انهار
انهار
مطالب خواندنی

دیدن فیلم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:نظرتان درباره تماشاى فیلم هاى خارجى جهت آموزش زبان از روى اجبار چیست؟

پاسخ:اگر فیلم مبتذل نباشد و بدون شهوت اشکال ندارد.

سؤال:تماشاى فیلمهاى هندى که همراه با موسیقى صحنه هاى عشقى خشونت وفساد است چه حکمى دارد؟

پاسخ:گوش دادن به موسیقى مناسب مجالس لهو وهم چنین نگاه به فیلمهائى که سبب افتادن در حرام مى شود جایز نیست.

سؤال:آیا دیدن فیلمهاى مستهجن که از بلاد کفار است اشکال دارد ؟

پاسخ:اگر باشهوت نگاه کند حرام است و همچنین بدون شهوت هم بنا بر احتیاط واجب حرام است .

سؤال:حکم شرعى براى تماشاى فیلمهایى که داراى قطعات مبتذل میباشد چیست ؟

پاسخ:نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد.

سؤال:آیا بازى کردن در فیلم هاى با شرایط این که کارگردان یا نقش روبرو زن باشد اشکال دارد؟

پاسخ:اگر مستلزم فعل حرام باشد هر چند مانند خلوت با اجنبى و خوف وقوع در حرام یا لمس اجنبى حرام است .

سؤال:آیا دیدن شبکه هاى تلویزیونى و فیلمهاى سینمائى جایز است؟

پاسخ:اگر مشتمل بر مقاطع لخت و کارهاى منکر یا مشتمل بر مفسده باشد حرام است.

سؤال:آیا رفتن به سینما با توجه به وجود صحنه ها یا صداهاى غیر شرعى جایز است ؟

پاسخ:نگاه کردن به فیملهاى فاسد و عریان با شهوت حرام است و همچنین نگاه بدون شهوت و همچنین شنیدن موسیقى مناسب مجالس لهو و لعب و خوشگذرانى است حرام است و همچنین شنیدن غنا .

سؤال:آیا نوشتن فیلمنامه حرام است ؟

پاسخ:جایز است مگر اینکه موجب فساد و افساد باشد .

سؤال:حرمت فیلمها و نمایشها و سریالهائى که در تلوزیون و سینما بنمایش در مى آید چه معیارى دارد ؟

پاسخ:دیدن فیلمهاى مبتذل و فیلمهایى که گمراه کننده و سوق دهنده به گناه و تبهکارى است مطلقا جائز نیست و در غیر آنها نگاه باشهوت یا با خوف وقوع در حرام جائز نیست و همچنین به احتیاط واجب نگاه زن به فیلم برهنه مرد بیش از مقدار معمول و نگاه کردن مرد به فیلم برهنه زن بیش از مقدار معمول نزد بى حجابان حتى اگر باشهوت نباشد جائز نیست .

سؤال:بازیگرانى که نقش همسر و مادر و پدر را بازى مى کنند اگر به نامحرم خود کلمات محبت آمیز و شوخى صورت بگیرد چه حکمى دارد و اگر اثر منفى براى بیننده داشته باشد چطور ؟ و اگر این کلمات بعدا روى فیلم صداگذارى شود چطور ؟

پاسخ:اگر تحریک کننده باشد یا تلذذ و شهوت در آن باشد یا خوف کشیده شدن به گناه داشته باشد جائز نیست ، و اگر در بیننده آثار منفى داشته باشد جائز نیست و اگر بعدا روى فیلم صداگذارى شود اشکال از جهت اول ندارد ولى از جهت بعدى اشکال باقى است .

سؤال:نظرتان درباره تماشاى فیلم هاى خارجى جهت آموزش زبان از روى اجبار چیست؟

پاسخ:اگر فیلم مبتذل نباشد و بدون شهوت اشکال ندارد.

سؤال:تماشاى فیلمهاى هندى که همراه با موسیقى صحنه هاى عشقى خشونت وفساد است چه حکمى دارد؟

پاسخ:گوش دادن به موسیقى مناسب مجالس لهو وهم چنین نگاه به فیلمهائى که سبب افتادن در حرام مى شود جایز نیست.

سؤال:آیا دیدن فیلمهاى مستهجن که از بلاد کفار است اشکال دارد ؟

پاسخ:اگر باشهوت نگاه کند حرام است و همچنین بدون شهوت هم بنا بر احتیاط واجب حرام است .

سؤال:حکم شرعى براى تماشاى فیلمهایى که داراى قطعات مبتذل میباشد چیست ؟

پاسخ:نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد.

سؤال:آیا بازى کردن در فیلم هاى با شرایط این که کارگردان یا نقش روبرو زن باشد اشکال دارد؟

پاسخ:اگر مستلزم فعل حرام باشد هر چند مانند خلوت با اجنبى و خوف وقوع در حرام یا لمس اجنبى حرام است .

سؤال:آیا دیدن شبکه هاى تلویزیونى و فیلمهاى سینمائى جایز است؟

پاسخ:اگر مشتمل بر مقاطع لخت و کارهاى منکر یا مشتمل بر مفسده باشد حرام است.

سؤال:آیا رفتن به سینما با توجه به وجود صحنه ها یا صداهاى غیر شرعى جایز است ؟

پاسخ:نگاه کردن به فیملهاى فاسد و عریان با شهوت حرام است و همچنین نگاه بدون شهوت و همچنین شنیدن موسیقى مناسب مجالس لهو و لعب و خوشگذرانى است حرام است و همچنین شنیدن غنا .

سؤال:آیا نوشتن فیلمنامه حرام است ؟

پاسخ:جایز است مگر اینکه موجب فساد و افساد باشد .

سؤال:حرمت فیلمها و نمایشها و سریالهائى که در تلوزیون و سینما بنمایش در مى آید چه معیارى دارد ؟

پاسخ:دیدن فیلمهاى مبتذل و فیلمهایى که گمراه کننده و سوق دهنده به گناه و تبهکارى است مطلقا جائز نیست و در غیر آنها نگاه باشهوت یا با خوف وقوع در حرام جائز نیست و همچنین به احتیاط واجب نگاه زن به فیلم برهنه مرد بیش از مقدار معمول و نگاه کردن مرد به فیلم برهنه زن بیش از مقدار معمول نزد بى حجابان حتى اگر باشهوت نباشد جائز نیست .

سؤال:بازیگرانى که نقش همسر و مادر و پدر را بازى مى کنند اگر به نامحرم خود کلمات محبت آمیز و شوخى صورت بگیرد چه حکمى دارد و اگر اثر منفى براى بیننده داشته باشد چطور ؟ و اگر این کلمات بعدا روى فیلم صداگذارى شود چطور ؟

پاسخ:اگر تحریک کننده باشد یا تلذذ و شهوت در آن باشد یا خوف کشیده شدن به گناه داشته باشد جائز نیست ، و اگر در بیننده آثار منفى داشته باشد جائز نیست و اگر بعدا روى فیلم صداگذارى شود اشکال از جهت اول ندارد ولى از جهت بعدى اشکال باقى است .

سؤال:آیا ایفاى نقش معصومین (ع) توسط شخص یا اشخاص یهودى و مسیحى یا غیر اهل کتاب یا سایر فرق اسلامى جائز است یا خیر ؟

پاسخ:در انتخاب افراد براى ایفاى نقش آن بزرگواران نیز باید رعایت عدم هتک بشود و انتخاب افراد یاد شده معمولا مستلزم هتک و خدشه دار نمودن چهره آن بزرگواران در اذهان عموم است و جائز نیست .

سؤال:فیلمهائى که در خارج رواج یافته که در آن نقش رسول اکرم (ص) یا امامان معصوم (ع) یا غیره ایفا مى شود و چنانچه احتمال اغراض ناشایسته اى در آن بکار رفته باشد چه دستور العملى را بیان مى فرمائید ؟

پاسخ:اگر مستلزم هتک هر چند در آینده و هر چند به لحاظ شخص ایفا کننده نقش باشد ،باید در صورت امکان از تولید و پخش آن جلوگیرى شود .

سؤال:اساسا براى ارائه زندگى معصومان (ع) از طریق فیلم ونمایش و سریال با حفظ حدود فقهى چه راه حلّى را ارائه مى دهید ؟

پاسخ:علاوه بر رعایت احترام آن ذوات مقدس باید سعى شود از واقعیات تاریخ آنان استفاده شود و چیزى به دروغ به آنها نسبت داده نشود .

سؤال:آیا نگاه کردن به سایتهای آموزش سکس جهت لذت بردن در عمل زنا شوی برای متاهلین اشکال دارد ؟

پاسخ:جایز نیست وحرام است متاهل یا مجرد بودن ملاک نیست.

سؤال:آیا به فیلم های جنسی بدون لذت جنسی می توان نگریست؟

پاسخ:به طور مطلق جایز نیست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -