انهار
انهار
مطالب خواندنی

استقرار حج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: كسي كه حج بر او مستقر شده و مشرف نشده اكنون هم نمي‎تواند و هيچ راهي براي تشرّف ندارد آيا راهي به جز استغفار دارد يا خير؟

پاسخ: اگر تمكّن مالي هم جهت استنابه ندارد فعلاً تكليفي بر او نيست و اميد است با توبه و استغفار مورد مغفرت قرار بگيرد ولي اگر احتمال مي‎دهد كه كسي بعد از فوت براي او تبرعاً نيابت نمايد وصيّت نمايد.

سؤال: اشخاصي كه در وقت نام نويسي براي حج، استطاعت مالي دارند، و از طرف دولت براي پنج سال يا بيشتر اسم نويسي مي‎كنند، آيا نام نويسي واجب است يا نه؟ و بر فرض وجوب اگر مسامحه كردند و ننوشتند و بعد از مدّت پنج سال مردند، و يا از استطاعت مالي افتادند، فقط ترك واجب كرده‎اند، يا اينكه حج هم بر آنان مستقرّ است؟

پاسخ: در مورد سوال وجوب نام نويسي محل تأمل است و چنانچه با ترك نام نويسي بعد از پنج سال فوت نمود استقرار حج بر او معلوم نيست، اگر چه احتياط اين است كه براي او با بقاء استطاعت تا سال پنجم حجّ استيجار نمايند.

سؤال: پدر اينجانب قرار بوده كه امسال حج برود ولي به خاطر «مشكلات مالي» موفق نشده ايشان قبلاً تقريباً وضعشان خوب بوده و چون ديگر كار نمي‎كند گاهي اوقات مخارج را حتي از سرمايه كه در بانك دارد استفاده مي‎كند و به خاطر مخارج خانه و برادر و خواهر، فيش حجّ را فروخته كه بتواند كاري يا غيره انجام دهد براي مخارج خانه و تحصيل آنها. لطفاً بفرماييد آيا فيش حج خمس دارد يا نه (در حالي كه ايشان سالها قبل ثبت‎نام كرده بوده تا اينكه امسال نامشان درآمده است.)

 پاسخ: در مورد سوال ، اگر استطاعت تشرف به مكه و انجام حج داشته و مسامحه كرده حج بر ذمّه او مستقر شده بايد حج را انجام دهد بهر حال پولي كه از درآمد سال به حساب مكه ريخته ولي فيش را بعد از گذشت سال فروخته خمس پولي كه به حساب ريخته بايد داده شود ولي زائد بر آن ربح سال فروش محسوب است كه اگر صرف مؤنه بشود خمس ندارد و اگر صرف مؤنه زندگي نشود و سال بر آن ربح هم بگذرد آنهم خمس دارد.

سؤال: اين حقير در سال 57 با همسرم ازدواج كردم و مبلغ 80000 هزار تومان مهريه من است و اكنون از شوهرم خواسته‎ام كه بجاي اين مبلغ مرا به سفر حج واجب ببرد (البته عمره مفرده برده است) و او مي‎گويد شما واجب الحج نيستيد زيرا با 80000 هزار تومان نمي‎شود به حج رفت و من مي‎گويم بايد به نرخ امروز حساب كني ايشان مي‎گويد نه اين خلاف شرع است لطفاً جواب اينجانب را بفرمائيد.

 پاسخ: در مورد سوال ، شما بيش از 80000 تومان بعنوان مهريه از شوهر طلب نداريد و هشتاد هزار تومان جهت استطاعت و وجوب حج كافي نيست بلي اگر قبلاً متمكّن بوده‎ايد كه با مبلغ مذكور به حج برويد و همسر شما در صورت مطالبه مهريه را در اختيار شما مي‎گذاشته كه به حج برويد و نرفته‎ايد حج بر ذمّه شما مستقر شده.

 سؤال: در سال 1363 براي حج ثبت‎نام كرديم چون استطاعت مالي ما خوب بود، اواخر سال 1374 موتور لنج‎مان در درياي خليج فارس به قعر دريا فرو رفت و برادرم و كليه ملوانان و تمام اجناس وارداتي همه از بين رفت كه بنده واقعاً با چند عيال سنگين، ورشكست شده‎ام و قرضهاي سنگين دارم و دستم از بازار بريده شده الآن سخت در فشار قرض‎هاي بانكها و مردم هستم كه واقعاً كمر شكن است و امسال عيدي كه در پيش داريم نوبت زيارت مكه مكرمه بيت الحرام بنده رسيده است تكليف بنده چه مي‎باشد؟

پاسخ: در فرض سوال ، چنانچه در همان سال 63 يا قبل از آن يا بعد از آن استطاعت مالي جهت رفتن به حج را حاصل كرده باشيد و بدون ثبت‎نام و قرار گرفتن نوبت در سال زمان حج امكان رفتن به حج از راههاي ديگر عادي ولو خريدن فيش و نوبت ديگران را داشته‎ايد و نرفته‎ايد و به انتظار نوبت سازمان مانده‎ايد حج بر شما مستقر شده و بايد فعلاً بهر نحو شده به حج برويد و اگر طريقي ديگر غير از ثبت‎نام در سازمان حج و انتظار نوبت برايتان فراهم نبوده و فعلاً براي رفع اختلالات معيشتي و اداره زندگي به فروش فيش حج احتياج داريد يا نمي‎توانيد مبلغ بيشتري كه براي انجام سفر حج لازم است بدون استقراض تهيه كنيد و در امر معاش به زحمت مي‎افتيد حج بر شما واجب نيست و فروش فيش مانعي ندارد ولي خمس مبلغي را كه به سازمان حج پرداخته‎ايد بايد بپردازيد و لازم بتذكر است كه در مخارج حج تمكن از خريد سوغات و برنامه‎هاي پذيرائي و مهماني معتبر نيست.

 سؤال: بنده زني هستم از 24 سال قبل تاكنون مستطيع هستم ولي هرگاه كه قصد رفتن به مكه را داشتم مشكلاتي برايم پيش آمد تا اينكه دفعه آخر كه حدود 12 سال پيش بود و نام نويسي مي‎كردند ما هم اسم خود را نوشتيم و تاكنون اسممان در نيامده است ما اطلاع يافتيم كه تا 6 سال ديگر هم مكه به نام ما در نمي‎آيد هم اكنون بنده 55 سال سن داشته و از رفتن به مكه از اين راه مأيوسم و اگر هم بخواهم از طريق آزاد بروم نمي‎شود زيرا اگر تمام دارايي را بفروشم كلاً 400 هزار تومان شده در حالي كه مكه در حدود 700 هزار تومان مي‎شود از شما تقاضا دارم كه در اين باره ما را بطور واضح راهنمايي و ارشاد نمائيد.

 پاسخ: شما در حال حاضر وظيفه‎اي نداريد بلي اگر موقعيتي پيش آمد كه توانستيد بطور آزاد برويد و يا نوبت رفتن شما رسيد در آن وقت واجب است برويد و چون قبلاً مستطيع بوده و نرفته‎ايد حج بر شما مستقر شده و تا نرويد از ذمه شما ساقط نمي‎شود.

 سؤال: شوهرم هنگام عقد ازدواج يك سفر حج را به من وعده داده است آيا حج بر ذمه من استقرار پيدا كرده است؟

 پاسخ: به مجرد وعده دادن او حج در ذمّه شما مستقر نمي‎شود، بلي اگر در ضمن عقد شرط كرده باشيد و با مطالبه بتوانيد او را حاضر به وفا به وعده بكنيد مطالبه و حج واجب مي‎شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -