انهار
انهار
مطالب خواندنی

رجوع به كفايت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: كسي كه با وجود تقليد صحيح قبلاً به حج مشرف شده، و چون رجوع به كفايت را مجتهد او شرط استطاعت نمي‎دانسته، حَجّة‎الاسلام را قصد نموده و بجا آورده است، با اينكه رجوع به كفايت نداشته است، و فعلاً همه شرايط استطاعت براي او موجود است، و از حضرتعالي تقليد مي‎كند، آيا بايد حج سابق را اعاده نمايد يا خير؟

پاسخ: نياز به اعاده حَجّة‎الاسلام نيست گرچه موافق با احتياط است.

سؤال: اگر شخص مقلد مرجعي بوده، كه در استطاعت شرط مي‎كرده (كه پس از رجوع از حج، شخص نياز به استفاده از وجوهات شرعيه نداشته باشد)، از اين رو چون خود را مستطيع نمي‎دانسته براي حج نيابي اجير شده و حج نيابي بجا آورده است، و اكنون از حضرتعالي تقليد مي‎كند، و شما در رجوع به كفايت در صورتي كه شهريه و يا وجوه شرعي دريافتي براي مخارج زندگي او كافي است او را مستطيع مي‎دانيد، و استطاعت هم مانع از قبول نيابت است، حال بفرماييد تكليف حج قبلي چه مي‎شود؟ و وظيفه فعلي او چيست؟

پاسخ: نيابتي كه طبق فتواي مرجع قبلي انجام داده است صحيح مي‎باشد، و اگر بعداً مستطيع شد بايد حَجّة‎الاسلام خود را بجا آورد.

سؤال: شخصي حج بجا آورده، لكن چون رجوع به كفايت او از وجوه و امثال آن بوده، و آن زمان نيز متذكّر مسأله مربوط به عدم استطاعت چنين شخصي طبق فتواي مرجع آن زمانش نشده، و گمان كرده كه حج واجب خود را انجام داده است، پس از آن و در حال استطاعت قطعي نيابتاً حج بجا آورده است، آيا حج نيابتي وي صحيح است، يا بايد پس از انجام حج واجب مستقر خودش، نيابت را تكرار نمايد؟

پاسخ: در فرض سوال اگر فعلاً از مرجعي تقليد مي‎كند كه امرار معاش از وجوه شرعيّه را مانع از صدق استطاعت نمي‎داند، حَجّة‎الاسلام او صحيح و حج نيابي او نياز به تكرار ندارد.

سؤال: خدمه‎كاروانها وپزشكان وامدادگران وافراد ديگري كه با مأموريت به ميقات آمده‎اند آيا مستطيع هستند و بايد حَجة‎الاسلام بجا آورند يا نه؟

پاسخ: چنانچه اشخاص مذكور رجوع بكفايت داشته باشند مستطيع هستند و بايد حَجّة‎الاسلام بجاي بياورند.

سؤال: شخصي كه مخارج حج را دارد اما در برگشت از سفر حج براي دادن وليمه يا مخارج زندگي مقروض مي‎شود و يا به وجوه شرعي مانند خمس و زكات نيازمند است، آيا چنين شخصي مستطيع است يا نه؟

پاسخ: در فرض سوال، وليمه دادن جزء استطاعت نيست و اما نسبت به احتياج به وجوه شرعي در رجوع به كفايت چنانچه معاش او بطور مستمر از وجوه شرعي است مستطيع است.

سؤال: حقير داراي شغل «كارمند بانك» همه ساله بانك مبلغي را به عنوان وام قرض الحسنه و يا با سود كم به اينجانب پرداخت مي‎نمايد و بطور ماهيانه از حقوقم كسر مي‎نمايد آيا پس از گذشت سال طريقه پرداخت سهم امام(عليه السلام) اين پول چگونه است؟ آيا مي‎شود با اين پول كه تا ده سال بعد بدهكارم به حج رفت يا خير؟ در صورتي كه اين حقير داراي چند فرزند هستم كه احتياج به خرجي و فراهم نمودن امكانات تحصيل و جهيزيّه براي زندگي آينده آنها و فراهم نمودن شوهر و يا همسر دارند آيا به نظر حضرتعالي فرزند و امكانات زندگي مانع از رفتن حج مي‎شوند يا خير؟

پاسخ: قرض با سود ولو سود آن كم باشد ربا و حرام است و اگر وام بدون سود باشد، نسبت به خمس آن هر مقدار از وام اداء شود و مقابل آن مانده و سال بر آن گذشته خمس دارد و اما نسبت به وجوب حج چنانچه پولي كه فعلاً دارد كافي براي حج رفتن باشد و بتواند به سهولت قرض خود را هم اداء كند و سائر شرائط استطاعت مانند بازبودن راه و رجوع بكفايت موجود باشد حج بر او واجب است و اگر مصرف كردن آن پول باعث شود كه وقت مراجعت از حج زندگي او مختل شود حج بر او واجب نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -