سؤال: در مطاف چيزهايي از افراد ميافتد از قبيل ساعت، احرامي، و غيره، و كساني كه طواف ميكنند پا روي آن ميگذارند، آيا براي طواف ضرر ندارد و موجب بطلان آن نميشود؟
پاسخ: موجب بطلان طواف نميشود.
سؤال: اگر انسان ميداند كه پا گذاشتن روي احرامي ديگران موجب اذّيت و عدم رضايت او ميگردد، آيا اين عدم رضايت او به طواف ضرر ندارد؟
پاسخ: به طواف ضرر نميزند، ولي نبايد موجب اذّيت ديگران را فراهم آورد.
سؤال: شخصي با علم به حرمت تماس با بدن زن در حين طواف از روي شهوت با بدن زني تماس حاصل مينمايد و از اين تماس متلذذ ميگردد، آيا طواف او اشكال پيدا ميكند يا نه، تكليف او چيست؟ و آيا طواف مستحبي با واجب فرق دارد؟
پاسخ: مضر به طواف نيست، و اگر كاري كه موجب كفّاره است انجام داده بايد كفّاره بدهد.
سؤال: اگر كودك را در حال خواب، طواف يا سعي دهند يا بخشي از طواف و سعي را در خواب باشد چه حكمي دارد؟
پاسخ: اشكال ندارد.
سؤال: شخصي مقلد حضرت امام خميني(قدسسره) بوده و بعد به حضرتعالي رجوع كرده و در نماز طواف حج تمتّع و نساء احرامش را گذاشته و در پشت مقام ابراهيم بر آن سجده نموده و بعد نمازها را اعاده كرده آيا كافي است يا تمام اعمال را بايد انجام دهد.
پاسخ: در فرض سوال، كه نمازها را اعاده نموده اعمالش صحيح است.
حضور قلب در طواف
سؤال: اگر در حال طواف يا سعي، انسان مقداري غافل شود مثلاً در مقداري از يك شوط يا در مقداري از هر يك از اشواط فكرش متوجه موضوعات ديگر شود و از سعي يا طواف غافل شود، همان طوري كه در نماز هم اتفاق ميافتد چه صورت دارد؟
پاسخ: حضور قلب در طواف و نماز آن لازم است، و شرط قبول و كمال است، ولي غفلت در آن احياناً موجب بطلان نيست، در صورتي كه اصل طواف را با توجه و شرايط شروع كرده باشد، و اگر از او سوالشود كه چكار ميكند بگويد طواف ميكنم، و همين طور در سعي.
وسواس در طواف
سؤال: ـ به خاطر اهميت زيادي كه در اعمال حج داده ميشود، و به خصوص در طوافها و نماز آن، غالباً يك عملي را به عنوان احتياط و رجاء چندين بار بجا ميآورند، ولو اينكه عمل نزد خودشان نقصي ندارد، البته به حد وسواس هم نميرسد، آيا اين گونه تكرار در اعمال، اشكالي دارد؟
پاسخ: وسواس همين است، و نبايد به وسوسه اعتنا شود، بلي انجام عمل احتياطي بدون وسوسه مانع ندارد.
طواف عمره بدون لباس احرام
سؤال: هرگاه محرم لباس احرام را كنار بگذارد، و با لباس دوخته اعمال عمره را از طواف و سعي انجام دهد، جهلاً يا عمداً آيا طواف و سعي او صحيح است؟ وعمره او مجزي است يا نه؟
پاسخ: لازم است كه در لباس احرام طواف وسعي كند، ولي در صورت تخلّف طواف و سعي مزبور صحيح و عمره مذكور مجزي است، و اگر عمداً لباس دوخته پوشيده بايد كفّاره بدهد.
بطلان طواف
سؤال: اگر كسي در عمره تمتّع بعد از انجام اعمال عمره محل شده، و لباس خود را پوشيد، بعد يقين كرد به اينكه طواف او و يا سعي او باطل بوده، در صورتي كه وقت براي تجديد عمره تمتّع، باقي است مراجعت به ميقاتگاه براي او واجب است يا نه؟
پاسخ: در فرض سوال، اگر ميداند كه سعي او باطل بوده، سعي خود را با لباس احرام اعاده نمايد، و اگر يقين به بطلان طواف دارد طوافش را به جا آورد، و احتياطاً سعي را اعاده نمايد، و در هر دو صورت تقصير را نيز بنابر احتياط اعاده نمايد، و احتياج به رفتن ميقات نيست، و در صورتي كه از روي جهل مخيط پوشيده كفّاره بر او واجب نيست.
سؤال: آيا رياء در ادعيه طواف موجب بطلان طواف ميشود؟
پاسخ: اگر طوري باشد كه در حقيقت به انجام اصل طواف ولو به لحاظ شكل خارجي آن، در انظار مردم كه خوب و زيبا جلوه داده شود بر گردد طواف باطل است.
سؤال: اگر شخصي در عمره تمتّع پس از تقصير متوجه شود طواف و سعيش باطل بوده چه تكليفي دارد؟
پاسخ: بايد عمل باطل را صحيحاً انجام دهيد اگر طواف بوده سعي را هم دوباره انجام دهيد سپس تقصير كنيد.