سؤال: فتواي حضرت آية اللّه اين است كه در طواف اگر وارد حجر اسماعيل شود بايد آن شوط را از سر بگيرد، بنابراين اگر مطوّفي يك نفر حاج را كه طواف ميدهد اشتباهاً وارد حجر نمود و بعد از متذكر شدن، او را از حجر بيرون آورد و از همانجا طواف را تمام كرد، اكنون پس از دو سال اين مطوّف متوجه فتواي حضرتعالي گرديد، تكليف چيست؟ آيا بايد به خود حاج بگويد، يا لازم نيست، و بدون گفتن به حاج ميتواند از طرف او طواف را انجام دهد، و يا براي او نايب بگيرد؟
پاسخ: در فرض سوال، كفايت حج مزبور از حَجّةالاسلام محل اشكال است، و احتياط لازم آن است كه اگر در غير اشهر حج مشرف شود عمره مفرده بجا آورد، و در اشهر حج نيز حَجّةالاسلام خود را اعاده نمايد، و اگر در اشهر حج مشرف شود، اول عمره و حج تمتّع را بجا آورد و بعد عمره مفرده بجا آورد، و در حال حيات منوب عنه جايز نيست مطوّف نايب بگيرد، و لازم است خود حاج حكم مسئله را بداند و به وظيفه خود عمل كند.
سؤال: دور ششم طواف را از داخل حجر اسماعيل(عليه السلام) بجا آورده و نماز و سعي و تقصير را هم بعداً انجام داده و پس از فراغ عمره فهميده كه طواف ناقص بوده يك طواف هفت شوط كامل بجا آورده كافي است يا وظيفه ديگري دارد؟
پاسخ: در فرض سوال، بنابراحتياط يك شوط به قصد اتمام طواف ناقص انجام و احتياطاً سعي و تقصير را نيز اعاده كند.
سؤال: حاج پس از محل شدن از عمره تمتّع قبل از وقوف به عرفات يا در عرفات يا بعد از حج متوجه ميشود كه طواف را از ميان حجر اسماعيل انجام داده و لباس پوشيده، اكنون حج او صحيح است يا نه؟ و در هر حال كفّاره آن چيست؟
پاسخ: در فرض سوال، طواف او باطل است و احرام عمره او باقي است، و بايد طواف و نماز آن و سعي را ثانياً بجا آورد، و بعد تقصير نمايد، و آنگاه محرم به احرام حج شود، و براي وقوف عرفات برود و اگر وقت او تنگ است بطوري كه اگر بخواهد اعمال مزبوره را بجا آورده و عمره را تمام كند وقوف ركني عرفات را درك نميكند با همان احرام عمره، نيّت خود را تبديل به حج إفراد نمايد، و حج را تمام كند، و بعد عمره مفرده بجا آورده و اگر وقت او به قدري است كه ميتواند اعمال عمره تمتّع را تمام كند و از اعمال حج وقوف ركني عرفات را درك كند اعمال عمره تمتّع را تمام كند و باز محرم به احرام حج تمتّع شود. و وقوف عرفات را بجا آورد و كفّاره تقصير چون جاهل به مسئله بوده بر او واجب نيست. و هم چنين، اگر جماع كرده باشد و اگر بعد از حج متوجه شده حج او مبدل به حج إفراد شده و بايد عمره مفرده بجا آورد. و در سال بعد هم حج تمتّع را انجام دهد و اگر از اعمال حج فقط اضطراري آن را درك ميكند احتياط اين است كه با همان احرام رجاءاً نيّت خود را تبديل به حج إفراد نمايد و اعمال اضطراري حج را انجام دهد و طواف و نماز آن و سعي را به قصد ما في الذمّه انجام دهد و تقصير نمايد و طواف نساء و نماز آن را نيز به قصد ما في الذمّه بجا آورد، و احتياطاً كفّاره حلق را بدهد و سپس يك عمره مفرده بجا آورد و سال بعد هم حج تمتّع را اعاده نمايد.
سؤال: طواف عمره تمتّع را از داخل حجر اسماعيل انجام داد و تقصير كرد واز احرام خارج شد و در وقت طواف حج متوجه شده اكنون تكليف او چيست؟
پاسخ: حج او مبدل به حج إفراد شده و بايد بعد از اكمال حج، عمره مفرده بجا آورد ولي مجزي از حَجّةالاسلام نيست و بايد سال بعد حج تمتّع را بجا آورد.
سؤال: شخصي در عمرهتمتّع، حجر اسماعيل را داخل در طواف ننموده، و نماز طواف عمره تمتّع و سعي و بين صفا و مروه را بجا آورده، و تقصير كرده، و لباس مخيط نيز پوشيده، و پس از التفات مجدّداً لباس احرام پوشيده، و اعمال را به وجه صحيح دوباره بجا آورد، آيا حج او صحيح است يا نه؟
پاسخ: در فرض سوال، عمره او صحيح است، و در صورت جهل به مسئله چنانچه ظاهر سوالاست كفّاره هم ندارد، و همين طور اگر از جهت نسيان باشد.