انهار
انهار
مطالب خواندنی

نيـابت در طـواف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: شخصي كه در طواف حج يا عمره مفرده يا عمره تمتّع نايب شده، آيا بعد ازا اداء مناسك خود، آن را بجا آورد؟ يا مخير است در تقديم و تأخير طواف نيابتي؟

پاسخ: در فرض سوالاگر در طواف عمره مفرده يا عمره تمتّع نايب شده است احوط و اولي آن است كه بعد از فراغ از اداء مناسك خود، طواف نيابتي را قبل از تقصير و خروج از احرام انجام دهد، و اگر در طواف حج نايب شده است پس از انجام اعمال حج خود، طواف نيابي را انجام دهد.

سؤال: آيا جايز است براي نايب در طواف عمره تمتّع يا حج كه طواف را در غير موسم بجا آورد يا نه؟

پاسخ: طواف عمره‎تمتّع و طواف‎حج به‎عنوان نيابت از غير، واجب است در موسم حج انجام بگيرد، يعني طواف عمره تمتّع را در اشهر حج و طواف حج را در ذيحجه روز عيد و بعد از آن بايد بجا آورد، مگر اينكه منوب عنه طواف را فراموش كرده‎باشد،و بعد از گذشتن موسم متذكر شود،كه دراين صورت خود او و در فرض عدم تمكن، نايب او مي‎تواند طواف را در غير اشهر حج بجا آورد.

سؤال: اگر بر حسب ظاهر وظيفه او براي طواف و سعي و رمي استنابه بود ولي با عسر‎و‎حرج خودش‎بجا آورد آيا عمل او صحيح‎است و مجزي يا نه؟

پاسخ: در فرض سوال، عمل صحيح و مجزي است.

سؤال: كسي كه از طواف حتي در خارج مطاف عاجز است، و بخاطر گراني طواف با تخت روان، انجام آن براي او مشكل است، آيا طواف نيابي در محدوده از او كفايت نمي‎كند؟

پاسخ: اگر از طواف با تخت روان نيز معذور است نايب بگيرد.

سؤال: آيا محرم قبل از انجام طواف واجب خود، چه طواف عمره يا حج و چه طواف نساء، مي‎تواند همين طواف‎ها را براي معذور نيابت كند؟

پاسخ: مانع ندارد.

سؤال: كسي نتوانسته است بيش از دو شوط از طواف خود را انجام دهد، و بقيه اشواط را ديگري بجاي او انجام داده است وظيفه‎اش چيست؟

پاسخ: در فرض سوال، احتياط در استيناف طواف و نماز است.

سؤال: كسي كه از ابتدا مي‎داند بيش از دو شوط از طواف و سعي را نمي‎تواند انجام دهد، آيا مي‎تواند طواف و سعي را شروع كند، و از موضعي كه قادر نيست به ديگري نيابت بدهد؟

پاسخ: در فرض مذكور بنابراحتياط طواف و سعي را شروع كند، و چنانچه پس از انجام بعض اشواط ولو با استفاده از چرخ و يا حمل بر دوش قادر به انجام طواف نيست، ديگري را نايب قرار دهد، و بعداً نايب طواف و نماز و يا سعي را اعاده نمايد.

سؤال: آيا مي‎تواند بعض از اشواط را به يك نفر و بعض ديگر را به ديگري نيابت داد؟

پاسخ: طواف يك عمل است و بايد تمام آن را به يك نفر نيابت داد.

سؤال: آيا مي‎توان طواف را به شخصي كه نماز طواف را نمي‎تواند صحيح بخواند، و نماز طواف را به ديگري كه قرائتش مورد اطمينان است نيابت داد؟

پاسخ: مانعي ندارد.

سؤال: آيا احرام در نيابت براي طواف عمره تمتّع و مفرده و حج تمتّع لازم است يا نه؟

پاسخ: احرام در نيابت طواف عمره تمتّع و مفرده واجب است، و در طواف حج لازم نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -