سؤال: آيا بر نايب واجب است كه حج نيابي را خودش انجام دهد، و يا ميتواند ديگري را اجير كند كه حج را انجام دهد؟
پاسخ: جايز نيست كه نايب، ديگري را اجير كند، مگر با اذن مستأجر.
سؤال: در حج نيابتي و عمره مفرده نيابتي طواف نساء و نماز آنرا بايد نايب از طرف خود انجام دهد يا از طرف منوب عنه؟
پاسخ: بايد به قصد منوب عنه انجام دهد.
سؤال: برنايب واجباستكه برطبق فتواي مرجعتقليد منوبعنه اعمال حج را انجام دهد، يا مطابق وظيفه خودش از تقليد يا اجتهاد، عمل نمايد؟
پاسخ: اجير بايد مطابق وظيفه خودش عمل نمايد، بلي اگر با او شرط كنند كه علاوه بر واجبات و شرايط صحت به نظر اجير، بعضي از امور لازمه به نظر منوب عنه را نيز بجا آورد، يا بعض منافيات به نظر او را ترك كند، بايد به شرط عمل نمايد.
سؤال: نايب چند ماه قبل از حج به بلد منوب عنه ميرود، و به عنوان نيابت حج حركت ميكند، و به وطن خودش يا محل ديگري ميرود، و در ماه ذي حجه كه عازم حج ميشود، ديگر به بلد منوب عنه نميرود، كافي است يا نه؟ و چه وقت بايد برود؟
پاسخ: در فرض مذكور كافي است.
سؤال: در سالهاي اخير به طور معمول ذبح در مني ممكن نيست، آيا لازم است نايب خود را به زحمت انداخته، و از طرق غير معمول كاري كند كه ذبح در مني انجام گيرد، و يا لزومي ندارد، و در صورتي كه اين كار را نكرد، حكم او چيست؟
پاسخ: با عدم تمكّن از ذبح در مني، ذبح در مسلخهاي موجود كافي است.
سؤال: كسي كه در انجام حج بلدي نيابت دارد، آيا در برگشت از سفر حج نيز به شهر منوب عنه برگردد يا لزومي ندارد؟
پاسخ: برگشت به شهر منوب عنه لازم نيست بلكه در استيجار و تحقق نيابت شرط باز گشت از مكه مطلقاً معتبر نيست ولي اگر اجير كننده اجير را براي رفتن به حج و برگشتن به شهر منوب عنه اجاره كند اجير بايد طبق قرار اجاره عمل نمايد.
سؤال: كسي كه در انجام حج بلدي نيابت دارد، چه مقدار از مستحبات مدينه و مكه را بايد به نيابت از منوب عنه انجام دهد؟
پاسخ: اگر در ضمن عقد اجاره نسبت به مستحبات، خصوصياتي ذكر نشده باشد احتياط اين است كه مستحباتي را كه بطور متعارف همه يا اكثر حجاج انجام ميدهند و زحمت معني به ندارد، لااقلّ يكبار به نيّت منوب عنه بجا آورد.
سؤال: شخصي در ميقات براي خودش محرم ميشود، و تلبيه ميگويد، بعد به فكر ميافتد كه چون خودش حج واجب را در سالهاي گذشته بجا آورده، براي پدريامادر يا يكياز خويشاوندان ديگرش حجتبرعي بجا آورد،آيا ميشود از نيّت عدول كند، و دوباره به نيّت شخص مورد نظر محرم شود يا خير؟
پاسخ: بايد طبق احرامي كه براي خود بسته حج را تمام كند، و رفع يد از آن جايز نيست، و عدول از نيّت صحيح نيست.
سؤال: نايبي در احرام عمره تمتّع بعد از اينكه وارد مكّه شد، شكّ ميكند كه نيّت نيابت كرده يا نه، آيا بايد به ميقات بر گردد و مجدداً به نيابت محرم شود، يا اصلاً حج براي خودش حساب ميشود، و ديگر نميتواند نايب باشد؟
پاسخ: درصورتيكه فعلاً خود رانايب ميداند،وشكّدرنيّتاحرامگذشته خود دارد، وظيفه او حمل بر صحّت است، و به عنوان نيابت بقيّه اعمال را بجا آورد.