سؤال: شخصي كه در طواف حج يا عمره مفرده يا عمره تمتّع نايب شده، آيا بعد ازا اداء مناسك خود، آن را بجا آورد؟ يا مخير است در تقديم و تأخير طواف نيابتي؟
پاسخ: در فرض سوالاگر در طواف عمره مفرده يا عمره تمتّع نايب شده است احوط و اولي آن است كه بعد از فراغ از اداء مناسك خود، طواف نيابتي را قبل از تقصير و خروج از احرام انجام دهد، و اگر در طواف حج نايب شده است پس از انجام اعمال حج خود، طواف نيابي را انجام دهد.
سؤال: آيا جايز است براي نايب در طواف عمره تمتّع يا حج كه طواف را در غير موسم بجا آورد يا نه؟
پاسخ: طواف عمرهتمتّع و طوافحج بهعنوان نيابت از غير، واجب است در موسم حج انجام بگيرد، يعني طواف عمره تمتّع را در اشهر حج و طواف حج را در ذيحجه روز عيد و بعد از آن بايد بجا آورد، مگر اينكه منوب عنه طواف را فراموش كردهباشد،و بعد از گذشتن موسم متذكر شود،كه دراين صورت خود او و در فرض عدم تمكن، نايب او ميتواند طواف را در غير اشهر حج بجا آورد.
سؤال: اگر بر حسب ظاهر وظيفه او براي طواف و سعي و رمي استنابه بود ولي با عسروحرج خودشبجا آورد آيا عمل او صحيحاست و مجزي يا نه؟
پاسخ: در فرض سوال، عمل صحيح و مجزي است.
سؤال: كسي كه از طواف حتي در خارج مطاف عاجز است، و بخاطر گراني طواف با تخت روان، انجام آن براي او مشكل است، آيا طواف نيابي در محدوده از او كفايت نميكند؟
پاسخ: اگر از طواف با تخت روان نيز معذور است نايب بگيرد.
سؤال: آيا محرم قبل از انجام طواف واجب خود، چه طواف عمره يا حج و چه طواف نساء، ميتواند همين طوافها را براي معذور نيابت كند؟
پاسخ: مانع ندارد.
سؤال: كسي نتوانسته است بيش از دو شوط از طواف خود را انجام دهد، و بقيه اشواط را ديگري بجاي او انجام داده است وظيفهاش چيست؟
پاسخ: در فرض سوال، احتياط در استيناف طواف و نماز است.
سؤال: كسي كه از ابتدا ميداند بيش از دو شوط از طواف و سعي را نميتواند انجام دهد، آيا ميتواند طواف و سعي را شروع كند، و از موضعي كه قادر نيست به ديگري نيابت بدهد؟
پاسخ: در فرض مذكور بنابراحتياط طواف و سعي را شروع كند، و چنانچه پس از انجام بعض اشواط ولو با استفاده از چرخ و يا حمل بر دوش قادر به انجام طواف نيست، ديگري را نايب قرار دهد، و بعداً نايب طواف و نماز و يا سعي را اعاده نمايد.
سؤال: آيا ميتواند بعض از اشواط را به يك نفر و بعض ديگر را به ديگري نيابت داد؟
پاسخ: طواف يك عمل است و بايد تمام آن را به يك نفر نيابت داد.
سؤال: آيا ميتوان طواف را به شخصي كه نماز طواف را نميتواند صحيح بخواند، و نماز طواف را به ديگري كه قرائتش مورد اطمينان است نيابت داد؟
پاسخ: مانعي ندارد.
سؤال: آيا احرام در نيابت براي طواف عمره تمتّع و مفرده و حج تمتّع لازم است يا نه؟
پاسخ: احرام در نيابت طواف عمره تمتّع و مفرده واجب است، و در طواف حج لازم نيست.