سؤال: در مواردي كه نهاد و يا ارگان دولتي، فردي را به حج دعوت ميكند بدون اينكه ملزم باشد كاري را انجام دهد، آيا از موارد حج بذلي است و قبول آن واجب است يا خير؟
پاسخ: در فرض سوال چنانچه دعوت مشروع باشد، حج بذلي است، و قبول آن براي كسي كه حَجّةالاسلام خود را انجام نداده واجب است.
سؤال: در حج بذلي اگر شخص ميداند كه باذل بر او منّت ميگذارد، و يا در بعض محافل ميگويد: من فلاني را به حج فرستادم، و اين عمل موجب ذلت براي شخص باشد، قبول واجب است يا خير؟
پاسخ: در فرض سوال واجب نيست.
سؤال: كساني كه ميخواهند براي حج مشرف شوند و استطاعت مالي ندارند آيا ميتوانند هر كدام مخارج حج ديگري را متعهد شود اگر چه با وام گرفتن از شخص سوم باشد تا اينكه منطبق با حج بذلي شود و در نتيجه حج واجب خود را انجام داده باشد؟
پاسخ: بلي جايز است و حج بذلي محسوب ميشود و قبول آن واجب است مگر اينكه اطمينان حاصل شود كه طرف مقابل به تعهد خود عمل نميكند و در اين صورت قبول واجب نيست.
سؤال: اشخاصي كه به عنوان روحاني و يا مدير و كارمند با كاروانها و يا سازمانهاي مربوط به حج، به مكّه ميروند، و فقط مخارج رفت و برگشت آنها به عهده گرفته ميشود، در اين فرض حج بر آنها واجب ميشود يا نه؟ و در صورت عدم وجوب، آيا ميتوانند حج نيابي بجا آورند يا نه؟
پاسخ: در فرض سوال ، اگر بعد از رسيدن به ميقات، دارايي آنها وافي به لباس احرام و قرباني و مخارج عائلهشان در اين مدّت باشد، با رجوع به كفايت مستطيع ميباشند، و واجب است براي خود حج بجاي آورند، و اگر وافي نيست يا در سالهاي قبل حج خود را انجام دادهاند، ميتوانند از ديگري در حج نيابت نمايند.
سؤال: زني هستم كه فرزندم ميخواهد مرا به حج ببرد، در حالي كه استطاعت مالي ندارم و از طرفي شوهرم راضي نميباشد تكليف من چيست؟
پاسخ: در فرض سوال حج بر زن واجب است، و زوج حق منع ندارد.
سؤال: در حج بذلي اگر زن بداند باذل (كه شوهرش ميباشد) بر او منّت ميگذارد و موجب ذلت او ميگردد آيا قبول واجب است يا نه؟
پاسخ: در فرض سوال ، قبول واجب نيست.