انهار
انهار
مطالب خواندنی

استطاعت مالي

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: كسي كه در آمد خود را ذخيره م‎كند كه بعد از مدتي خانه كوچك خود را كه به سختي در آن زندگي م‎كند تبديل به خانه وسيع نمايد، حال اگر بتواند قبل از خريد خانه به حج برود، آيا حج بر او واجب است، يا اينكه لزوم خانه مانع از وجوب حج است؟

 پاسخ: در مورد سؤال اگر سكونت در خانه فعلي حرجي و يا منافي با شأن او نباشد، بايد به حج برود.

سؤال: شخصي كه طبق شئوناتش م‎بايست براي فاميل سوغات بخرد، و در صورت خريد سوغات، فقط پول قرباني را ندارد و م‎تواند روزه بگيرد، آيا مستطيع است، و حج بر او واجب است يا خير؟

 پاسخ: شخص مذكور مستطيع است، و حج بر او واجب است، و بايد قرباني كند، و روزه از او به جاي قرباني صحيح نيست.

سؤال: كسي كه چهار پسر دارد و براي همه آنان زن گرفته است، و خرج سالانه خود را هم دارد و قرض هم ندارد، و با پسرانش درآمدشان يكجاست، الآن خرج دو نفر را دارند كه به حج بروند، آيا حج واجب است يا نه، و اگر واجب شده است آيا تنها بر پدر واجب شده، يا بر پسر هم واجب شده است، و اگر بر پسر هم واجب شده است كدامشان حقّ اولويّت دارند؟

 پاسخ: اگر پدر مالك سرمايه است، و فرزندان براي او كار م‎كنند و پدر مخارج آنان را تأمين م‎نمايد، پدر مستطيع است، و فرزندان از جهت اين سرمايه مستطيع نيستند، بلي اگر هر يك از آنها را براي حج مهمان كند، قبول واجب، و حج بر او مستقرّ م‎شود، و اگر مال مشترك بين آنهاست، هر يك بايد با توجه به سهم خودش از مال، استطاعت را لحاظ كند.

سؤال: آيا هزينه مهمان‎هاي قبل و بعد از حج و سوغات متناسب با شئونات شخص، جزء هزينه حج محسوب م‎شود، كه شخص با نداشتن آن مستطيع نباشد، و در هر صورت اگر كسي براي اين امور قرض كرد، و به حج رفت حج او چه صورت دارد؟

 پاسخ: جزء استطاعت محسوب نم‎شود.

سؤال: شخصي براي خود و همسرش جهت مكه مكرمه ساليان قبل ثبت‎نام كرده و آن موقع مستطيع بوده ولي الآن وضع مادي او خوب نيست و قادر به حتي پرداخت پول ارز هم نيست كه پرداخت نمايد آيا م‎تواند فيش‎هاي خود و همسرش را بفروشد و خرج زندگي كند يا خير؟

 پاسخ: اگر در سال نام نويسي، سال اول استطاعت مالي آنها بوده و به غير از ثبت‎نام راه ديگري براي رفتن به مكه نداشته‎اند و فعلاً هم وضع زندگي آنها به نحوي است كه نوشته‎اند حج بر آنها واجب نيست.

سؤال: آيا كسي كه در سالهاي قبل «10 سال پيش» مستطيع بوده اما به علت اينكه دولت سلف حج را تا 10 سال بعد يعني تا سال 78 فروخته و امكانات رفتن براي مستطيع فراهم نبوده كه به حج  برود اما هم اكنون دولت اقدام به ثبت‎نام براي حج تمتّع براي سالهاي آينده م‎نمايد با توجه به مبلغ بسيار بالاي كه‎بطور علي الحساب م‎گيرد! براي شخص مستطيع با اين مبلغ بسيار بالا مقدور نيست به مكه برود آيا حج از او ساقط م‎شود يا خير؟ در صورت‎كه بخواهد ثبت‎نام كند هشت ميليون ريال‎ندارد! و نم‎تواند فراهم‎كند!

 پاسخ: در فرض سؤال، شخص مذكور مستطيع نيست و حج بر او فعلاً واجب نيست.

سؤال: شوهرم حدود 5 ماه پيش دار فاني را وداع گفتند. ايشان در زمان حياتشان به حج مشرف شدند بار ديگر نام من و خودشان را براي تشرف به حج ثبت‎نام كرد. با توجه به اينكه پس از فوت شوهرم يك دانگ از خانه شش دانگي (كه 2 ميليون تومان قيمت گذاري كرده‎اند) به اضافه كل اثاث خانه به اينجانب تعلق گرفته است كه شش دخترم سهم ارث خانه را به من واگذار كرده‎اند خواهشمندم با توجه به اين موارد، آيا هم اكنون حج براي اينجانب واجب است يا خير واينكه آيا من‎از نظر شرع‎مستطيع شناخته م‎شوم يا خير؟

 پاسخ: در مورد سؤال، در صورتي كه متمكن از رفتن به حج م‎باشيد و بعد از مراجعت نيز از لحاظ معاش در مضيقه و سختي واقع نم‎شويد مستطيعه هستيد و حج بر شما واجب است.

سؤال: خانمي از اموال همسرش سهم يك فرزند كه پس از پدر مرحوم شده و نصف هشت يك سهم خود را دارد و غير از خانه‎داري كسب و عايدي ندارد آيا مستطيع است يا خير؟

 پاسخ: از مقدار ثروت آن خانم اطلاع نداريم ولي اگر بقدري مال دارد كه م‎تواند با آن به حج برود و برگردد و راه هم باز باشد و وضع معاش او مختل نم‎شود بايد به حج برود.

سؤال: پدر اينجانب در سال 75 دار فاني را وداع كردند. كل ما ترك مبلغ سه ميليون تومان مي‎باشد از طرفي يك پسر مجرد و يك دختر مجرد بالغ دارند. با توجه به اينكه منطقه ما اكثراً مقلد آيت‎الله گلپايگاني(قدس‎سره) بودند، لذا مستدعي است با دادن فتوا به صورت مكتوب در ذيل ورقه بفرمائيد پدر اينجانب، آيا مستطيع بوده و بايد حج واجب را انجام مي‎دادند يا خير؟ تكليف وصي چه مي‎باشد.

پاسخ: حقير اطلاع از شرايط زندگي مرحوم والد شما را ندارم تا با ملاحظه آن استطاعت او را تشخيص دهم، بطور كلّي مستطيع كسي است كه علاوه بر باز بودن راه براي او و تمكّن از رفتن به مكه مخارج سفر مكه را داشته باشد به طوري كه سفر حج و مخارج لازمه آن باعث بروز نقص و اختلال در زندگي متعارف او نشود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -