انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز های مستحب

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسأله ۳۲-  نمازهای مستحبی (نافله) بسیاری از بین نماز های نافله خواندن نافله های یومیه شبانه روزی خصوصا نماز شب بیشتر سفارش شده است .

مسأله ۳۳- نوافل یومیه نمازهای مستحبی هستند که در هر شبانه‌روز خوانده می‌شوند خواندن این نافله ها بسیار مهم است و ثواب و اجر زیادی برای آن ذکر شده است در میان این نافله ها نافله شب که از نصف شب به بعد خوانده می شود اهمیت ویژه و منحصر به فردی بین همه نمازهای مستحبی دارد این نماز دارای خواص معنوی بسیار است و شایسته است مسلمین و خواندن آن اهتمام داشته باشند.

مسأله ۳۴-  نافله های یومیه عبارتند از:

1- نافله ظهر: هشت رکعت (چهار نماز دو رکعتی) قبل از نماز ظهر

۲- نافله عصر رکعت (چهار نماز دو رکعتی) قبل از نماز عصر

۳- نافله مغرب چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) بعد از نماز مغرب

۴- نافله عشا دو رکعت (به صورت نشسته) بعد از نماز عشا[1]

۵- نافله صبح دو رکعت قبل از نماز صبح

۶- نافله شب یازده رکعت از نصف شب تا اذان صبح (بهتر است درثلث آخر شب خوانده شود و هرچه به فجر نزدیکتر باشد فضیلت آن بیشتر است).

مسأله 35 - نافله ی ظهر و عصر در روز جمعه بیست رکعت است یعنی چهار رکعت به نافله ظهر و عصر اضافه می‌شود و بهتر از تمام بیست رکعت پیش از زوال خورشید[2] به جا آورده شود ولی اگر بعد از زوال تا غروب هم انجام شود اشکال ندارد.

مسأله ۳۶ - اگر نافله ظهر و عصر در وقت نافله[3] ولی پس از ادای نماز ظهر و عصر خوانده شود بنابر احتیاط واجب باید بدون قصد ادا و قضا (قصد مافی الذمه) خوانده شود.

مسأله ۳۷-  کیفیت نماز شب به این صورت است که ابتدا چهار نماز دو رکعتی به نیت نماز شب مانند نماز صبح خوانده می‌شود و پس از آن دو رکعت به نیت نماز شفع و یک رکعت به نیت نماز وتر خوانده می شود که در قنوت آن استغفار و دعا برای مومنین و طلب حاجت از خداوند منان به ترتیبی که در کتاب‌های دعا ذکر شده مستحب است.

مسأله ۳۸- مسافر یا جوانی که خواندن نماز شب در وقتش برایش سخت است یا کسی که عذری مانند پیری یا بیماری دارد می تواند نماز شب را قبل از نیمه شب بخواند.

مسأله ۳۹- در نمازهای نافله خواندن سوره واجب نیست بلکه کافی است در هر رکعت سوره حمد قرائت شود هرچند مستحب و سوره نیز قرائت شود.

مسأله ۴۰ - نافله ها (جز نماز وتر که یک رکعت است ) دو رکعتی هستند و می توان آنها را نشسته خواند هرچند به صورت ایستاده خواندن بهتر است و در صورتی که نشسته خوانده شود مستحب است هر دو رکعت یک رکعت حساب شود به استثنای نماز وتیره[4] (نافله عشا) احتیاطا به صورت نشسته خوانده شود نه به صورت ایستاده.

---------------------------------------------------------------------------

[1] - با توجه به اینکه دو رکعت نافله نشسته عشا یک رکعت حساب میشود مجموع نافله های یومیه ۳۴ رکعت (دو برابر تعداد رکعت های نماز واجب) است.

[2] -  وقتی خورشید از وسط آسمان به سمت مغرب و غروب کردن متمایل می شود وقت زوال خورشید است.

[3]- وقت نافله ظهر از اول ظهر است تا موقعی که سایه شاخص که بعد از ظهر پدیدار می‌شود به اندازه دوهفتم ان شود مثلا اگر طول شاخص هفت وجب باشد هر وقت مقدار سایه ای که بعد از ظهر پیدا می شود به دو وجب برسد آخر وقت نافله ظهر است وقت نافله ی عصر تا موقعی است که سایه شاخص که بعد از ظهر پیدا می شود به چهار هفتم آن برسد

[4] - وتیره به معنای وتر کوچک. وتر یک رکعت پایانی نماز شب است نماز وتیره برای جبران نماز وتر در نماز شب قرار داده شده تا اگر کسی به دلایلی مانند خواب یا مرگ موفق نشد نماز وتر را بخواند از ثواب آن بی‌بهره نماند.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -