نيابت از چند نفر
سؤال: آيا عمره مفرده يا طواف استحبابي را ميتوانيم به نيابت از چند نفر انجام دهيم، و در اعمال آن ـ از جمله طواف نساء ـ نيّت همه بايد بشود، يا نيّت بعضي كافي است؟
پاسخ: بلي ميتوانند، و بايد در اعمال تمام افراد را در نيّت داشته باشد.
نيـابت از طـفل
سؤال: آيا وَلّي در حالي كه محرم است قبل از انجام اعمال خود ميتواند نيابتاً از طرف طفل، اعمال او را انجام دهد يا نه؟
پاسخ: اولي و احوط اين است كه اوّل طواف و نماز آن وسعي خود را بجا آورد و بعد نيابتاً اعمال طفل را بجا آورد.
فوت نايب پس از احرام
سؤال: اگر نائب بين عمره و حج بميرد آيا حج او كافي است و مبرء ذمّه منوب عنه ميباشد يا نه؟
پاسخ: در فرض سوال، كه بعد از محرم شدن و دخول حرم، فوت نموده كافي است و ذمّه منوب عنه بري شده است.
پذيرفتن نيابت پس از عمره تمتّع
سؤال: كسي كه به قصد حج مستحبي، عمره تمتّع براي خود بجا آورده، انگاه در مكّه اجير شده، و مجدداً به ميقات ادني الحل برگشته، و سپس عمره و حج تمتّع را به نيابت از شخص متوفي بجا آورده است، تكليف او چيست؟
پاسخ: اجاره باطل، و حج او نيز مجزي از حج منوب عنه نيست بنابراحتياط واجب ولي اگر عمره تمتّع دوم را كه به قصد نيابت بجاي آورده در غير ماهي كه عمره اولي را بجا آورده انجام داده كفايت آن از منوب عنه خالي از وجه نيست. و در اين صورت بطلان اجاره اگر بعد از خروج از مكّه و گذشتن ماه عمره واقع شده معلوم نيست و مع ذالك مسئله محتاج به تأمل است.
سؤال: كسي كه براي حج تمتّع استحبابي به مكّه رفته، و عمره تمتّع را انجام داده، و از روي جهل به مسئله براي حج تمتّع ميقاتي در مكّه اجير شده، و به ميقات رفته، و براي عمره تمتّع محرم شده، و به مكّه آمده، و اعمال عمره را انجام داده، سپس مسئله را فهميده، معلوم است كه حج ميقاتي صحيح نيست، بفرماييد نسبت به اعمال خود چه وظيفهاي دارد؟
پاسخ: احرام او براي عمره حج ميقاتي درست نبوده، و بايد بقيه اعمال خود را بجا آورد، يعني در مكّه براي حج محرم شود، و به عرفات برود، و مناسك را انجام دهد، و حج تمتّعش صحيح است ولي در اين فرض نظري كه در ذيل فرع قبل بود جاري است.