انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقات احرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- پوشاندن روی پا برای بانوان در حال احرام

سؤال:  آیا زنها در حال احرام مى توانند جوراب بپوشند یا بایستى روى پاى آنان مثل مردان باز باشد؟

پاسخ: حرمت پوشیدن پا مخصوص مردان است و براى زنان پوشیدن پشت پا جایز است.

2- قطع درختان حرم

 سؤال: در مناسک حضرتعالى، قطع شجر حرم، جزء محرّمات احرام ذکر نشده است، آیا این مسأله از محرمات احرام نیست؟

 پاسخ: این مسأله از محرمات احرام نیست بلکه بر همه کس قطع درخت حرم، حرام است.

3- کفاره کشتن ملخ در حرم

 سؤال: گاه در شهر مکّه به قدرى ملخ فراوان است، که هنگام راه رفتن، پا روى آن گذاشته مى شود. آیا در این گونه مواقع مواظبت لازم است؟ و در صورت لزوم، اگر مراقبت نکند و ملخى کشته شود، کفّاره آن چیست؟

 پاسخ: مراقبت لازم است، و اگر مراقبت نکند کفّاره آن یک کفِّ طعام است بنابر احتیاط واجب.

4- عکسبرداری و فیلمبرداری در حال احرام

سؤال:  آیا عکس گرفتن در حال احرام، یا فیلمبردارى در این حال، اشکال دارد؟ چون عکس گیرنده به شیشه دوربین، که حالت شفّاف و آینه مانندى دارد، نگاه مى کند.

پاسخ: عکس بردارى و فیلم بردارى در حال احرام اشکالى ندارد.

5- گرفتن ناخن شخص غیر محرم توسط فرد محرم

 سؤال: گرفتن ناخنِ شخصِ غیرِمحرم توسّط محرم چه حکمى دارد؟

 پاسخ: اشکال ندارد.

6- تراشیدن موی سر محرم توسط شخص غیر محرم

سؤال:  هرگاه شخصى که از احرام خارج شده موهاى شخص محرم را بتراشد یا کوتاه کند،یا یکى دیگر از کارهایى که بر محرم حرام است براى او انجام دهد،مانند گرفتن ناخن یا زینت کردن او و امثال آن، چه حکمى دارد؟

 پاسخ: در صورتى که محرم به میل و اختیار حاضر به این کار شود، مرتکب کار حرامى شده و باید کفّاره بدهد; ولى چنانچه بدون اختیار، یا از روى فراموشى بوده، کفّاره اى براى هیچ کدام ندارد.

7- لمس زن محرم توسط شوهر غیر محرم

سؤال:  آیا شوهر پس از خروج از احرام مى تواند زوجه در حال احرامش را از روى شهوت لمس کند؟

 پاسخ: براى شوهر اشکالى ندارد; ولى اگر زن نیز از این کار لذّت مى برد احتیاط آن است که به این کار رضایت ندهد.

8- بوسیدن زن محرم توسط شوهر غیر محرم

 سؤال: مردى از احرام خارج مى شود، سپس همسرش را که هنوز در احرام است مى بوسد، هر چند زن راضى به این کار نبوده است. حکم زن و مرد در این مسأله چیست؟

پاسخ:  اگر زن اختیارى نداشته و راضى نبوده، چیزى بر او نیست، و بر مرد هم کفّاره اى واجب نشده است.

9- سوگند به غیر خدا در احرام

 سؤال: آیا سوگندهاى معمولى، همانند سوگندهاى روزمرّه مردم، در حال احرام اشکال دارد؟

پاسخ: قسم به غیر خدا از محرّمات احرام نیست.

10- امر و نهی کردن به مردم در حال احرام

سؤال:  در بین مردم معروف است که شخص محرم نباید به کسى دستور بدهد; بلکه باید خود کارهایش را انجام دهد. آیا چنین مطلبى صحیح است؟ اگر در حال احرام به کسى دستور دهد آیا گناه کرده و کفّاره دارد؟

 پاسخ: این کار اشکال ندارد; ولى تفاخر و برترى جویى حرام است.

11- پوشیدن دستکش پلاستیکی در حین جمع کردن سنگ در مشعر

 سؤال: سوالی از کتاب مناسک حج داشتم،با توجه به مسالهء93 حکم پوشیدن دستکش پلاستیکی حین جمع کردن سنگ در مشعر برای زنان ومردان چیست؟

 پاسخ: احتیاط واجب آن است که زنان در حال احرام چنین دستکشی را مطلقا نپوشند.

12- استفاده از زانوبند و جوراب واریس در حال احرام

 سؤال: استفاده از ماسک جهت مصونیت از گرد و غبار و دود و زانوبند و ساق بند (جهت پیشگیری از بیماری واریس) در حال احرام چگونه است؟

 پاسخ: استفاده از ماسک و زانوبند اشکالی ندارد ولی جوراب های واریس برای محرم اشکال دارد؛ و اگر ناچار است، بپوشد بعد کفاره دهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -