انهار
انهار
مطالب خواندنی

آيت الله العظمي سيستاني (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 سؤال: خريد و فروش و يا استعمال فرچه مسواکی که از موی خوک فراهم شده است جايز است؟

پاسخ: خريد و فروش و حتی استعمال آن جايز است اما دهان بدان وسيله آلوده و نجس می شود و با بيرون آوردن و بر طرف کردن بقايای آن فرچه، دهان نيز پاک می شود.

سؤال: در مورد خريد و فروش ماهواره کمي توضيح دهيد؟

پاسخ: معظم له نگهداري آن را به کسي که برخودش و يا برخي اعضاء خانواده اش مطمئن نيست که استفاده حرام از آن نبرد اجازه نمي دهد.

سؤال: من در كشور كانادا زندگى مى كنم و مى خواستم بپرسم : مطمئن هستم در اين شهر مسلمانان زيادى زندگى مى كنند و مشغول به كار هستند آيا در اين صورت حتما بايد مطمئن شوم بخاطر گوشتى كه مى خورم كه آيا صد درصد ذبح اسلامى شده يا نه؟

پاسخ: مى توان در آن بلاد از مسلمانى كه گوشت را براى خوردن عرضه مى كند يا مى فروشد گوشت خريدارى نمود.

سؤال: آيا فروشنده بايد عيب موجود در كالا را به خريدار بگويد؟ در صورتى كه نگويد حكم عمل وى و معامله چه خواهد بود؟

پاسخ: اگر چه اخفاء عيب جايز نيست ولى اظهار آن لازم نيست و بعد از ظهور عيب خريدار حق فسخ معامله را دارد.

سؤال: آيا خريد وفروش ارزاق دانشگاهى كه توسط دانشگاه عرضه مى شود اشكال دارد؟

پاسخ: اشكال ندارد.

سؤال: آيا كشيدن سود بر روى قيمت جنسى كه به صورت اقساط به فروش مى رسد حلال است ؟

پاسخ: اگر با ملاحظه سود، قيمت فروش معين شود و با قيمت تعيين شده فروخته شود مانعى ندارد.

سؤال: آيا فروش چك با مبلغ پايين تر از بهاى آن مثلا ً چند ماه آينده آن اشكال شرعى ندارد و آياحلال است يا حرام؟

پاسخ: اگر چك به اِِِِِِِِِِِزاء طلبى باشد كه صاحب چك از ديگران دارد فروش آن به نقد اشكال ندارد.

سؤال: اينكه يك فرد شغلش فقط اين باشد كه جنسش را اَقساطى بفروشد و از سودى كه در مدت چكها مى برد ارتزاق كند آيا اين شغل اشكال شرعى ندارد؟

پاسخ: مانعى ندارد

سؤال: آيا فروش نقدى يك جنس به يك فرد و بلا فاصله خريد اقساطى همان جنس از همان شخص و پرداخت سود بر روى اقساط آن جنس اشكال شرعى دارد يا خير؟

پاسخ: اگر بيع جدى باشد و در ضمن ِ بيع ِ اول بيع ِ دوم شرط نشود اشكال ندارد.

سؤال: آيا پرورش قورباغه به منظور صادرات به ممالك ديگر جايز است؟

پاسخ: صادر كردن آن به ممالك كافره مانعى ندارد.

سؤال: در معامله نسيه اگر مشترى ثمن را نپردازد آيا فروشنده امكان فسخ معامله را دارد ؟ جواب را در دو فرض وجود شرط ضمن عقد ( مثلا ضمن عقد بگويد اگر ثمن را تا فلان زمان ندهى موجب خيار است) و عدم آن بفرماييد؟

پاسخ: فروشنده در هر دو فرض مى تواند عقد بيع را فسخ كند.

سؤال: حكم معامله با يهوديان و مسيحيان و كلا كفار اهل كتاب و غير كتابى را وضعا و تكليفا بيان نماييد؟

پاسخ: اشكال ندارد.

سؤال: در مورد فروختن گوشت حرام آيا كار كردن در مكانى مثل ( مكدونالد ) كه يك رستوران آمريكايى است و گوشت حرام مى فروشد جايز است ؟

پاسخ: كار كردن در آنجا اشكال ندارد ولى بنابر احتياط واجب تقديم گوشت خوك به كسانى كه آن را مى خورند جايز نيست و به هر حال بيع او جايز نيست و بنابر احتياط واجب فروش گوشت غير مذكى هم جايز نيست .

سؤال: حكم خريد اوراق مشاركت چيست ؟ آيا سودى كه دولت پرداخت مي كند حلال است وگيرنده آن مالكش مي شود؟

پاسخ: اگر شركت در طرح‌هاى سودآور باشد، حلال است.

سؤال: نظر حضرتعالى درباره مغازه هايى كه به فروش مى رسد و مالك هنگام فروش طبقه فوقانى را براى خود شرط مى كند اما در رابطه با طبقه تحتانى صحبتى نمى شود اگر خريدار بعداً خواسته باشد زيرزمين بسازد حق با مالك قبلى است يا مالك فعلى؟

پاسخ: اگر زمين را فروخته باشد حق تصرف ندارد و اما اگر فقط سرقفلى مغازه را فروخته باشد كه اين در واقع فروش نيست مىتواند طبقه تحتانى را بسازد ولى بايد تصرف در طبقه همكف با رضايت مستأجر باشد.

سؤال: آيا خريدن سنتور اشكال دارد؟

پاسخ: اگر از آلات مختصه آهنگ حرام باشد حرام است.

سؤال: حكم خريد كالا از كشورهايى كه بصورت مستقيم و يا غير مستقيم از اسرائيل حمايت مى كنند چيست؟

پاسخ: اگر شركت سازنده كالا به اسرائيل كمك نكند اشكال ندارد.

سؤال: در رساله توضيح المسائل آمده است ( اگر چيزى را که مى شود استفاده حلال از آن ببرند به قصد اين بفروش که انرا در حرام مصرف کنند مثلا انگور را به اين قصد بفروشد که از آن شراب تهيه نمايند معامله آن حرام بلکه بنابر احتياط باطل است ). حال سوال بنده اينست اگر شخصى چيزى را مثل ضبط صوت تلويزيون و خدمات اينترنتى تهيه نمود و در هنگام خريد استفاده حرام از آن هم مدنظرش بوده ولى پس از مدتى پس از اين خريد (پرداخت وجه کالا تحويل کالا و مدتى مصرف ) توبه نمود و تصميم گرفت که ديگر استفاده حرام از آن نکند کعامله صورت گرفته چگونه است آيا اين مال و يا وسيله و يا اشتراک خدمات مال او مى باشد و مى تواند در او تصرف کند ؟

پاسخ: معامله صحيح است .

سؤال: از کسى مبلغ زيادى قرض الحسنه گرفته ام بمدت يک ماه که جنسى را خريد و فروش کنم . آن شخص به هيچ عنوان سود و يا بهره از من نخواسته است . در صورتيکه من با خريد و فروش آن جنس (خودرو) نه سود کنم و نه ضرر آيا مى توانم بدون خبر او هديه يا مبلغى تشکر بپردازم ؟ آيا راه تشکر ديگر شرعى که در آن هديه اى باشد وجود دارد ؟

پاسخ: جايز بلکه مستحب است .

سؤال: سود متعارفى كه از فروختن قطعه اى جايز و حلال مى باشد چند درصد است ؟

پاسخ: در شرع درصد خاصى معين نشده است و مربوط به توافق طرفين است .

سؤال: آيا خريدن بن كتاب به قيمت كمتر صحيح است ؟

پاسخ: اگر مخالف شرط در ضمن عقد هبه نباشد مانعى ندارد .

سؤال: گوشت مرغ كه الان در بازار هست آيا حلال است يا نه چون ما پرسيديم و فهميديم كه فقط در ذبح اولين مرغ بسم الله الرحمن الرحيم ميگويند و بقيه بدون بسم الله ذبح مى شود همچنين گوشت گوسفند را . و اصلا براى ما مقدور نيست كه برويم گوسفند يا مرغ زنده بگيريم و خودمان ذبح كنيم چه راه حلى براى ما داريد ؟

پاسخ: مى توانيد آنها را از بازار خريدارى كنيد .

سؤال: به طور كلى شركت در معاملات بورس چه حكمى دارد ؟

پاسخ: فى حد ذاته اشكال ندارد .

سؤال: عده اى هستند كه بورس شغل آنها مى باشد . آنها به مطالعه وضعيت شركتها به اين نتيجه مى رسند كه ارزش سهام شركتى بالا خواهد رفت و لذا اقدام به خريد سهام آن شركت مى كنند و بعد از گران شدن سهام آن شركت با فروش سهام سود مى كنند . با توجه به نوسانات بازار گاهى سودهاى كلانى مى كنند البته گاهى نيز ضررهاى كلانى مى كنند . اگر ما سرمايه مان را دراختيار اين اشخاص قرار دهيم پولى كه از اين راه به دست مى ايد چه حكمى دارد ؟

پاسخ: اشكال ندارد مگر اينكه سهام شركتهاى معامله با محرمات يا بانكهاى ربوى باشد .

سؤال: آيا خريد و فروش وام مسكن حلال است ؟

پاسخ: تابع شرايط بانك .

سؤال: مى تواند در حضور اشخاص مورد وثوق خود بدون اينكه به مشترى اطلاع دهد معامله را فسخ كند؟

پاسخ: مي تواند.

سؤال: اعمال خيار مشروط به رد ثمن است؟

پاسخ: مشروط نيست.

سؤال: اگر قدرت بر رد ثمن نداشته باشد مى تواند عين مبيع را قهراً از مشترى مسترد و عند الاستطاعة ثمن آن را بپردازد؟

پاسخ: مي تواند.

سؤال: اگر پس از اعلام فسخ جهت رد ثمن و استرداد مبيع به مشترى مراجعه نكند حق استرداد مبيع تا چه زمانى براى او باقى است؟

پاسخ: حق او از بين نمي رود.

سؤال: برادر من چندى پيش يك سكه قديمى را پيدا كرده است حالا مى تواند اين سكه را بفروشد؟

پاسخ: اگر در جايى پيدا كرده كه احتمال اينكه ملك يك مسلمان باشد احتمال قوى نيست مي تواند بفروشد.

سؤال: خريد و فروش اينترنتى جايز است يا خير؟

پاسخ: اگر منظور شما اين است كه دو نفر از طريق اينترنت مستقيماً خريد و فروش را انجام دهند، اينگونه معامله صحيح است و اشكالى ندارد.

سؤال: ما در دانمارك زندگى مى كنيم. مىخواهيم يك رستوران بخريم كه در آن بايد غذاهاى غير اسلامى تهيه شود. آيا به نظر شما اشكال دارد يا خير؟

پاسخ: خريد رستوران مزبور فى حد نفسه مانعى ندارد.

سؤال: من در آمريكا زندگى مى كنم و طبق قانون آمريكا اگر يك رستوران مشروبات الكلى نفروشد مردم مى توانند مشروب خود را با خود به رستوران ببرند. سؤال اين است كه آيا شرعاً اجازه داريم كه يك رستوران با اين اوصاف تأسيس كنيم، در ضمن مصرفى گوشت ذبح اسلامى خواهد بود؟

پاسخ: مانعى ندارد.

سؤال: در مورد خريد و فروش پول (صرفى) نظر خود را اعلام فرماييد. حكم كسى كه نزد آنان كار مى كند چيست؟ آيا تلاش براى درآمد بيشتر صاحبكار جايز است؟

پاسخ: صرافى نقدى مانعى ندارد و همچنين نسيه اى با اختلاف پول.

سؤال: آيا خريد و فروش عروسك جايز است؟

پاسخ: بنابر احتياط واجب جايز نيست.

سؤال: فروش نسيه مى تواند فروشنده صريح به مشترى بگويد نقد فلان مبلغ اما غير نقد با تأخير مثلاً دو ماه مى شود فلان مبلغ؟

پاسخ: با اين كيفيت صحيح است.

سؤال: منظور از عقود شرعى چه عقودى است؟

پاسخ: مراد همان معاملاتى است كه معمولاً بين مردم رائج است. (مثل خريد و فروش، اجاره، مضاربه، قرض، ضمان و غيره) كه شرايطى را كه شرع معين نموده است دارا باشد.

سؤال: در باب احكام معاملات آيا خود چكهاى بانكى (دسته چكها) قابل خريد و فروش كردن هستند . مثلا آيا مى توان ۱۲ چك تاريخ دار صد هزار تومانى رابه مبلغ يك ميليون تومان خريدارى كرد ؟

پاسخ: فروختن مالى كه در ذمه ديگران است چه بانك باشد و چه اشخاص حقيقى به قيمت كمتر و نقدى مانعى ندارد .

سؤال: آيا فروش لوازم آرايش زنانه توسط مرد جايز است ؟

پاسخ: فى حد ذاته مانعي ندارد مگر ترس وقوع در حرام باشد كه حرام است .

سؤال: حكم معاملات كالي به كالي چيست ؟

پاسخ: اگر مقصود بيع (معامله) دين به دين باشد باطل است .

سؤال: نظر حضرت عالى در باره كسى كه در كشور كفر شراب مى فروشد چيست ؟

پاسخ: فروختن مشروب مطلقاً حرام است.

سؤال: در كشورى اشخاصى وسائلى مى فروشند كه معلوم نيست مسروقه است يا نه، آيا خريد از آنها جائز است ؟

پاسخ: اگر مسروق مِنهُ و سارق كافر باشند اشكال ندارد .

سؤال: دروغ گفتن در كار و در معاملات چه حكمى دارد ؟

پاسخ: اگر براى دفع ضرر باشد اشكال ندارد نه براى جلب منفعت.

سؤال: آيا معاملات با هر گونه شركت هرمي مانند «پرايم بانك» و «دياموند» و «گولد كويست» «گلد ماين» «وست ويژن» و غيره صحيح است ؟

پاسخ: حضرت ايت الله اجازه ورود در اين گونه معاملات را نمى دهد.

سؤال: حكم خريدن سكه هاى تلفن چيست ؟

پاسخ: اشكال ندارد.

سؤال: آيا خريد پول و نگهدارى آن براى افزايش سود (ارزش) پول محل اشكال است يا خير ؟

پاسخ: اشكال ندارد .

سؤال: آيا خريد پيانو جهت استفاده شخصى و بدون لهو و لعب جايز است ؟

پاسخ: جايز نيست

 سؤال: آيا كسب طلا فروشى بيع است ؟

پاسخ: بيع است و به هر قيمت بخواهند مى توانند بفروشند .

سؤال: حكم خريد و فروش و ساخت و استماع به نى چيست ؟

پاسخ: اگر از آلات موسيقى حرام باشد ساخت و استفاده و آموزش و معامله با آن حرام است و اگر مشترك باشد ساخت و معامله با آن اشكال ندارد و استفاده و آموزش روش غير محرم آن جائز نيست .

سؤال: اگر براى حلوا درست كردن مثلا از نانوائى ۳ كيلو آرد بخريم آيا اشكال دارد ؟

پاسخ: اگر خلاف مقررات نباشد اشكال ندارد .

سؤال: اگر جنسى را بخرد كه به آن خمس يا زكات تعلق گرفته باشد در اين صورت بايد به مقدارى بخرد كه بمقدار آن حقوق نزد بايع بماند يا اگر تمام را خريد با احتمال اينكه او حقوق را مى دهد كفايت مى كند يا اگر تمام را خريد و احتمال دادن آن بعد از بيع بدهد كافى است و يا اگر تمام را خريد و علم داشت اورا پرداخته نكرده و نمى كند ، حكم او در اين صورت چيست ؟

پاسخ: در همه صور بيع صحيح است و بر مالك است كه خمس و زكات آن را از مال ديگر خود بپردازد . ولى در مورد زكات اگر مشترى يقين داشته باشد كه بايع زكات را نمى پردازد بايد خود زكات سال را بپردازد ، و اگر از طرف بايع فريب خورده باشد مى تواند از او مطالبه كند .

سؤال: زمينى كه داراى درخت بوده فروش رفته و درختها قيد نشده است ، و بايع منكر فروش درختهاست و مشترى عدوانا متصرف شده است و در قولنامه قيدى نسبت به درختها وجود ندارد آيا درختان جزء مبيع است يا خير و در صورت تصرف ضمان دارد يا خير ؟

پاسخ: اگر درختها را جزء مبيع قرار نداده اند و متعارف در آنجا هم چنين نبوده است كه هر كس زمين را بفروشد درخت هم جزء آن است در اين صورت درخت جزء مبيع شمرده نمى شود . و در ضمن عدم متمول بيع ضامن است .

سؤال: اگر اهل قريه زمينهاى موات را بين خود تقسيم كند آيا اين زمينها را حق فروش دارند در حاليكه احياء نشده است و بيع آنان چگونه است ؟

پاسخ: با تقسيم مالك نمى شود و بيع صحيح نيست .

سؤال: فروش كاه بدون وزن آيا صحيح است يا خير ؟

پاسخ: اگر متعارف در خريد و فروش آن تعيين مقدار با مشاهده است كافى است . و بهر حال اگر مصالحه كنند اشكالى ندارد

سؤال: اگر عوض در بيع كاملا بدست بايع نرسد آيا خيار دارد يا خير ؟

پاسخ: خيار دارد .

سؤال: اگر زمينى را با دو قسط بفروشد و قسط دومى آن يكسال بعد از فروش باشد و مشترى تخلف كند حكم چيست ؟

پاسخ: بيع صحيح است ولى خيار فسخ معامله دارد .

سؤال: اگر جنسى را بفروشد با تاخير ثمن بمدت معين ، اگر بعد از آن تاخير شود آيا آن جنس ملك مشترى است يا بايع ؟

پاسخ: مال مشترى است . اما بايع حق خيار تخلف شرط دارد .

سؤال: اگر ساختمان در حال احداث را بفروش برسانيم و پول آنرا مقدارى چك و بقيه را در مدت معين بنحو قسط پرداخت نمايد صحت آن چگونه است ؟

پاسخ: معامله مذكور از اصل باطل است زيرا مبيع در خارج وجود نداشته بلكه بصورت كلى در ذمه بوده است و شرط صحت بيع كلى در ذمه اين است كه ثمن آن فى المجلس قبض و اقباض شود . و اگر بعض آن قبض شود نسبت به همان مقدار صحيح است در حاليكه در مورد سوال مقدارى كه قبض شده است نيز به صورت چك بوده و اين بيع دين به دين است و صحيح نيست  

سؤال: اگر افرادى جنسى را مى آورند كه من بفروشم ولى از قيمت آنان مشكوك مى شوم تحقيق لازم است يا خير ؟

پاسخ: لازم نيست .

سؤال: قصد خريد جنسى را براى يكى از دوستانم را دارم و قرار است كه ايشان كه مبلغ را در يك چك براى پنج ماه بعد بدهد آيا جايز است كه ماهى سه درصد ازايشان سود دريافت كنم ـ در صورت وجود اشكال لطفاً بفرماييد چگونه مى توان سود پول خويش را نيز محاسبه كنم؟

پاسخ: مى توانيد آن جنس را براى خود بخريد و به طرف با سود مورد نظر بصورت قسطى بفروشيد.

سؤال: اگر در كشورى كفر كالائى خريده باشم و بدليل بى توجهى اشكالى براى آن ايجاد كرده باشم در صورتى كه اولا كالا گارانتى دارد و دوما اشكال ايجاد شده از طرف خودم بوده چه بايد بكنم؟آيا پس بدهم و از گارانتى كه مربوط به اشكالات احتمالى خود كالاست استفاده كنم يا خير؟

پاسخ: در اين صورت نمى توانيد كالاى ياد شده را برگردانيد.

سؤال: خريد محصولات برخي از کارخانجات که خود کارخانه يا زمين آن غصبي باشد جايز است؟

پاسخ: جايز است.

سؤال: اشتغال به توليد يا خريد و فروش ماهيان آکواريومي چه حکمي دارد؟

پاسخ: مانعي ندارد .

سؤال: خريد مواد از شخصي که از درآمد حاصل ماليات به دولت مسيحي نمي دهد چه حکمي دارد ؟

پاسخ: اشکال ندارد .

سؤال: ايا خريدن صد هزار تومان به صدو ده تومان درست است ؟

پاسخ: نقدا مانعي ندارد و به احتياط واجب از فروش با اجل اجتناب شود؟

سؤال: به خاطر ماموريت شوهرم درآمريکا در محله يهودي نشين زندگي ميکنيم و همه يهودي هستند آيا براي ما اشکال ندارد از اين مغازه ها خريد مي کنيم و ديگر اينکه در فروشگاه ها مواد گوشتي با مارک حلال موجود ميباشد ايا صرف نوشته ما مي توانيم از آنها مصرف کنيم يانه ؟

پاسخ: اگر به دولت صهيونيزم کمک نميکنند اشکال ندارد . مجرد نوشته کافي نيست بايد اطمينان به صحت آن پيدا کنيد .

سؤال: با توجه به اينکه چرم وارداتي از خارج کشور حکم نجاست را دارد آيا فروش کفش چرم وارداتي از خارج کشور اشکال دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد در صورتيکه احتمال قابل توجهي بدهيد که ذبح کرده اند ان پوستها محکوم به طهارت است.

سؤال: آيا به دام انداختن پرندگان از روي پشت بام و فروش آنها اشکال دارد ؟

پاسخ: اگر ملک کسي نباشد اشکال ندارد .

سؤال: با توجه به اين که از کامپيوتر ميتوان هم در مورد ديني و علمي و هم ميتوان درزمينه گناه از آن استفاده کرد ،کسب ودر آمد در زمينه فروش اين محصول(کامپيوتر) چه حکمي دارد ؟

پاسخ: فروش آن محصول جايز است .

سؤال: عده اي براي محاسبه قيمت فروش اجناس بصورت قسطي به مشتري از فرمولهاي خاصي استفاده مي کنند.آيا اين نوع فروش صحيح است؟

پاسخ: اگر قبل از فروش قيمت کالا ولوبه صورت قسطي معين شود اشکال ندارد.

سؤال: بعضيها براي فروش کالاهاي خود بصورت اقساطي از فرمول ۲۴٠٠/ درصد*(۱+ مدت)* وام= سود استفاده مي کنند ايا اين فرمول شرعي است؟

پاسخ: فروش کالا به صورت قسطي بيشتر(که اضافه به صورت قطعي معلوم شده است) اشکال ندارد.

سؤال: خريد وفروش جنس حلال با کفار چه حکمي دارد؟

پاسخ: جايز است.

سؤال: آيا خريدن کتابي که بدون اجازه مؤلف آن تکثير شده براي مطالعه درسي اشکال دارد؟

پاسخ: خريد آن اشکال ندارد.

سؤال: آيا خريد فروش مواد آتش بازي همچون سيگارت وفشفشه که در مغازه ها نيز خريد وفروش مي شود حلال است ؟

پاسخ: خريد وفروش آن اگر بر خلاف قانون باشد جايز نيست.

سؤال: آيا هنگام نماز جمعه خريد وفروش ايراد دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال: آيا خريدن عروسك يا بازى كردن بچه ها با آن اشكال دارد؟

پاسخ: اشكال ندارد.

سؤال: بعضى مرغداران پرورش دهنده مرغ تخم گذار تخم مرغ هاى شكسته و لمبه و ... را كه از لحاظ بهداشتى در پايين ترين حد سلامتى و بهداشتى هستند را به شيرينى فروشها مى فروشند تا جهت مصرف در تهيه شيرينى استفاده گردد. خريداران نيز با اذعان به اين مهم اقدام به خريد مى كنند. آيا عملكرد آنها درست است و چه حكمى دارد؟

پاسخ: چنانچه خلاف مقررات نباشد اشكال ندارد.

سؤال: گران فروختن تخم مرغ با توجيهات مختلف چه حكمى دارد؟

پاسخ: جايز است ولى كار شايسته اى نيست.

سؤال: آيا قرار دادن جايزه مانند اسباب بازى ـ جاكليدى و كارت اينترنت و... در بسته هاى تخم مرغ جهت فروش جايز است؟

پاسخ: اشكال ندارد.

سؤال: تبليغات براى فروش مواد غذايى به مردم تا چه حد جايز است؟

پاسخ: تا حدى كه دروغ و غش در معامله نباشد.

سؤال: بعضى توليد كنندگان جوجه يكروزه به علت قيمت كم جوجه در بازار و عدم تأمين هزينه هاى توليد در برخى فصول اقدام به معدوم كردن جوجه ها مى كنند. آيا اين عمل آنها مجاز است و چه حكمى دارد؟

پاسخ: اشكال ندارد.

سؤال: با توجه به اين که از کامپيوتر ميتوان هم در مورد ديني و علمي و هم ميتوان در زمينه گناه از آن استفاده کرد کسب و در آمد در زمينه فروش اين محصول ( کامپيوتر ) چه حکمي دارد ؟

پاسخ: فروش آن محصول جايز است .

سؤال: اينجانب در منطقه اي در انگليس تحصيل مي نمايم و متاسفانه در اين منطقه به هيچ وجه دسترسي به گوشت حلال و قصابي مسلمان نيست طبق نظر جناب عالي آيا بنده مي توانم از گوشت مرغ يا گاوکه در رستوران دانشگاه طبخ مي گردد استفاده نمايم پاسخ: جايز نيست و مي تواند از گوشت ماهيهاي پولک دار استفاده بکنيد .

سؤال: آيا خريدن غذا ( سيب زميني يا برنج پخت شده ) از يک فرد مسيحي حلال است يا حرام ؟

پاسخ: حلال است .

سؤال: خريد ونواختن آلت موسيقي گيتار که به استفاده در مجالس عياشي نباشد چگونه است ؟

پاسخ: خريد آلات مختص به موسيقي لهوي جايز نيست وهمچنين نواختن آن هم به کيفيت لهوي جايز نيست .

سؤال: نظر شما در مورد خريد وفروش مواد مخدّر چيست ؟

پاسخ: جايز نيست .

سؤال: آيا ساخت مجسمه دلفين با سنگ براي فروش جايز است ؟

پاسخ: به احتياط واجب جايز نيست .

سؤال: اگر در مراسماتي چون ازدواج که براي مرد انگشتر طلا خريداري ميشود مرد طلاي خريداري شده را بپذيرد وبعد آنرا بفروشد پولي که از فروش انگشتر بدست مي آورد آيا حلال است يا حرام؟ ضمنا بدست کردن حلقه طلا براي امتحان اندازه بودن يا نبودن ايراد شرعي دارد يا ندارد؟

پاسخ: مي توانيد پول را در مقابل نگين آن بگيرد ومجرد اندازه گرفتن پوشيدن شمرده نمي شود.

سؤال: لطفا بفرمائيد ايا فروش گوشت گراز به کشورهاي غير مسلمان جايز است يا خير؟

پاسخ: فروش آن جايز نيست ولي گرفتن پول از کافر به عنوان استنقاذ اشکال ندارد البته اگر اين مستلزم تقديم گوشت گراز باشد به احتياط واجب جايز نيست.

سؤال: فروش غذا با گوشت ذبح غير اسلامي به آنها در رستوران چه حکمي دارد؟

پاسخ: فروش بنابر احتياط واجب جايز نيست وگرفتن پول جايز است.

سؤال: ارايه مشروبات الکلي وفروش آن در رستوران چه حکمي دارد؟

پاسخ: حرام است.

سؤال: خريد محصولات برخي از کارخانجات که خود کارخانه يا زمين آن غصبي باشد جايز است؟

پاسخ: جايز است.

سؤال: آياکفش ساخت ايتاليا نجس است ؟ و آياخريد و فروش آن بلا مانع است ؟

پاسخ: استفاده و خريد و فروش آن اشکال ندارد .

سؤال: خريد و فروش و يا استعمال فرچه مسواكي كه از موي خوك فراهم شده است جايز است؟

پاسخ: خريد و فروش و حتي استعمال آن جايز است اما دهان بدان وسيله آلوده و نجس مي شود و با بيرون آوردن و بر طرف كردن بقاياي آن فرچه، دهان نيز پاك مي شود.

سؤال: آيا جايز است از مغازه هايي خريد كرد كه آنها قسمتي از سود كار خود را براي كمك به اسراييل اختصاص داده اند؟

پاسخ: جايز نيست

سؤال: در كشورهاى غربى خريد وفروش سگ ،بازارويژه اى وجود دارد آيا خريد و فروش سگ فقط براى مأنوس شدن و زندگى همراه آن، جايز است؟

پاسخ: جايز نيست.

سؤال: آيا فروش گوشت خوك براي يهود و نصاري و به طور كلي اهل كتاب كه آن را حلال مي پندارند، جايز است؟

پاسخ: كسب و كار با گوشت خوك به طور كلي جايز نمي باشد

سؤال: آيا جايز است در يك مغازه قصّابي كه گوشت خوك مي فروشد كار كرد؟ حتي در اين حد كه مسلماني به يكي از كارگرانش دستور بدهد كه به فلان مشتري گوشت خوك بده؟

پاسخ: فروش گوشت خوك حتي براي كساني كه آن را حلال مي انگارند جايز نيست و فرق نمي كند با واسطه و يا بي واسطه باشد و اما بدون فروش و فقط در اختيار گذاشتن گوشت خوك براي كسي كه آن را حلال مي داند آن هم اشكال دارد و احتياط واجب ترك آن است.

سؤال: آيا خريد مجسمه آدمي و برهنه اعم از مجسمه زن و يا مرد جايز است ؟ و خريد مجسمه و تنديس حيوانات که براي زينت مي تراشند چه طور است ؟

پاسخ: دومي بي اشکال است اما اولي اگر ترويج فساد باشد ، جايز نيست .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -