سؤال: قِران كه در طواف حرام است آيا طواف را باطل ميكند يا خير؟
پاسخ: اگر عمداً يك دور يا بيشتر از يك دور زياد كند به قصد آن كه جزء طواف ديگر باشد قِران بين طوافين است، كه در طواف مستحب مكروه، و در طواف واجب حرام است، بلكه بنابراحتياط لازم سبب بطلان طواف ميشود، چه آنكه از اول طواف اين قصد را كرده باشد، يا در بين يا در آخر، و اگر به قصد لغويّت آن را بجا آورده باشد ضرري به طواف نميزند، و اگر به قصد آنكه جزء طواف اول باشد بجا آورد، اگر از ابتداي طواف قصد داشته قطعاً طوافش باطل است، و اگر در بين طواف قصد كند از همان وقت باطل ميشود، و اگر در آخر طواف قصد كند مشهور فرمودهاند طوافش باطل است، ولي احتياط اين است كه نماز طواف را بخواند، و بعد طواف را با نماز آن اعاده نمايد.
سؤال: شخصي در عمره تمتّع طواف را تمام كرده است، ولي ميگويد دلچسب نشد، لذا يك طواف ديگر بدون خواندن نماز طواف اول بجا ميآورد، و نماز و سعي بجا ميآورد و تقصير ميكند، آيا عملش صحيح است يا نه؟
پاسخ: اگر طواف دوم را به جهت احتمال خلل در طواف اول بجا آورد مانع ندارد، و احتياط آن است كه براي هر دو طواف نماز بخواند، و اگر احتمال خلل در طواف اول نميدهد و مع ذلك طواف دوم را بدون نماز طواف اول بجا آورد جايز نيست، بلكه بنابر احتياط باعث بطلان طواف ميشود، و اگر فقيه جامع الشرائطي فتوي به جواز بدهد ميتواند به او رجوع نمايد.
سؤال: كسي كه در عمره تمتّع موقع طواف كاري كند كه لازم باشد احتياطاً طواف را تمام نموده و نماز آن را بخواند، و بعد هم طواف و نماز را اعاده نمايد، هرگاه پس از اتمام طوافي كه مشغول آن بوده عمداً يا نسياناً يا جهلاً بدون خواندن نماز آن، طواف دوم را بجا آورد، و بعد از آن دو نماز طواف بخواند چه صورت دارد، و آيا قِران بين طوافين است يا خير؟
پاسخ: قران نيست و اشكال ندارد، مگر در صورت علم و عمد كه تأخير نماز از طواف ممكن است معصيت باشد، لكن در همين صورت هم به طواف ضرر نميزند.
سؤال: زني همراه شوهرش كه يك دور طواف را انجام داده بود نيّت طواف كرد و با او ادامه داد و بعد از دور آخرِ مرد كه دور ششم زن بود بجاي اينكه يك دور ديگر بياورد تا طوافش كامل شود طواف را از سرگرفت، طواف او و دوم اين زن چگونه است؟
پاسخ: در فرض سوالبنابراحتياط يك شوط بعنوان تتميم طواف اول كه شش شوط آن را انجام داده بجاي بياورد و نماز آن را نيز بخواند.