطل ميشود.
سؤال: كساني كه به فالگيري مشغولند، اولاً كار آنها چه صورت دارد و ثانياً پولي كه به آنها داده ميشود، جايز است يا خير؟
پاسخ: عمل آنها حرام است و پول دادن در مقابل آن، تضييع مال و استفاده از آن پول هم اكل مال به باطل وحرام است.
سؤال: كسانيكه از طريق فروش موادمخدرپولي به دست آوردهاند و فعلاً توبه كردهاند، نسبت به پولهاي مذكور چه تكليفي دارند؟
پاسخ: اگر واقعاً از گناه خود توبه كنند، ان شاءالله خداوند متعال آنها را ميآمرزد و نسبت به اموالي كه جمع كردهاند، لازم است به مرجع تقليد خود مراجعه نمايند تا وظيفه ايشان را بيان نمايد.
سؤال: خريد و فروش و به گردن انداختن صليب چه صورت دارد ؟
پاسخ: معامله صليب و به گردن آويختن آن حرام است.
سؤال: آيا پيشخريد اجناس به قيمتكمترصحيح است؟
پاسخ: اشكال ندارد، مشروط به آنكه تمام قيمت را نقد بپردازد.