مسأله ۱۱۴ - نجس کردن زمین، سقف، دیوار و بام مسجد حرام است و اگر نجس شود واجب از فوراً آن را تطهیر کنند.
مسأله ۱۱۵- تطهیر مسجد واجب کفایی است و مخصوص کسی که مسجد را نجس کرده یا سبب نجس شدن آن شده نیست بلکه بر همه افرادی که می توانند مسجد را تطهیر کنند واجب است.
مسأله ۱۱۶- نجس کردن حرم امامان (علیهم السلام) حرام است و در صورت نجس شدن آن چنانچه نجس ماندن مکان بی احترامی حساب شود تطهیر آن واجب است و اگر بی احترامی نباشد تطهیر آن عمل نیکویی است.
مسأله ۱۱۷- زینت کردن مسجد به طلا چنانچه اسراف حساب شود حرام است و در غیر این صورت مکروه است.
مسأله ۱۱۸- واجب است که شان و منزلت و جایگاه مسجد مراعات و از کارهایی که با شان و منزلت مسجد منافات دارد پرهیز شود.
مسأله ۱۱۹- کارهایی از قبیل برگزاری کلاسهای آموزشی در صورتی که با شأن مسجد منافات نداشته باشد و یا مزاحمتی برای برگزاری نماز جماعت و نمازگزاران ایجاد نکند اشکال ندارد.
مسأله ۱۲۰- خراب کردن تمام یا قسمتی از مسجد جایز نیست مگر به خاطر وجود مصلحتی که اهمیت ندادن و بی توجهی به آن ممکن نباشد.
مسأله ۱۲۱- مسجدی که غصب یا خراب شده و به جای آن بنای دیگری ساخته شده و یا به خاطر متروک ماندن آثار مسجد بودن از آن محو شده است و امیدی هم به دوباره سازی آن نیست معلوم نیست که نجس کردن آن حرام باشد گرچه احتیاط مستحب آن است که آن را نجس نکنند.
مسأله ۱۲۲- اگر مسجدی در طرح عمرانی شهرداری در خیابان افتاده و قسمتی از آن به علت اضطرار تخریب شده است و احتمال برگشت آن به حالت اولیه وجود نداشته باشد احکام شرعی مسجد را ندارد.
مسأله ۱۲۳- احداث موزه یا کتابخانه و امثال آن در گوشه شبستان مسجد اگر مخالف کیفیت وقف شبستان مسجد باشد و یا موجب تغییر ساختمان مسجد گردد جایز نیست.
مسأله ۱۲۴- اگر مکان متحرک و غیر ثابتی مانند وسیله نقلیه به عنوان مسجد واقع شده باشد بنابر احتیاط واجب مسجد شرعی بر آن صدق میکند و احکام مسجد بر آن جاری است.
مسأله ۱۲۵ - تمیز کردن و آباد کردن مسجد مستحب است و کسی که می خواهد به مسجد برود مستحب است خود را خوشبو کند لباس پاکیزه و نیکو بپوشد مراقبت کند کفش یا پای او به نجاست یا کثافتی آلوده نباشد، از همه زودتر به مسجد وارد شده و پس از دیگران از آن خارج شود ، هنگام ورود به مسجد و خروج از آن زبان ذاکر و قلب خاشع داشته باشد و بعد از وارد شدن به مسجد دو رکعت نماز به قصد تحیت مسجد بخواند البته اگر نماز واجب یا مستحب به دیگری بخواند کافی است.
مسأله ۱۲۶- خوابیدن در مسجد کراهت دارد.
مسأله ۱۲۷ - تکیه و حسینیه حکم مسجد را ندارند.
------------------------------------------------
1- واجب کفایی که در مقابل واجب عینی است، به واجبی گفته میشود که در ابتدا بر همه واجب است ولی با انجام شدن آن از جانب عدهای، وجوب آن از سایرین برداشته می شود و اگر هیچیک از مکلفین آنرا انجام ندهند، همه گناهکار خواهند بود؛ مانند تطهیر مسجد و غسل و تدفین میت. واجب عینی، واجبی است که همة مکلفین باید انجام دهند، مانند نمازهای یومیه وخمس و زکات.