انهار
انهار
مطالب خواندنی

نگاه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:نگاه کردن به تصویر سکس چه حکمى دارد با توجه به اینکه انسان به حرام نمى افتد؟

پاسخ:بنابر احتیاط جایز نیست.

سؤال:موقع کار با اینترنت با تصاویر غیر شرعى برخورد می کنیم تکلیف چیست؟

پاسخ:به تصاویر مبتذل نباید با شهوت نگاه کنید بلکه بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال:نگاه کردن به تصویر عورت مرد و زن نامحرم غیر مسلمان چه حکمى دارد اگر احتمال مفسده نرود؟

پاسخ:با شهوت جایز نیست بلکه بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال:آیا نگاه کردن به نقاشى هاى مبتذل منظور یادگیرى نحوه جماع با همسر و تنوعات در مقاربتهاى جنسى براى مردى که ازدواج کرده است و مى خواهد تنوعى در جماع با همسرش در زمینه مقاربت جنسى داشته باشد ایراد دارد ؟

پاسخ:اگر بدون شهوت باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست .

سؤال:دیدن ترانه هاى تصویرى (شو) زن یا مرد چه حکمى دارد؟ و اگر حرام است ما این سؤال را از معلم دینى پرسیدیم و گفتند اگر بر روى انسان تأثیرى نداشته باشد مسأله ندارد. آیا این حرف درست مى باشد یا نه؟

پاسخ:ملاک حرام بودن این است که نواختن آلات مخصوص موزیک به نحوى باشد که مناسب مجالس لهو و لعب و عیاشى ها باشد. چه تأثیر بگذارد و چه نگذارد.

سؤال:آیا نگاه کردن به تصویر مبتذل حرام است؟

پاسخ:با شهوت و ترس وقوع در حرام، حرام است و بدون آن هم ـ بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال:آیا نگاه کردن به عکس زنهاى مبتذل که خودشان راضى هستند دیگران عکسهاى آنها را ببینند و در صورتیکه فرد از خودش مطمئن باشد که در حرام نمى افتد اشکال دارد ? گناه کبیره است یا صغیره یا مکروه است یا هیچکدام ؟ لطفا اگر حدیث یا آیه اى در این خصوص داریم ذکر بفرمائید ؟

پاسخ:نگاه التذاذى به آن جایز نیست و همچنین است بنابر احتیاط واجب اگر نگاه غیر التذاذى مى باشد .

سؤال:مشاهده تصاویر ورزشى زنان که قسمتى از بدن آنان عریان است بطور مستقیم و یا غیر مستقیم از تلویزیون براى مردان چه حکمى دارد ؟ آیا متاهل یا مجرد بودن مرد تفاوتى در حکم مسئله مى کند ؟

پاسخ:نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد و فرقى میان متاهل و غیره در حکم مذکور نیست .

سؤال:حکم دیدن عکس زن خارجى نیمه عریان را بفرمائید ؟

پاسخ:نگاه التذاذى جایز نیست و بدون التذاذ هم بنابر احتیاط جایز نیست .

سؤال:نشانه ریبه در دیدن عکس زنان چیست ؟

پاسخ:ریبه یعنى خوف وقوع در عمل حرام مثل استمناء و زنا و دیدن عکس هائى که انسان با نگاه به آن مأمون از این افعال حرام نیست جایز نیست و براى شکستن شهوت که انسان دچار لغزش و انحراف نشود ، اشتغال به کارهاى مفید مثل تفریحات سالم ، ورزش و مطالعه و امثال آن مفید مى باشد.

سؤال:نگاه کردن به تصاویر انسانها (اعم از عکس، نقاشی، نقاشى متحرک و فیلم) در چه صورت اشکال دارد؟

اگر عدم لذت شرط است آیا نگریستن به هر چهره اى (خود چهره یا تصاویر آن) که انسان از آن خوشش مى آید حرام است؟ چون ظاهراً انسان از هر چه خوشش بیاید لذت مى برد؟

پاسخ:اگر بدون لذت جنسى باشد و نترسد که به حرام مى افتد جائز است تنها خوش آمدن ملاک حرمت نیست باید لذت جنسى باشد

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -