انهار
انهار
مطالب خواندنی

استطاعت با ارث

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: خانمي‎كه تمام مخارج او برعهده شوهرش مي‎باشد اگر اموالي‎به ارث ببرد و به اندازه‎اي باشد كه بتواند به حج برود آيا رفتن حج بر او واجب است؟

پاسخ: اگر سائر شرايط استطاعت موجود باشد حج واجب است.

سؤال: چند سال قبل خانمي مقداري ارثيه از پدرش بدست آورده در آن وقت; يعني 6 سال جلوتر خانه‎اي شوهرش داشته كه ماشين رو نبوده و در آن خانه به زحمت زندگي مي‎كردند آن را فروختند مبلغي شوهر داشته و مبلغي قرض گرفتند و با پول زن توانستند خانه‎اي نيمه تمام بخرند حال كه شوهر او كارمند باز نشسته است و خود زن هم خانه‎دار چيزي در دست ندارند آيا بر زن در آن موقع حج واجب بوده كه پول او روي هم در آن وقت حدود 400 هزار تومان بوده است و تا آن منزل را فروختند خانه جديد را فوراً با نرخي كه در بالا عرض شد خريدند لطفاً جواب مرقوم فرماييد.

پاسخ: اگر زماني كه ارث به آن خانم رسيده شوهرش منزل مسكوني در حد شأن خود داشته ولو ماشين رو نبوده و آن خانم مي‎توانسته با فروش ارث خود به مكه برود حج بر او مستقر شده و بايد به حج برود و اگر در وقتي كه ارث به آن خانم رسيده شوهرش خانه‎اي كه بر حسب حالشان رفع نياز بنمايد نداشته و در زحمت و حرج بوده‎اند و با آن پول خانه را خريده باشند حصول استطاعت معلوم نيست.

سؤال: زني هستم كه بعد از فوت شوهرم از مال الارث به استطاعت مالي رسيده‎ام ولي شغل يا درآمدي كه بتوان بعد از برگشت از حج زندگي‎ام را تأمين كند ندارم آيا باز هم بر من حج واجب است؟

پاسخ: در فرض سوال حج بر شما واجب نيست.

سؤال: بعد از فوت شوهرم از مال الارث به استطاعت مالي رسيده‎ام ولي به علّت بيماري نمي‎توانم به حج مشرف شوم وظيفه من چيست؟

پاسخ: چنانچه با استطاعت مالي استطاعت طريقي هم داشته باشيد، يعني در سال حصول استطاعت اگر بيمار نبوديد مي‎توانستيد بدون اينكه ثبت نام براي سالهاي بعد نمائيد، در همان سال به مكه مشرف شويد، بايد بنابر احتياط نائب بگيريد و الاّ گرفتن نائب و ثبت نام براي سالهاي بعد واجب نيست، بلي اگر ثبت نام كرديد و در سالي كه اسم شما اعلام شد استطاعت مالي داريد در آن سال اگر در اثر بيماري معذور از رفتن هستيد، بنابر احتياط نائب بگيريد.

سؤال: زني هستم كه مقداري اموال غير منقول (ملك) از پدر به ارث برده‎ام كه عوائدي دارد ولي از آنجا كه شوهرم درآمدي ندارد مخارج سالانه زندگيمان از آن تأمين مي‎شود و در ضمن در ذمّه شوهر نيز مهريه دارم آيا من مستطيعه هستم يا نه؟

پاسخ: در صورتي كه قبلاً حج بر شما مستقر نشده، و فعلاً هم اگر بخواهيد برويد وبرگرديد امر معاش شما و شوهرتان مختل مي‎شود استطاعت نداريد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -