بِسْمِ اللهِ الـرَّحْمَنِ الرَّحِـيـمِ
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِاللهِ
{۱} تعریف حیض
حیض، قاعدگی، عادت ماهیانه، پِریود؛ به خونی گفته میشود که از رحم دختران و بانوان از دوران بلوغ تا یائسگی خارج میشود.
به دختر و زن در مدت دیدن خون حیض «حائض» میگویند و خون حیض احکام فقهی ویژهای دارد، که به تدریج در درسهای بعد به آن اشاره خواهیم کرد.
برخی نیز نوشته اند: «حیض» به معنای جریان یافتن خون است.
التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۲، ص۳۲۹.
و برخی دیگر نوشته اند: «حیض» در اصل به معنی جمع شدن خون است.
و نیز نوشته اند: حوض را نیز به این دلیل حوض میگویند که آب در آن جمع میشود.
مجمع البحرین، ج۴، ص۲۰۲.
در قرآن، خون حیض را نوعی اذیت و رنج معرفی کرده و آمیزش جنسی در این شرایط را ممنوع کرده است تا حائض پاک شود.
وَیسْأَلُونَک عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًی فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَ لاتَقْرَبُوهُنَّ حَتَّیٰ یطْهُرْنَ.
و از تو درباره حیض میپرسند، بگو آن مایه رنج است، پس در مدت حیض از زنان کناره بگیرید و با آنان نزدیکی نکنید تا پاک شوند.
سوره بقره آیه ۲۲۲.
بانوانی که دائم پاک بوده اند:
برخی از بانوان دائم پاک بوده اند و حیض نمی شده اند مانند:
{۱} حضرت فاطمه (سلام الله علیها)،
{۲} حضرت مریم (علی فاطمة و علیها السلام).
در حدیثی از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) آمده است:
«بَتول» به معنای بانویی است که خون نمیبیند. در این حدیث، حضرت مریم و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بتول خوانده شدهاند.
علل الشرایع، ص۱۸۱- ینابیع المودة، ج۲، ص۳۲۲.
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ (علیهم السلام) قَالَ: إِنَّمَا سُمِّیتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ الطَّاهِرَةَ لِطَهَارَتِهَا مِنْ کلِّ دَنَسٍ وَ طَهَارَتِهَا مِنْ کلِّ رَفَثٍ وَ مَا رَأَتْ قَطُّ یوْماً حُمْرَةً وَ لانِفَاساً.
آقا امام باقر (علیه السلام) «طاهره» را یکی از القاب حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دانسته است و به معنای کسی است که از هر آلودگی پاک بوده و هرگز خون حیض و نِفاس نبیند.
بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۶.
در رو ایتی از آقا امام صادق (علیه السلام) «ازواج مطهره» زنان بهشتی را پاک از هر ناپاکی {یعنی از حیض} معرفی کرده است.
وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا لَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلا ظَلِیلا.
و كسانى كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته انجام دادند، بزودى آنها را در باغهایى از بهشت وارد مىكنیم كه نهرها از زیر درختانش جارى است همیشه در آن خواهند ماند و همسرانى پاكیزه براى آنها خواهد بود و آنان را در سایه هاى گسترده (و فرح بخش) جاى میدهیم.
سوره نساء آیه ۵۷.
سؤال:
دلیل یا دلایل حرام بودن آمیزش با همسر در حال حیض چیست؟
پاسخ:
به دلیل نهی قرآن و روایات.
{۱} وَیسْأَلُونَک عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًی فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَ لاتَقْرَبُوهُنَّ حَتَّیٰ یطْهُرْنَ.
و از تو درباره حیض میپرسند، بگو آن مایه رنج است، پس در مدت حیض از زنان کناره بگیرید و با آنان نزدیکی نکنید تا پاک شوند.
سوره بقره آیه ۲۲۲.
بانوانی که دائم پاک بوده اند:
نکته:
علما فقه و اسلام اتفاق نظر دارند که مقصود، حرام بودن دخول است؛ بنابراین همخوابی وملاعبه اشکال ندارد.
{۲} قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اصنعوا كل شيء إلا النكاح.
هر کاری را با همسر در حال حیض انجام دهید جز دخول.
صحیح مسلم، کتاب الحیض
{۳} قال أبو عبدالله (علیهالسلام): سَألتُهُ عَنِ الرَّجُلِ یُواقِعُ امرأتَهُ وَ هِیَ حائِضٌ؟ قالَ: هُوَ حَرامٌ.
از امام صادق (علیهالسلام) پرسیدم مردی که با همسرش در حال حیض آمیزش کند؟ امام فرمود: این کار حرام است.
الکافی، ج ۵، ص ۵۳۹.
{۴} قالَ الرِّضا علیهالسلام: لا تَقرَب امرأتَک وَ هِیَ حائِضٌ.
با همسرت در حال حیض نزدیکی نکن.
من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۷۳.
{۵} قال الباقر (علیهالسلام): الجِماعُ عَلَى الحائِضِ حَرامٌ.
آمیزش با همسر در حال حیض، حرام است.
اللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم وَ الْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِینَ
تاریخ به روزرسانی: جمعه, ۲۱ آذر ۱۴۰۴