انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام احرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

1- پوشاندن روی پا برای بانوان

 سؤال: آیا زنها در حال احرام مى توانند جوراب بپوشند یا بایستى روى پاى آنان مثل مردان باز باشد؟

پاسخ:  حرمت پوشیدن پا مخصوص مردان است و براى زنان پوشیدن پشت پا جایز است.

2- ورود بدون احرام مجنون به محدوده حرم

 سؤال: کسى که در جدّه یا مدینه حالت روانى پیدا کرده، آیا لازم است با احرام وارد مکّه گردد، یا بدون احرام نیز جایز است؟

پاسخ:  مجنون تکلیفى ندارد، و احرام بر او واجب نیست; و اگر بدون احرام وارد مکّه شود اشکالى ندارد.

3- نذر احرام زن قبل از میقات بدون اجازه شوهر

سؤال:  زنى بدون اجازه شوهرش نذر نموده، و قبل از رسیدن به میقات با نذر محرم مى شود. آیا احرام وى و اعمال پس از آن صحیح است؟

پاسخ:  اگر نذر او منافاتى با حقّ شوهرش ندارد، احرامش صحیح است.

4- وظیفه کسی که بدون احرام وارد مکه شود

 سؤال: شخصى عمداً یا جهلا یا سهواً بدون احرام وارد مکّه شده، و بر اثر گرانى بیش از حدّ کرایه، یا ممنوعیّت خروج از سوى دولت و مانند آن، نمى تواند به میقات برگردد. اکنون وظیفه اش چیست؟

پاسخ:  اگر بازگشت به میقات ممکن نیست، باید از أدنى الحل (مانند تنعیم) محرم شود; مگر این که ترک احرام از میقات بدون عذر باشد، که در این صورت نمى تواند حج بجا آورد. هر چند احتیاط مستحب آن است که از ادنى الحل یا هر جا که مى تواند محرم شود، و اعمال حج را بجا آورد، و سال آینده در صورت استطاعت دوباره به حج برود.

5- چگونگی نیت کردن برای احرام

 سؤال: یکى از حاجیها به هنگام احرام به شکل زیر نیّت نموده است:

پاسخ: «محرم مى شوم براى عمره تمتّع (یا حج تمتّع)، قربة الى الله» با توجّه به این که برخى از فقهاء فرموده اند: «نیّت احرام لازم نیست»، احرام ایشان چه حکمى دارد؟

 احرام از امور قصدى است، و حقیقت آن بناگذارى بر تحریم تروک احرام بر خویشتن است، و باید نیّت کرد، و اگر مقصود او از جمله مذکور همین معنى باشد کافى است.

6- وظیفه کسی که نیت احرام را فراموش کند

 سؤال: هرگاه کسى که به دیگران «نیّت احرام» و «تلبیه» را تلقین مى کرده، فراموش کند که خودش نیّت نماید، وظیفه اش چیست؟

 پاسخ: اگر به قصد انجام عمره یا حج تلبیه نگفته، محرم نشده است، و باید ـ در صورت امکان ـ به میقات بازگردد و محرم شود، و اگر بازگشت به میقات ممکن نیست، به خارج حرم مى رود و در آنجا مجدّداً احرام مى بندد.

7- آگاهی از بطلان احرام پس از گذشتن از میقات

 سؤال: چنانچه پس از خروج از میقات متوجّه شود که تلبیه را نگفته، یا نیّت نکرده، یا به جهت دیگرى احرامش درست نبوده، و از طرفى نمى تواند از نیمه راه به میقات برگردد، بلکه باید به مکّه بیاید، و از آنجا به میقات بازگردد. وظیفه چنین شخصى چیست؟

 پاسخ: اگر مى تواند به میقات بازگردد، هر چند بعد از رفتن به مکّه باشد، باید چنین کند، ولى چون وارد شدن به مکّه بدون احرام جایز نیست، از أدنى الحلّ به نیّت عمره مفرده محرم مى گردد، و پس از اعمال عمره مفرده، به یکى از مواقیت معروف مى رود، و براى «عمره تمتّع» به طور صحیح محرم مى شود.

8- پشیمانی از احرام پس از محرم شدن

 سؤال: هرگاه شخصى در میقات، یا محاذات آن، یا ادنى الحل، یا شهر مکّه، و خلاصه هر جا که وظیفه اش بوده محرم شود، و سپس پشیمان گردد، آیا مى تواند احرامش را بر هم بزند؟

پاسخ: نمی تواند از احرام خارج شود حتی اگر لباس احرام را از تن بیرون کند و لباس دوخته بپوشد و قصد بیرون آمدن از احرام کند، احرامش به هم نمی خورد و آنچه به سبب احرام بر او حرام شده حلال نمی شود،و اگر کاری کند که موجب کفاره است باید کفاره بدهد و راه خروج از احرام فقط انجام عمره یا حج است که نیت آن را کرده است.

9- خارج شدن از احرام برای کسی که حجش فاسد شده

سؤال:  کسى که حجّش را باطل کرده، چگونه از احرام خارج شود؟

پاسخ: اگر حجِّ فاسد شده را به اتمام برساند، یا در بعضى از موارد که وظیفه او تبدیل به عمره مفرده است، عمره مفرده را به پایان برساند، از احرام خارج مى شود.

10- احرام بستن کسی که بعد از اتمام حج تمتع به مکه بازگشته

سؤال:  اگر شخصى بعد از اتمام حجّ تمتّع از مکّه خارج شود، و بخواهد دوباره به مکّه بازگردد، آیا لازم است محرم شود، و دوباره اعمال عمره را انجام دهد؟

 پاسخ: هرگاه در همان ماه قمرى برگردد احرام لازم نیست.

11- خروج بی اختیار منی بعد از احرام

 سؤال: اینجانب در حج عمره بعد از محرم شدن در حین حرکت اتوبوس به مکه معظمه به دلیل تکان مداوم اتوبوس بی اختیار و با کراهت در بیداری از من منی خارج شد که این دوبار در طول مسیر رخ داد . لذا به محض ورود به هتل در مکه غسل جنابت بجا آوردم ولی فراموش کردم که نباید سر پوشانده شود و لذا با حوله سر خود را خشک نمودم که در حین خشک کردن سرم با حوله پوشانده شد و به دلیل ریزش زیاد موی سرم که بطور معمول ریزش دارد مقداری موی سرم نیز کنده شد. بفرمایید آیا حج من اشکالی داشته است؟ و آیا بر من کفاره ای واجب شده است؟ همچنین آیا می توانم برای جلوگیری از تکرار این رخداد در حج تمتع آینده (یا عمره) آلت تناسلی ام را با پارچه ای که از جلو و پشتم عبور می دهم مهار کنم و از تکان خوردنش جلوگیری کنم البته بدون گره؟ لطفا راهنمایی بفرمایید با این مشکل چه کنم؟

 پاسخ:آنچه درباره عمره گذشته نوشته اید اشکالی نداشته و آنچه درباره حج آینده نوشته اید مانعی ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -