سؤال: كسي در شوط چهارم از حجرالاسود تا اول حجراسماعيل را پيمود، و فكر كرد، چون اول شوط چهارم نيّت جدا در اين شوط نداشته بايد اينقسمت شوط را اعاده كند لذا بقيه شوط را بدون نيّت رفته، و از حجرالاسود به قصد شوط چهارم طواف كرده است، آيا اشكالي در طواف حاصل ميشود؟
پاسخ: اشكال دارد.
سؤال: شخصي جهلاً در عمره تمتّع طواف را قبل از حجر الاسود شروع نموده، در همان مكان شروع، ختم كرده، تكليف اين شخص چيست؟
پاسخ: درفرض سوال، كسيكه جهلاً يك شوط از طواف عمره را ناقص نموده، اگر قبل از فوت موالات حكم را بفهمد واجب است شوط ناقص را تكميل كند و عمره او صحيحاست، و اگر بعد ازفوت موالات بفهمد احتياطاً اول شوط ناقص را تكميل نمايد، و نماز طواف را بخواند، و دو مرتبه طواف و نماز آن را اعاده نمايد، و همچنين سعي را، و اگر وقتي بفهمد كه از جهت ضيق وقت نميتواند عمره تمتّع را تمام كند، وظيفه او مبدل به حج إفراد ميشود، بنابراين در مورد سوالكه طواف عمره را جهلاً ناقص كرده، بعد از اعمال حج احتياطاً عمره مفرده بجا آورد، و سال بعد مجدّداً عمره و حج تمتّع را بجا آورد.
سؤال: شخصي خيال ميكرده كه طواف هشت شوط است، و طواف عمره را هشت شوط انجام داده، و پس از تقصير و محرم شدن براي حج فهميده كه هفت شوط است، و اگر بعد از اعمال حج فهميده باشد يعني تمام طوافها را به اين نحو انجام داده و محل شده، چه وظيفهاي دارد؟ و اگر بعد از محل شدن از احرام عمره تمتّع و قبل از احرام حج بفهمد تكليف چيست؟
پاسخ: ظاهر نص و فتوي بطلان چنين طوافي است، بنابراين در فرض سوالاگر براي انجام طواف و سعي وقت باشد بايد طواف و نماز و سعي را مجدّداً بجا آورد، چه قبل از احرام باشد، و چه بعد از آن، و اگر وقت نباشد حج او مبدّل به إفراد شده بايد بعد از حج، عمره مفرده بجا آورد، و اگر طواف حج را هم هشت شوط انجام داده باشد حج او مجزي نيست و بايد در سال بعد حج نمايد، و براي بيرون آمدن از احرام بايد اعمال عمره مفرده را به نحو صحيح خودش و با عدم تمكّن نايبش بجا آورد.
سؤال: شخصي چند متر از يك شوط را خراب كرده است و چون دقيقاً اول و آخر آن معلوم نيست، و يك شوط كامل از حجر الاسود شروع و به آنجا ختم ميكند، به قصد اينكه آنچه خراب شده به نحو صحيح انجام شود، و زيادي قبلي و بعدي مقدمه علميه باشد، آيا اين طواف صحيح است؟
پاسخ: صحيح نيست، مگر آنكه چند قدم جلوتر از محلّي كه طواف خراب شده است به عنوان مقدمه علميه طواف را شروع كند، و ادامه آن را به عنوان وظيفه واجب طواف، بجا آورد.
سؤال: اگر در هنگام خروج از مطاف، بعد از پايان هفت شوط مقداري مسافت را به قصد جزئيت بجا بياورد، آيا مبطل طواف است؟
پاسخ: اگر عمدي باشد مبطل است، و در صورت سهو آن را قطع كند، و طوافش صحيح است.
سؤال: شخصي طواف خود را انجام داده است، و بعداً دو شوط طواف رجاءاً براي جبران نقص احتمالي بجا ميآورد، آيا اين عمل خللي به طواف او ميرساند؟
پاسخ: ضرر ندارد، ولي جبران نقص نميكند.