سؤال: شخصي در شوط دوم طواف شك ميكند كه آيا طواف را به نيّت منوب عنه يا به نيّت خود آغاز كرده است، وظيفه او چيست؟
پاسخ: احتياط آن است كه طواف را به نيّت منوب عنه اتمام كند و پس از نماز، دو مرتبه آن را با نماز ديگر اعاده كند.
سؤال: شخصي در اثناء طواف به خاطر تقبيل و لمس بيت اللّه الحرام از مسير خود منحرف شده، و نميداند در باز گشت، طواف را از همان نقطه كه رها كرده بود ادامه داده است يا نه، آيا طوافش صحيح است؟
پاسخ: اگر ملتفت بوده از همان محلي كه طواف را رها كرده شروع كند، و بعداً شك عارض شده، حكم به صحت نمايد، و در غير اين صورت اكتفا به طواف مزبور محل اشكال است.
سؤال: شخصي در حال طواف، كعبه را بوسيده است و احتمال ميدهد كه در آن حال چندقدم راه هم رفته باشد، فعلاً وظيفه او چيست؟ و البته اين شك بعد از عمل براي او حادث شده است.
پاسخ: طواف او صحيح است.
سؤال: كسي كه به حدود مطاف آگاهي ندارد، بعد از فراغ از طواف شك ميكند كه در مطاف بوده است يا نه، آيا طوافش صحيح است؟
پاسخ: اگر از اول در مطاف بوده و شك در خارج شدن دارد، طوافش صحيح است. و اگر از اول شك دارد، با جهل مذكور در سوالنميتواند به طواف مزبور اكتفا كند.
سؤال: كسي كه در حال طواف شخصي را از روي زمين بلند ميكند، و ممكن است در اين حال گامي به طرف جلو بر دارد، و در اين حال توجه به طواف ندارد، در نتيجه نميداند كه آيا مقداري از مسافت را بدون قصد طواف آمده است يا نه، تكليف او چيست؟
پاسخ: بايد آن مقدار را احتياطاً تدارك كند.
سؤال: مواردي كه بايد احتياطاً طواف را تمام كند و نماز طواف بخواند و طواف را با نمازش اعاده كند، آيا اگر يك طواف به قصد اعم از تمام و اتمام (يعني چنانچه آن مقدار انجام شده، باطل بوده تمام هفت شوط را قصد طواف داشته باشد، و چنانچه صحيح بوده به متمم آن قصد طواف داشته باشد) انجام دهد و دو ركعت نماز بخواند، كافي است يا خير؟
پاسخ: اين عمل صحيح نيست و ترديد در نيّت است.
سؤال: اگر كسي در آخر يكي از شوطهاي طواف شك كند بين تمام شدن شوط هفتم و شوط پنجم و يا ظن به هفت شوط پيدا كند، و در هر دو صورت بنا را بر اقل گذاشته، و بقيه را رجاءاً بجا آورده، و بعد از اتمام بدون نماز طواف يك دور لغواً دور زده تا نزديك حجرالاسود، وبعد تمام اشواطي را كه بجا آورده به خيال آنكه شايد آنها درست نشده همه آنها لغو حساب كرده مجدّداً هفت شوط ديگر به قصد وجوب، طواف كرده است آيا طواف او صحيح است يا نه؟
پاسخ: صحت آن بعيد نيست.
سؤال: مظنه در طواف، حكم شك را دارد يا يقين؟
پاسخ: ظن در طواف، حكم شك دارد.
سؤال: معيار در كثير الشك بودن در طواف چيست؟
پاسخ: عرفي است.
سؤال: گاهي انسان شك ميكند كه اين شوط طواف به هم خورد يا نه، آيا ميشود بعد از طواف يك شوط هم به عنوان احتياط، اضافه بر هفت شوط آورد، و بعد نماز بخواند يا خير؟
پاسخ: به وسوسه نبايد اعتنا كرد، و اگر قسمتي از طواف اشكال پيدا كند همان قسمت بايد تصحيح شود، و ادامه بعد از آن به قصد طواف، بدون تصحيح آن قسمت، موجب اشكال در طواف ميشود، و با آوردن يك شوط بعد از طواف احتياطاً، اشكال رفع نميشود.
سؤال: اگر در حال طواف يا سعي يا در نماز شك كند كه شوط چندم و يا ركعت چند است، و با همين حال طواف و سعي و نماز را ادامه دهد، بعد به يك طرف شك يقين كند، و اعمال را تمام نمايد، آيا عملش به نحوي كه ذكر شد صحيح است؟
پاسخ: اگر طواف يا سعي را در حال شك ادامه داد، و بعد يقين به صحت پيدا كرد اشكال ندارد، و طواف و سعي صحيح است، ولي در نماز بدون تروّي محل اشكال است، و احوط اعاده آن است.
سؤال: اگر در اثناء طواف شك در صحت شوط سابق يا جزئي از شوطي كه مشغول است و محل آن گذشته است بكند چه حكمي دارد؟ مثلاً نميداند كه از مقابل حجر كه عبور كرده از حدّ مطاف خارج بوده است يا نه؟
پاسخ: اگر مسأله را ميدانسته و ميخواسته است عمل صحيح را انجام دهد، يعني غافل نبوده، طواف صحيح است.
سؤال: اگر كسي در عدد اشواط طواف و سعي و عدد سنگهاي رمي به ديگري اعتماد كند كافي است؟
پاسخ: اگر اطمينان به عدد پيدا كند مانع ندارد.
سؤال: در مواردي كه شخص شك در اشواط كند حكم به بطلان طواف ميفرماييد، حال اگر كسي تجديد طواف نمود و در اين ميان كشف شد كه طواف اول شش شوط، و از طواف جديد نيز سه شوط انجام داده است، تكليف او چيست؟
پاسخ: بايد احتياطكند بهاينكه طواف جديد را رها كند، وطواف قبلي را تكميل نمايد، و پس از نماز طواف قبلي، طواف و نماز را بطور كامل اعاده نمايد.
سؤال: كسي در وقت طواف شك در اشواط پيدا كرد، و چون گمانش به يك طرف بيشتر بود بنا را بر آن طرف گذاشت، و بعد از انجام اعمال يقين به صحت طواف خود پيدا كرد، آيا طواف او صحيح است؟
پاسخ: صحيح است.
سؤال: شخصي در پايان يكي از اشواط طواف، آن را رها كرده و لحظهاي استراحت ميكند و هنگامي كه براي تكميل آن بر ميگردد، شك ميكند كه شوط پنجم بوده يا ششم، تكليفش چيست؟
پاسخ: در فرض سوال، ظاهراً طواف مذكور باطل است بايد از آن طواف صرف نظر كند و طواف ديگر انجام دهد.
سؤال: شخصي دريكي از اشواط،گامهايي را دراثر فشارجمعيت بياختيار پيموده و به همان نحو ادامه داده و طواف را پايان برده است، اكنون كه مسأله را فرا گرفته، نه جاي آن مقدار را ميداند و نه شوط را، تكليف او چيست؟
پاسخ: از طواف مذكور صرف نظر كند و طواف ديگر انجام دهد.
سؤال: اگر در بين طواف نداند چند شوط بجا آورده، وظيفهاش چيست؟
پاسخ: طواف باطل است.
سؤال: اگر در حين طواف شك كرد كه غسل حيض يا نفاس را انجام داده يا نه وظيفه چيست؟
پاسخ: بايد طواف را قطع كند و فوراً از مسجد خارج شود و بعد از غسل طواف را از سر بگيرد.