1- احرام از شهر جده
سؤال: آیا احرام عمره تمتّع از شهر جدّه جایز است؟
پاسخ: چون محاذات شهر جدّه با هیچ یک از میقاتها مسلّم نیست، براى احرام باید به میقات یا به محاذات میقات رفت و اگر هیچ کدام امکان ندارد، احتیاطاً با نذر محرم مى شود و سپس بنابر احتیاط در ابتداى حرم تجدید احرام مى کند.
2- بازگشت از مسیر مکه پس از احرام عمره تمتع
سؤال: آیا کسى که در یکى از میقاتها براى عمره تمتّع محرم شده مى تواند بر خلاف جهت مکّه سفر کند، و پس از چند روزى به مکّه بیاید. مثل این که در مسجد شجره محرم شود، و به مدینه بازگردد، و پس از چند روز به مکّه برود؟
پاسخ: مانعى ندارد.
3- تبدیل احرام عمره مفرده به عمره تمتع
سؤال: هرگاه پس از نیّت عمره و بستن احرام، مجدّداً براى عمره دیگرى محرم شود; مثلا به نیّت عمره مفرده محرم شده، سپس قصد عمره تمتّع کند، و تلبیه بگوید. کدام عمره صحیح است؟
پاسخ: اگر در ابتدا نیّت کرده و تلبیه گفته، احرام محقّق شده و تجدید آن معنى ندارد; و نمى تواند براى عمره دیگرى نیّت کند. بنابراین، احرام دوم باطل است، ولى مى تواند نیّت عمره خود را به عمره تمتّع برگرداند; به شرط این که عمره مفرده به سبب نذر و مانند آن بر او واجب نشده باشد.
4- انجام طواف بدون طهارت
سؤال: شخصى در عمره مفرده یا عمره تمتّع بعد از تقصیر از احرام خارج شده است و بعد از چند روز قبل از احرام دوّم متوجّه شده در طواف و نمازش طهارت نداشته، آیا باید دوباره لباس احرام بپوشد یا اعاده طواف و نماز آن با لباس معمولى جایز است؟
پاسخ: واجب نیست لباس احرام بپوشد و احتیاط آن است که سعى و تقصیر را نیز اعاده کند.
5- وظیفه زنانی که در خلال احرام حیض می شوند
سؤال: وظیفه زنى که در عمره در حال احرام یا قبل از احرام یا بعد از آن حائض شده است، چیست؟
پاسخ: احرام این زن در هر حال صحیح است،لکن صبر مى کند تا پاک شود سپس طواف و نماز طواف را بجا مى آورد و بعد بقیه اعمال عمره را انجام مى دهد.